20 november 2009
Maybach 57

Maybach 57

Het beste verbeterd

Autotest | De "S-Klasse" is het topmodel van Mercedes-Benz. Deze auto verenigt het beste wat het merk te bieden heeft en is daarom favoriet bij staatshoofden, kopstukken uit de industrie en beroemdheden. Maar voor het selecte groepje dat op zoek is naar nog meer luxe, nog meer ruimte en nog meer exclusiviteit is er een heel speciale S-Klasse. Aan die S-Klasse is zo veel gewijzigd dat er zelfs geen Mercedes meer op staat. Die bijzondere auto luistert naar de naam "Maybach".
 

Het logo op de neus zegt het allemaal: de dubbele "M" staat voor "Maybach Manufaktur". Dat laatste woord is Duits voor "hand gemaakt". Want de basis van de Maybach 57 wordt weliswaar gevormd door de Mercedes-Benz S-Klasse, maar daar bovenop wordt een compleet andere auto gebouwd.

Terwijl een S-Klasse nog regelmatig wordt bestuurd door de eigenaar, is een Maybach puur bedoeld als auto met chauffeur. Zelfs de hier gereden Maybach 57 is langer dan een verlengde S-Klasse. De "57" wijst dan ook op de lengte van 5 meter 73. De beenruimte achterin is daarom overweldigend. En dan nog te bedenken dat er een verlengde Maybach model "62" (6 meter 17) is!

Maybach 57

Handgebouwd

Ten opzichte van andere luxe sedans biedt de Maybach niet alleen veel meer ruimte achterin. Deze auto wordt helemaal naar wens van de koper gebouwd en afgewerkt. Iedere kleur, ieder materiaal en elke denkbare voorziening is leverbaar. Dit is wat Maybach onderscheidt van andere luxe reisauto's: een Maybach is geen massaproduct, maar een op maat gemaakte limousine die aan iedere wens van de klant voldoet.

Toch valt in de testauto duidelijk op dat de Maybach 57 is gebaseerd op de vorige generatie van de Mercedes S-Klasse. Zo zijn zaken als een nachtzichtcamera of adaptieve verlichting niet besteed aan de testauto en staan ze ook niet op de optielijst. Ook moet deze topklasse limousine het doen met een (Bose) audiosysteem dat allerminst van topklasse is. De mogelijkheden van het navigatiesysteem blijven ook achter bij de meest recente modellen van Mercedes.

Maybach 57

Een woordvoerder van Maybach benadrukt echter dat alles naar wens van de klant kan worden verzorgd, dus ook deze elektronica. De testauto moet volgens hem gezien worden als niet meer dan "een voorbeeld" van een Maybach.

De hier geteste auto is voorzien van audio, video en telefonie achterin (links/rechts gescheiden!). Tussen de beide achterstoelen (uiteraard geheel elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en koelbaar) is een minibar te vinden. In het dak zijn een extra snelheidsmeter, toerenteller en klok verwerkt, zodat de achterpassagiers kunnen meekijken met de chauffeur. De achterklep wordt elektrisch bediend en in de klep is een paraplu te vinden.

Maybach 57

Motor

Voor de aandrijving zorgt een twaalf cilinder zes liter motor met twee turbo's die goed is voor 550 pk en 900 Nm trekkracht. Hiermee is deze enorme limousine in staat tot ronduit verpletterende sprints, terwijl de rust altijd bewaard blijft. Het overvloedige vermogen is bedoeld om altijd een forse reserve achter de hand te hebben en dat brengt rust, het sprintvermogen is slechts een bijzaak.

Maybach 57

Een tussenacceleratie van 100 naar 120 km/u wordt zo snel en met zo veel gemak geklaard, dat het nauwelijks loont de stopwatch er bij te pakken. Ook (ver) boven die snelheden is de Maybach 57 extreem stil en comfortabel. De motor en banden zijn onhoorbaar, alleen in de verte is soms iets windruis waarneembaar. Buiten de auto klinkt juist een diep en ietwat intimiderend motorgeluid.

Rijeigenschappen

Het enorme motorvermogen is verbluffend eenvoudig te doseren. Ondanks de lengte, is de Maybach 57 ontwapenend eenvoudig te manoeuvreren. Alhoewel dit zeker geen handig stadsautootje is, is de draaicirkel verrassend kort en zijn krappe straatjes geen onmogelijke opgave. Wel is in druk verkeer duidelijk merkbaar dat de auto extreem zwaar (2.660 kg) is: een beetje vlot sturen door de bocht of iets te hard remmen wordt direct afgestraft met piepende banden.

Maybach 57

Zoals aangegeven is de Maybach 57 bedoeld als auto met chauffeur; de achterpassagiers staan centraal. Verwacht daarom geen strak sturende auto die volop rijplezier biedt. Om maximaal comfort te kunnen bieden is het onderstel uitgesproken zacht. De auto helt daarom zeer nadrukkelijk over in de bocht en de besturing is indirect. Een druk op de "sport"-knop geeft deze limousine een iets minder zweverig karakter en maakt de besturing iets alerter.

Deze auto dwingt dan ook een kalme rijstijl af en dat is precies wat meneer of mevrouw achterin op prijs stelt. Bovendien voelt de Maybach nog majestueuzer en lijken afstanden korter dan met enig andere auto.

Maybach 57

Conclusie

Is Maybach er in geslaagd de Mercedes-Benz S-Klasse nog verder te verbeteren? Het antwoord op die vraag is puur persoonlijk. Is blauw een mooie of een lelijke kleur? Het antwoord verschilt per persoon. Juist daarom wordt een Maybach op maat gebouwd voor iedere klant, zodat ieder exemplaar voor de koper perfect zal zijn.

Voor iedere Maybach geldt dat de auto is gemaakt voor de passagiers, niet voor de chauffeur. Ondanks de sublieme prestaties, is dit geen strak sturende auto. Het onderstel is uitgesproken zacht, waardoor de auto gemakkelijk overhelt (ook in de sport-stand). Wie er de voorkeur aan geeft om zelf te sturen zal daarom wellicht een andere auto verkiezen, maar wie zich laat rijden zal de Maybach 57 ervaren als een verbeterde versie van het beste.

plus
  • Extreem comfortabel
  • Discrete vormgeving
  • Sublieme prestaties
min
  • Helt sterk over in de bocht
  • Matige klank Bose-audiosysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!