25 maart 2008
Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

Subaru in zaken

Rij-impressie | Subaru onderscheidt zich van de massa met eigenzinnige techniek. Daarmee is het merk niet alleen anders, maar op veel punten ook beter. Vierwielaandrijving maakt de auto's veiliger. Een boxermotor levert prima prestaties en is zeer betrouwbaar. Toch was al dit moois tot voor kort niet beschikbaar voor de zakelijke rijder. Daar komt nu verandering in: Subaru levert nu ook een dieselmotor!
 

De Subaru dieselmotor is leverbaar in de Legacy, Legacy Touring Wagon en Outback. Ook met dieselmotoren blijven dit echte Subaru's. Alhoewel de Japanse fabrikant zich heeft aangepast aan de wens van de zakelijke rijder, blijft het trouw aan de eigen identiteit.

Boxer

Zo onderscheidt Subaru zich door het gebruik van boxermotoren. Die techniek heeft een aantal voordelen. In een boxermotor gaan de zuigers niet op-en-neer, maar heen-en-weer. Omdat de motor horizontaal gebouwd is, ligt het zwaartepunt laag. Dat komt de wegligging, en daarmee zowel het rijplezier als de veiligheid, ten goede.

Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

Bovendien heeft een boxermotor van nature minder last van trillingen; een horizontale beweging gaat immers niet in tegen de zwaartekracht. Dergelijke trillingen worden bij andere dieselmotoren tegengegaan met complexe balansassen en andere voorzieningen, maar bij een boxermotor is dit overbodig. Dat wijst op het derde voordeel van een boxermotor: de constructie is eenvoudig en daarmee zeer betrouwbaar.

Praktijk

Het eerste dat in de praktijk merkbaar is van de bijzondere techniek is het geluid. Bij het starten klinkt deze diesel iets speelser, iets meer zingend, dan de gemiddelde dieselmotor. Onderweg is de zelfontbrander vrijwel onhoorbaar, zoals gebruikelijk bij moderne auto's in dit segment. Ook geluiden van banden of rijwind zijn minimaal.

Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

Subaru's eerste dieselmotor heeft een inhoud van 2.0 liter, levert 150 paardenkrachten en heeft een trekkracht van 350 Nm. Dat zijn prima waarden en daarmee levert de Legacy even prima prestaties. De krachtbron is wel afhankelijk van de turbo: onder de 1.500 toeren per minuut is het beschikbare vermogen minimaal. Daarboven is de Legacy Touring Wagon een ronduit vlotte auto die dankzij het forse koppel machtige tussenacceleraties weet neer te zetten. Ook ver boven de 120 km/u is altijd een enorme reserve beschikbaar.

Heel opmerkelijk is dat Subaru de dieselmotor niet koppelt aan een zesversnellingsbak, maar slechts vijf verzetten meegeeft. Dit zijn echter vijf zeer lange versnellingen, waardoor in de praktijk een zesde versnelling niet ontbreekt.

Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

Innovatieve voorzieningen als regeneratie van energie of een stop-start mechanisme ontbreken. Wel voorziet Subaru in een analoge verbruiksmeter die handig is bij het kiezen van het juiste schakelmoment. Een (open) roetfilter is standaard.

All Wheel Drive

Zoals (bijna) iedere Subaru, is ook de Legacy diesel voorzien van vierwielaandrijving. Subaru spreekt zelf liever van "All Wheel Drive" (AWD) om te benadrukken dat dit geen terreinauto is.

Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

AWD dient vooral de veiligheid. Vier wielen kunnen het motorvermogen beter op het wegdek overbrengen dan twee wielen. Daarom is de kans op wielspin met AWD kleiner en is de grip in alle omstandigheden beter.

Dankzij AWD, het lage zwaartepunt van de motor en het prima onderstel is de wegligging uitstekend. Subaru's know-how op rally-gebied is ook merkbaar in deze uitdagend sturende stationcar. Dankzij de zeer sterke remmen is de auto ook met volle belading binnen een minimale afstand veilig tot stilstand te brengen.

Ruimte

De hier gereden Legacy Touring Wagon gaat al enkele jaren mee, maar kan zich nog steeds goed meten met de concurrentie. Het uiterlijk is misschien niet bijzonder, maar de auto mag er best zijn.

Ook op het interieur is weinig aan te merken. In de loop der jaren heeft Subaru de auto continu aangepast, zodat alle gangbare voorzieningen aanwezig zijn. Het enige echte bezwaar is het lage stuurwiel, dat ondanks de verstelmogelijkheden bijna op de knieën van de bestuurder ligt.

Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

De hoofd- en beenruimte op de achterbank zijn gemiddeld. Helaas zijn de achterportieren niet voorzien van bergvakken. Bijvoorbeeld met kinderen die hun speelgoed meenemen is dat een gemis.

De bagageruimte meet standaard 459 liter, een gemiddelde waarde in dit segment. De achterbank is eenvoudig op te klappen om de bagageruimte te vergroten tot 1.649 liter, een uitstekende waarde in dit segment. Daarbij hoeven geen zittingen te worden gelost of hoofdsteunen te worden verwijderd; een druk op de ontgrendelingsknop is voldoende. De laadvloer is volmaakt vlak en het geheel is keurig afgewerkt.

Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

Conclusie

Het heeft even geduurd, maar de Subaru Legacy is eindelijk leverbaar met dieselmotor. Het wachten wordt beloond, want deze eerste Subaru dieselmotor maakt alle voordelen van Subaru-techniek beschikbaar voor de zakelijke rijder.

Het belangrijkste voordeel van een Subaru is "All Wheel Drive", waarmee vooral de veiligheid is gediend. Daarbij is de Subaru Legacy Touring Wagon een heerlijk sturende auto die dankzij een sportieve ondertoon veel rijplezier geeft. De boxer-dieselmotor heeft een stille, trillingsvrije loop en levert prima prestaties. Dankzij de eenvoudige constructie belooft deze eerste dieselmotor van Subaru bovendien heel lang mee te gaan.

plus
  • Uitstekende wegligging
  • Vlotte, stille dieselmotor
  • Grote, bruikbare bagageruimte
min
  • Goed, maar niet innovatief
  • Geen bergvakken in achterportieren
  • Stuurwiel te laag (ondanks verstelmogelijkheden)
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!