Publicatiedatum: 6 november 2008
Ford Ka

Ford Ka

Rots in de branding

Autotest | Ruim twaalf jaar lang wist de Ford Ka stand te houden. Deze rots in de branding bleef populair dankzij het tijdloze design. Maar de techniek verouderde wel. Daarom is het nu tijd voor de geheel nieuwe, zuinigere, snellere, veiligere en completere Ford Ka. Zal het nieuwe model net zo'n succes worden als de voorganger?

Ja, de nieuwe Ford Ka heeft alles in zich om net zo'n succes te worden als het vorige model. Direct bij het instappen is dat al merkbaar. Alle sterke punten van de voorganger zijn gebleven, maar waar mogelijk aangescherpt.

KinetiKA

Dat begint met het uiterlijk. De nieuwe Ka is vormgegeven volgens Ford's "Kinetic" design. Deze huisstijl van Ford komt zeer goed tot z'n recht op deze kleine auto. Met name harde kleuren staan de Ka goed (de testauto heeft de kleur "Dive").

Ford Ka

Het interieur is zonder meerprijs uit te voeren in frisse, lichte tinten waarbij de lakkleur wordt gebruikt voor contrasterende accenten. De gebruikte materialen voelen prettig aan en zijn zo hoogwaardig dat de Ka absoluut niet het gevoel geeft van een goedkoop autootje.

Dankzij een slimme opzet biedt dit kleintje bovendien volop binnenruimte. De ruimte voorin is prima, zoals bij de meeste kleine auto's. De voorstoelen kunnen zeer ver naar achteren, zodat zelfs lange bestuurders royaal zitten. De gordels zijn helaas niet in hoogte verstelbaar, wat voor sommigen vervelend kan zijn.

Ford Ka

De ruimte voorin gaat logischerwijs ten koste van de ruimte op de achterbank. Om toch ruimte te creëren is een "hap" genomen uit het dashboard vóór de bijrijder. Het dashboardkastje is verzonken, zodat voorin extra ruimte ontstaat. Daarom kan de rechter voorstoel ver naar voren worden geschoven en blijft toch voldoende beenruimte over. Achter de voorstoel ontstaat zo extra ruimte voor een volwassene!

Daarnaast is de Ka riant voorzien van deurbakken (waarin een 1 liter fles past), netten in de middenconsole en de nodige bekerhouders. Onderin de middenconsole is (optioneel) een USB-aansluiting te vinden met daarboven een vak waar precies een iPod in past. Maar in de praktijk werkt deze USB-aansluiting met alle MP3-spelers behalve de iPod! Ook niet handig: de achterklep is alleen te openen met de sleutel en dat is in de praktijk zeer omslachtig en storend.

Ford Ka

KArakter

Het dynamische karakter dat de vorige Ka tot een succes maakte, komt terug in de nieuwkomer. Als geen andere kleine auto laat de Ka zich heerlijk door het drukke stadsverkeer sturen. De Ka is niet alleen zeer wendbaar, maar daagt er zelfs toe uit zo behendig mogelijk door het verkeer te sturen en geeft dan heel veel rijplezier. Dat is precies waarom ook de vorige Ka zo lang stand hield.

Technisch gezien is de Ka gebaseerd op de Fiat 500, maar Ford heeft het onderstel op diverse punten aangepast (afstemming van de veren, toevoegen torsiestaaf, andere banden). Daarom voelt de Ka veel lichtvoetiger dan de Fiat.

Ford Ka

Bovendien is het weggedrag (nog) veiliger, want de Ka reageert zeer vergevingsgezind op stuurfouten of een te enthousiast ingestuurde bocht. Ford kiest bewust voor een sublieme wegligging en dat is nog altijd meer waard dan airbags en kreukelzones.

Ford Ka

Op dit laatste punt heeft Ford zeker niet bezuinigd (alhoewel geen knie-airbag leverbaar is), maar hier scoort de Ka niet meer dan gemiddeld.

KArren maar

De Ka is leverbaar met een benzine- en een dieselmotor, dezelfde als in de Fiat 500. Iedere Ka is voorzien van een licht en trefzeker schakelende vijfversnellingsbak.

De benzinemotor is tot zo'n 100 km/u aangenaam stil. De prestaties zijn verdienstelijk, maar verwacht geen bliksemsnelle acceleraties van een auto met dit prijskaartje. Bij de bescheiden prestatiedrang hoort gelukkig ook een bescheiden verbruik. Een testrit in bergachtig gebied met veel stadsverkeer kostte 6,4 liter per 100 km en dat is op een dergelijk lastig parcours zeer gunstig.

Ford Ka

De nieuwe Ka is ook te voorzien van een dieselmotor. Deze is iets sterker dan de benzinemotor en dat vertaalt zich in iets betere prestaties, met name in de bergen. De dieselmotor is echter niet erg verfijnd. In tegenstelling tot de grote dieselmotoren in luxe zakenauto's levert deze Ka niet bij ieder toerental veel vermogen. De Ka diesel moet nadrukkelijk op toeren worden gehouden.

Zelfs met een vlotte rijstijl had de Ka diesel aan 4,8 liter diesel genoeg om 100 km af te leggen. Met een kalme rijstijl en langere afstanden is de door Ford beloofde 4,2 liter per 100 km zeker haalbaar. Omdat de dieselmotor 80 kg meer weegt dan de benzinemotor, heeft de diesel een iets minder levendig weggedrag.

Mede dankzij de stille motoren leent dit kleine autootje zich ook prima voor het afleggen van langere afstanden. En dat is precies waarmee de Ka zich onderscheidt van andere kleintjes: de Ka is levendig en wendbaar, zoals het hoort bij een kleine auto. Tegelijkertijd biedt deze kleinste Ford het solide gevoel, de geraffineerde techniek en het verfijnde design dat hoort bij een grotere auto.

Ford Ka

Conclusie

Is de nieuwe Ford Ka een waardige opvolger van de voorganger? Zeker! Het dynamische, wendbare en uitdagende karakter blijft behouden. De prestaties zijn verdienstelijk en het verbruik aangenaam laag.

Dankzij een slimme opzet weet Ford maximale binnenruimte uit minimale buitenmaten te halen. Wel kent de auto enkele ergonomische missers zoals niet in hoogte verstelbare gordels en een achterklep die alleen met de sleutel is te openen. De beloofde iPod-aansluiting werkt niet.

De Ford Ka onderscheidt zich van de concurrentie dankzij een verfijnd karakter. De rijeigenschappen zijn die van een klein autootje, maar het solide gevoel en het raffinement (afwerking, materiaalkeuze, weggedrag) zijn die van een grote, luxe auto. De Ford Ka is daarom helemaal klaar voor de toekomst. Dit is de nieuwe rots in de branding; KArakterbehoud dus.

Plus en min

plusmin
  • Geslaagde vormgeving
  • Uitstekende wegligging
  • Kwaliteit en raffinement van grotere, duurdere auto
  • IPod interface werkt niet
  • Achterklep alleen met sleutel te ontgrendelen
  • Veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar

Prijzen

  
Ka 1.2 Titanium X€ 12.395,-
Bijtelling20%
Prijs instapmodel€ 9.995,-
MarktsegmentA
Land van herkomstDuitsland
 
  
Jaar introductie2008
Opvolger vanKa (1996 - 2008)
  
Ford Ka

Specificaties

  
Brandstofbenzine
Vermogen69 pk @ 5500 tpm
Koppel102 Nm @ 3000 tpm
Topsnelheid159 km/u
Acceleratie 0 - 100 km/u13,4 sec.
 
  
Verbruik1 op 20.4
Testverbruik1 op 15.6
CO2-uitstoot115 gr / km
EnergielabelB
  
Ford Ka

Tevredenheidscijfer volgens bezitters

  
Rij-eigenschappen7,7
Betrouwbaarheid8,0
Dealer8,1
Gemiddeld★★★★☆
Forum66 reacties
  

Zie ook

 
Peugeot 108Peugeot 108
Charme-offensief
★★★☆☆
Volkswagen Up!Volkswagen Up!
Kartoffeln met pizza
★★★☆☆
Fiat 500Fiat 500
Publiekslieveling
★★★★☆
Renault Twingo Renault Twingo
Nieuwe energie
★★★★☆