7 mei 2008
Citroen Berlingo

Citroën Berlingo

Blauw bloed

Autotest | In 1996 had Citroën een briljant idee. De Berlingo had zichzelf al bewezen als een ruime, functionele en voordelige bedrijfsauto. Met kleine aanpassingen kon diezelfde Berlingo ook worden verkocht als slimme familieauto. Het succes was overweldigend en de concurrentie volgde al snel. De Berlingo bleef echter de trendsetter. Die ongekroonde koning onder de "ludospaces" is nu aan de derde generatie toe en die gooit het over een compleet andere boeg.
 

De vorige Berlingo was een bedrijfsauto die dankzij aanpassingen ook leverbaar was als personenauto. Voor de nieuwe Berlingo heeft Citroën het omgekeerd aangepakt: dit keer is het uitgangspunt een personenauto en op basis daarvan worden een familieauto en bedrijfsauto gebouwd.

Rijeigenschappen

Omdat de basis nu wordt gevormd door een personenauto, rijdt de Berlingo ook als een personenauto. Een bedrijfsauto rijdt in de regel prima, maar mist de verfijning en het raffinement van een personenauto. Omdat de Berlingo nu de basis deelt met de C4 Picasso, voelt de Berlingo heel wat nobeler dan de directe concurrenten.

Citroen Berlingo

De wegligging is prima. Het is absoluut niet nodig de rijstijl aan te passen aan de beperkingen van de Berlingo. Als toch wordt uitgeprobeerd waar de grenzen liggen, dan reageert de Berlingo met een zekere traagheid en voorkomt daarmee dat de koets door abrupte stuurbewegingen uit balans raakt. De Berlingo kan optioneel worden voorzien van een elektronisch stabiliteitssysteem (ESP) en dat werkt keurig. Ook de remmen zijn goed op hun taak berekend.

Het onderstel is een geslaagd compromis tussen comfort en veiligheid. Maar dat is niet het enige waardoor de Berlingo beter rijdt dan voorheen. De Berlingo is ook opmerkelijk stil voor een auto in dit segment; de airco is in veel gevallen beter hoorbaar dan de motor!

Motoren

De nieuwe Berlingo is leverbaar met een tweetal benzinemotoren en één dieselmotor (die geschikt is voor een mengsel met maximaal 30% bio-diesel). De testauto is voorzien van deze laatste krachtbron en deze geeft de Berlingo wederom een zeer volwassen gevoel.

Al bij lage toeren is veel trekkracht voor handen en mede daarom voelt de Berlingo vlotter dan de cijfers (topsnelheid 173 km/u, 0-100 km/u in 12,5 sec.) doen vermoeden. Gevoelsmatig zou het comfort op een nog hoger niveau staan met een zesversnellingsbak, maar uit kostenoverwegingen heeft Citroën gekozen voor slechts vijf versnellingen.

Citroen Berlingo

Ruimte

Ook de cockpit geeft een sterker personenauto-gevoel dan de andere "ludospaces". De zit is relatief diep en het dashboard is meer om de bestuurder heen gebouwd.

De binnenruimte laat desondanks weinig te wensen over. Dat begint met de toegankelijkheid. Een of twee schuifdeuren (afhankelijk van de uitvoering) geven toegang tot de achterbank. In tegenstelling tot de concurrentie bevatten deze schuifdeuren slechts uitzetraampjes, de ruiten kunnen niet naar beneden voor de nodige frisse lucht achterin. De achterklep is tweedelig, zodat voor het inladen van kleine stukken niet de gehele achterklep maar slechts de achterruit hoeft te worden geopend.

Citroen Berlingo

De achterbank bestaat, afhankelijk van de uitvoering, uit twee of drie delen (met isofix bevestigingen). De driedelige achterbank biedt drie gelijkwaardige en volwaardige zitplaatsen. De middelste zitplaats kan ook worden opgeklapt en doet dan dienst als tafeltje. In de rugleuningen van de voorstoelen zijn vliegtuigtafeltjes te vinden. De been- en hoofdruimte achterin zijn gemiddeld voor een auto als deze.

Citroen Berlingo

Om een vlakke laadvloer te creëren moeten de achterstoelen worden uitgenomen. Volgens Citroën is dat een voordeel omdat de lading dan niet op de rugleuning van de achterstoelen rust. In de praktijk is het vaak een nadeel omdat de Berlingo-rijder (m/v) tijdelijke opslagruimte voor de achterstoelen moet zoeken.

De koning te rijk

Met optiepakketten is de Berlingo op maat te maken voor ieder doel. Zo is er een kinderpakket, een reispakket, een avontuurlijk pakket ("XTR"), etc. De testauto is voorzien van vrijwel alle leverbare extra's en zit daarom van voor tot achter, van links tot rechts en van boven tot onder boordevol slimmigheden.

Citroen Berlingo

Dat begint met bekerhouders, flessenhouders, uitklapbare tafeltjes, haakjes, vakjes in de vloer en bakjes in het plafond. Boven de bagageruimte is een bergvak te monteren dat zowel vanaf de achterbank als vanuit de bagageruimte bereikbaar is. De middenconsole is uitneembaar om deze bijvoorbeeld thuis te vullen of om kostbaarheden veilig mee te nemen nadat de auto is geparkeerd.

Citroen Berlingo

De afwerking van veel van deze voorzieningen is slordig (speling, loszittende bekleding en matig op elkaar aansluitende panelen), maar de materialen voelen wel degelijk aan.

In het plafond is de "Modutop" te vinden, bestaande uit een (geparfumeerd!) ventilatiesysteem, vier dakramen en opnieuw heel veel bergruimte voor de achterpassagiers. In plaats van deze dakconsole is ook een interne imperiaal leverbaar om bijvoorbeeld ski's of een snowboard veilig uit het zicht ín de auto te vervoeren.

Citroen Berlingo

Conclusie

Groter, praktischer, comfortabeler en volwassener. Zo is de nieuwe Citroën Berlingo het beste samen te vatten. De Berlingo is niet langer een familieauto op basis van een bedrijfsauto, maar een familieauto op basis van een personenauto. De rijeigenschappen zijn daarom uitstekend. De hier geteste dieselmotor is stil, vlot en zuinig.

De Berlingo is groter dan de meeste concurrenten en biedt daarom ook de meeste ruimte. Dankzij vele slimme voorzieningen wordt de geboden ruimte ook optimaal benut.

Met optiepakketten is de Berlingo geheel op maat te maken tot gezinsauto, reisauto, avontuurlijke auto of bedrijfsauto. De Berlingo was altijd ruimer dan een personenauto en voordeliger dan een MPV. Het op maat maken van de auto met vele optiepakketten maakt dat prijsvoordeel helaas kleiner. Het zorgt er echter wel voor dat ook de nieuwe Berlingo nog beter op de wensen van de klant inspeelt en dus de koning onder de ludospaces blijft.

plus
  • Uitstekende wegligging
  • Sterke, zuinige dieselmotor
min
  • Matige kapconstructie (gezien de prijs)
  • Niet zo levendig en gretig als benzine-versies
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!