21 mei 2008
Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Abacadabra

Autotest | De Mercedes-Benz A-Klasse was al een slim autootje. Als een van de eersten wist Mercedes uit minimale buitenmaten maximale binnenruimte te halen. Bovendien biedt ook deze "baby Benz" de luxe en kwaliteit die kenmerkend is voor het merk met de ster. En nu wordt de A-Klasse nog slimmer dankzij "Blue Efficiency"-techniek. Dat lijkt abacadabra, maar is in de praktijk juist heel eenvoudig.
 

Eenvoudiger kan niet: de bestuurder hoeft niets te doen om gebruik te maken van "Blue Efficiency"! Onderhuids zorgen geavanceerde technieken ervoor dat zo min mogelijk brandstof wordt gebruikt. De bestuurder hoeft de rijstijl niet aan te passen, de auto rijdt niet anders dan voorheen. De A-Klasse reed prima en deze vernieuwde A-Klasse doet dat nog steeds.

Stadsauto

Deze kleinste Mercedes is zeer wendbaar en voelt zich met name thuis in de stad, waar de meeste testkilometers zijn verreden. De A-Klasse is opmerkelijk levendig voor een Mercedes, stuurt direct en leent zich graag voor het betere gooi-en-smijt werk. Tegelijkertijd biedt de A-Klasse al het raffinement van een echte Mercedes.

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Om de efficiency te verbeteren staat dit exemplaar op speciale, harde banden met minder rolweerstand. Dat heeft echter geen negatieve invloed op het weggedrag of de rijgeluiden.

Wanneer de A-Klasse remt of uitrolt, wordt de energie die daarbij normaal gesproken verloren gaat nu omgezet in elektriciteit. Indien gewenst kan de A-Klasse worden voorzien van een start/stop-systeem. Wanneer de auto tot stilstand komt, wordt de motor automatisch uitgeschakeld om brandstof te besparen. Zodra de rem wordt losgelaten en/of de eerste versnelling wordt ingelegd, start de motor vanzelf weer. Dat gaat geheel onmerkbaar, zonder bijgeluiden of schokken.

De energie die wordt gebruikt voor het starten werd eerder gewonnen bij het remmen en uitrollen en is dus "gratis". Volgens Mercedes verlaagt het start/stop systeem het verbruik in de stad met 6,5%.

Reiswagen

Op de snelweg voelt de A-Klasse zich ook prima thuis. Zelfs met de lichtste dieselmotor kunnen moeiteloos lange afstanden worden afgelegd. Alleen zeer hoge snelheden (150 km/u of meer) worden slechts met moeite gehaald door de hier geteste A160 CDi.

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Op de buitenweg wordt het verbruik verlaagd door een verbeterde stroomlijn. Zo heeft de grille gesloten lamellen voor een betere aerodynamica. Bovendien is de auto 10 mm verlaagd. Dat verklaart de prima wegligging en zorgt ervoor dat de auto minder luchtweerstand heeft. Dit zou volgens de geleerden een besparing van 0,4 liter per 100 km opleveren.

Een schakelindicator ontbreekt echter en dat is echt een gemis bij een zuinigheidswonder als dit. Ook vond Mercedes-Benz het niet nodig om het gewicht van de auto te reduceren, het zou dus nog zuiniger kunnen.

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Uiterlijk

De vernieuwde A-Klasse biedt behalve slimmere techniek ook een aangepast uiterlijk. De koplampen en bumpers zijn gewijzigd zodat de auto er nu breder uitziet. Ook aan de achterzijde zijn de lampen en bumpers opnieuw ontworpen om de A-Klasse een moderner voorkomen te geven. De verschillen tussen de oude en nieuwe A-Klasse zijn echter klein.

De aanpassingen aan het interieur vallen meer op. Zo zijn de stoelen bekleed met nieuwe stoffen en zijn voor het dashboard hoogwaardigere materialen gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de A-Klasse meer dan voorheen voelt als een echte Mercedes.

Een aangename nieuwe optie is het gecombineerde audio, navigatie en communicatie systeem "Comand APS". Het navigatiesysteem plant goede routes en geeft zeer duidelijke instructies. Het audiosysteem werkt probleemloos samen met iPod of iPhone. De klank van deze nieuwe autoradio is prima. Misschien is dat nog wel het duidelijkste verschil met de vorige A-Klasse, want de effecten van "Blue Efficiency" zijn alleen merkbaar wanneer de A160 CDi een heel enkele keer een tankstation bezoekt ...

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Conclusie

"Blue Efficiency", "ISO-norm 14062 milieucertificaten", "regeneratie van energie". Het lijkt abacadabra, maar in de praktijk is het allemaal heel eenvoudig. In gewone mensentaal heeft de vernieuwde Mercedes-Benz A-Klasse een betere stroomlijn, banden met minder rolweerstand en een efficiëntere motor. Dat heeft geen negatieve invloed op de rijkwaliteiten en vraagt geen extra inspanningen van de bestuurder. Het zorgt er echter wel voor dat de A-Klasse ongemerkt een stuk zuiniger wordt.

De energiebesparende technieken werken in de praktijk prima, zowel in de stad als op de snelweg werden de beloften van Mercedes waargemaakt. Toch knaagt ook het gevoel dat het nog zuiniger zou kunnen: de auto is niet lichter gemaakt en ook aan een schakelindicator is niet gedacht.

Uiterlijke aanpassingen zorgen ervoor dat de A-Klasse er moderner uitziet. Da's geen abacadabra, maar een logische manier om de A-Klasse weer helemaal bij de tijd te brengen.

plus
  • Prima prestaties, toch zuinig
  • Compact van buiten, ruim van binnen
  • Luxe en afwerking als een echte Mercedes
min
  • Geen schakelindicator
  • Pas echt compleet met opties
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!