24 oktober 2007
Kia Cee'd Sporty Wagon

Kia Cee'd Sporty Wagon

Voordelige voortzetting

Autotest | Wat zijn ze blij bij Kia met de Cee'd. De pers heeft nog nooit zo positief geschreven over het Koreaanse merk. De verkoopcijfers zitten dankzij de Cee'd enorm in de lift. Het is daarom niet meer dan logisch dat het merk nu komt met varianten op het succesnummer. Er komt een Cee'd coupé, een MPV en nu een stationcar. Kan Kia het succes prolongeren?
 

De Kia Cee'd verkoopt goed omdat het merk precies weet wat de klanten willen. Kia is geen prestige-merk, geen rijdend visitekaartje en geen auto die om het imago wordt gekocht. De Kia Cee'd is dankzij het ontbreken van extra opsmuk, een prima auto voor een prima prijs.

Wie kritisch kijkt, ziet echter waar Kia bezuinigt. Het plaatwerk sluit niet overal even netjes aan, maar daar maakt de gemiddelde Cee'd koper zich niet druk om. Het interieur is juist wel keurig afgewerkt, daar kijkt men immers dagelijks tegenaan. De vormgeving is weinig origineel, maar ook dat is niet de grootste zorg van de prijsbewuste koper.

Kia Cee'd Sporty Wagon

Uitrusting

De uitrusting is niet overdadig, maar de Cee'd biedt alles wat van een moderne auto mag worden verwacht. De testauto in "X-ecutive"-uitvoering is daarom voorzien van centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, een boordcomputer en zes airbags. Kia voorziet de Cee'd royaal van bakjes, vakjes, bekerhouders en ander moois. Dakrails zijn standaard op alle Sporty Wagons. Een slim detail: de schaalverdeling van de snelheidsmeter is bij lage snelheid zeer precies en wordt grover naarmate de snelheid toeneemt.

Tot de standaarduitrusting behoort ook een radio/CD-speler met aansluiting voor een externe MP3-speler. Die aansluiting bestaat uit een analoge ingang en een USB-poort. Deze laatste herkent de iPod niet. Dat is vreemd, omdat deze zelfde aansluiting in de technisch identieke Hyundai i30 wél raad weet met Apple's muziekspeler.

Kia Cee'd Sporty Wagon

Het optionele navigatiesysteem draait na het uitspreken van een instructie het volume van de AUX-ingang terug; uiterst irritant. De ontvangst van de FM radio is matig, de klank met de toonregeling in neutraalstand opdringerig en vermoeiend. Kortom: hier is niet goed over nagedacht.

Stationwagon

Ook de opzet van deze "Sporty Wagon" is twijfelachtig. Het begin is goed: de bagageruimte is enorm (534 liter) en de achterklep opent bijna 1 meter 90 hoog, zodat het risico klein is het hoofd er tegen te stoten. Een tildrempel ontbreekt, wat laden en lossen vergemakkelijkt. Wanneer de achterbank wordt opgeklapt is de kofferruimte nog groter: 1.664 liter. Dat is zelfs meer menig dan stationcar die een slag groter (en duurder!) zijn!

Kia Cee'd Sporty Wagon

Maar om die volledige bagageruimte te benutten is heel wat nodig. Om de achterbank weg te kunnen klappen, moeten eerst de voorstoelen naar voren. Daarna kan de zitting van de achterbank worden opgeklapt. Daarin passen dan weer de achterste hoofdsteunen. Tenslotte kan de rugleuning van de achterbank worden weggevouwen. Deze hele procedure is omslachtig en bij menig moderne stationcar is dit eenvoudiger.

Kia Cee'd Sporty Wagon

De bagageruimte is voorzien van een groot net en diverse luikjes in de vloer. Een flexibele barrière ontbreekt echter. Tijdens de proefrit is kinderspeelgoed vervoerd, dat deels is beschadigd door het ontbreken van zo'n scheidingswand. Grote zware stukken, verpletterden kleine tere stukken. Kortom: als stationcar is de Cee'd heel ruim, maar het is goed merkbaar waarom de auto zo voordelig is.

Rijeigenschappen

Ook de rijeigenschappen geven gemengde gevoelens. De eerder geteste Cee'd hatchback was voorzien van een 2.0 liter motor. Dit keer is niet voor het topmodel gekozen, maar voor de voordeligere 1.6 liter motor. Die heeft een beduidend rauwere loop. Op de snelweg maakt de krachtbron veel toeren en is daardoor vermoeiend op de lange afstand.

Kia Cee'd Sporty Wagon

Desondanks zijn de prestaties prima en is de 1.6 in de praktijk nauwelijks trager dan de 2.0 versie. Bovendien is met een kalme rijstijl het beloofde fabrieksverbruik van 6.5 liter euroloodvrij per 100 goed haalbaar.

Weggedrag

Het weggedrag van de Cee'd Sporty Wagon is gelijk aan dat van de gewone Cee'd. Alhoewel Kia in naam Koreaans is, is dit model ontworpen in Europa en gebouwd in Europa voor de Europese markt. Het onderstel is daarom niet zo zacht als Koreanen het graag hebben, maar zo stevig als de Europeanen willen. De besturing is niet Koreaans-gevoelloos, maar Europees communicatief. De wegligging is goed en dankzij de prettige besturing zelfs uitdagend.

Kia Cee'd Sporty Wagon

Conclusie

Is de Kia Cee'd Sporty Wagon net zo goed als de Cee'd hatchback? Op het gebied van rijeigenschappen zeker. De 1.6 liter motor is beduidend minder geraffineerd dan de eerder gereden 2.0, maar voldoet prima. Verder schakelt, remt, stuurt en rijdt de Sporty Wagon zoals het hoort. De ruimte voor- en achterin is goed. De bagageruimte is zelfs enorm. De hoeveelheid laadruimte per euro is zeer gunstig.

Tegelijkertijd is merkbaar waarom de Cee'd zo voordelig is. Het vergroten van de achterbank is een hele toer; bij veel andere auto's is dit veel eenvoudiger. Ook ontbreekt een systeem om de bagageruimte flexibel in te delen.

Het audiosysteem is voor veel bestuurders het belangrijkste gezelschap onderweg, en hier laat Kia een steek vallen. De klank is slecht, de beloofde integratie met een MP3-speler werkt matig en het optionele navigatiesysteem bevat fouten.

plus
  • Zeer ruim
  • Prima rijeigenschappen
  • Vlotte, zuinige 1.6 motor
min
  • Rumoerige 1.6 motor
  • Omslachtige procedure opklappen achterbank
  • Diverse foutjes in audio- en navigatiesysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!