13 februari 2008
Opel Agila

Opel Agila

Ruimte voor plezier

Autotest | Dit is 'm dan: de nieuwe Opel Agila. Een auto om vrolijk van te worden! Opels mini MPV is niet alleen ruimer geworden, maar is vooral een stuk leuker geworden. De auto is vorm gegeven volgens dezelfde "designtaal" als de Corsa en heeft daarmee een sportieve en sympathieke uitstraling. Bovendien belooft Opel dat de rijeigenschappen sterk zijn verbeterd. Kortom: tijd voor een test van de nieuwe Opel Agila.
 

Bij de vorige Opel Agila draaide alles om ruimte. Uit minimale buitenmaten toverde Opel maximale binnenruimte. De rijeigenschappen en vormgeving waren goed, maar kwamen op de tweede plaats. Nu zijn de rollen omgedraaid. Het rijplezier staat voorop. Omdat de Agila flink is gegroeid (20 cm langer, 6 cm breder), biedt de vrolijk uitziende Agila toch meer ruimte dan de voorganger.

Net als bij de vorige Agila heeft Opel samengewerkt met Suzuki. Suzuki verkoopt deze zelfde auto onder de naam "Splash". Suzuki ontwikkelde de motoren en het onderstel van beide auto's. Opel geeft de Agila een eigen gezicht dankzij een afwijkend front, achterklep en velgen. Vooral de grote, guitig kijkende koplampen zijn goed voor een spontane glimlach bij de eerste kennismaking met de Agila.

Opel Agila

Ook de uitrusting verschilt iets van de Suzuki Splash. De Opel Agila heeft in hoogte verstelbare voorstoelen, een uitschakelbare passagiersairbag, zijairbags en verlichting achterin. Opel kleedt de Agila aan met fleurige bekleding waarin de letters "A G I L A" subtiel zijn verwerkt. In tegenstelling tot de Suzuki, blokkeren de hoofdsteunen van de achterbank niet het zicht in de binnenspiegel. Ook de knal-oranje afwerking van het dashboard staat de hagelwitte testauto erg goed.

Ruimtewonder

Dankzij de hoge daklijn biedt de compacte Agila een hoge instap en volop binnenruimte. Zelfs lange bestuurders hebben meer dan genoeg hoofdruimte! De voorruit is zeer ver naar voren geplaatst om het gevoel van ruimte te versterken. Het interieur is voorzien van alle gebruikelijke bakjes, vakjes en lades maar biedt niet meer voorzieningen dan gemiddeld.

Achterin is de hoofdruimte opnieuw overweldigend, maar is de beenruimte niet meer dan voldoende. Bovendien zijn rondom de achterbank helemaal geen bergvakjes te vinden; een gemiste kans.

Opel Agila

Toch is de achterbank het "geheime wapen" van de Agila. Opel adverteert met de slogan "Flex in the City" om aan te geven dat de Agila razendsnel is te transformeren van vierpersoons familieauto tot tweepersoons bestelautootje. De achterbank is letterlijk in een handomdraai op te klappen, waarna de bagageruimte toeneemt van groot tot gigantisch (1.050 liter). Het losmaken van hoofdsteunen of verwijderen van zittingen is overbodig, zelfs sommige stationcars vragen meer werk om de achterbank weg te klappen!

De kofferruimte is keurig afgewerkt, kent geen tildrempel, heeft een vlakke laadvloer en is dankzij de grote achterklep goed bereikbaar. Onder de laadvloer is nog een flinke extra bergruimte te vinden om tere stukken veilig te kunnen scheiden van grotere bagage. Helaas ontbreekt Opels fameuze "Flex-Fix" geïntegreerde fietsenrek en dat is een echt gemis voor een auto als deze.

Opel Agila

Snel

De nieuwe Agila is groter dan een "micro MPV" (vorige Agila), maar iets kleiner dan een midi MPV (Opel Meriva). Daarom heeft de Agila ook voldoende aan iets kleinere motoren. Dat maakt deze auto beduidend voordeliger in aanschaf en gebruik!

Opel Agila

De meest economische motor meet 1.0 liter en telt slechts drie cilinders. Dat is een cilinder minder dan gangbaar en juist dat maakt deze instapmotor bijzonder zuinig. Opel belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 20. Een test met veel snelwegkilometers liet 1 op 19,7 noteren. In de stad verbruikt dit zuinigheidswonder in de praktijk een beschaafde 1 liter euroloodvrij per 16,4 kilometer.

Helaas levert deze krachtbron bij lage toeren weinig vermogen en voelt de auto aanvankelijk traag. Pas wanneer het gas diep wordt ingetrapt komen de beloofde 65 paardenkrachten tot leven en zijn de prestaties heel verdienstelijk.

Opel Agila

De 1.2 liter viercilinder motor levert 21 pk meer. Dit is in de stad of in de regio niet direct merkbaar. Ook deze motor moet nadrukkelijk worden aangespoord om te presteren. Alleen op de snelweg en tijdens inhaalacties is de 1.2 merkbaar sterker dan de basismotor. Ook in heuvelachtig terrein presteert de 1.2 beduidend beter. Daarbij heeft deze 1.2 liter motor een iets geraffineerdere loop en dat geeft de auto een meer volwassen gevoel.

Rijden maar!

Zoals gezegd staat voor deze nieuwe generatie Agila het rijplezier op de eerste plaats. De auto is langer en breder geworden, maar niet hoger (-10 cm) en ligt daarom merkbaar stabieler en rustiger op de weg. Dankzij goede geluidsisolatie dringen geluiden van de motor, banden of rijwind nauwelijks tot het interieur door. Niet langer is de Agila een "slim doosje", dit is een comfortabele, volwaardige auto.

Om het nodige rijplezier te garanderen heeft de Agila een sportieve ondertoon. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is niet gevoelloos licht, maar iets zwaarder en directer dan gebruikelijk in dit segment. Dit vraagt wel enige gewenning, want een hoge auto als deze helt gemakkelijk over en geeft daardoor aanvankelijk een onzeker gevoel.

Hoe langer de proefrit duurt, hoe meer vertrouwen de Agila weet te geven. Dankzij de compacte buitenmaten is de Agila uiterst praktisch in de stad. Invoegen is kinderspel, parkeren kan op de vierkante centimeter. Uiteindelijk laat de Agila zich snel en behendig door de stad sturen: zeg maar "agiel".

Opel Agila

Conclusie

Een wereld van verschil! De vorige Agila was een slim ruimterwondertje waarbij praktische mogelijkheden voorop stonden. Het uiterlijk en de rijkwaliteiten kwamen op de tweede plaats. Nu zijn de rollen omgedraaid.

De nieuwe Agila is dankzij een flinke groeistuip minstens zo ruim als de voorganger, maar rijdt beduidend beter. De auto is stabieler, stiller en volwassener geworden. De nieuwe motoren presteren voldoende, zijn stil en vooral zeer zuinig. Wat blijft is een uiterst doordachte, handelbare ruimteauto die een glimlach op het gezicht van iedere bestuurder tovert!

plus
  • Heel veel ruimte
  • Geslaagde vormgeving
  • Vlotte, zuinige motoren
min
  • Geen FlexFix fietsdrager leverbaar
  • Blikkerig geluid bij sluiten portieren
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!