17 augustus 2007
Daihatsu Cuore

Daihatsu Cuore

Goed nieuws

Autotest | Geachte lezer, Ik schrijf u met goed nieuws. Daihatsu introduceert de nieuwe Cuore. De nieuwe telg claimt een uitzonderlijk laag verbruik en toch prima prestaties. Bovendien belooft Daihatsu's instapmodel een rijkere uitrusting dan ooit en toch een lagere prijs. De Autozine-redactie heeft de Cuore daarom voor u getest.
 

Geachte milieu-vereniging,

Goed nieuws! Er is een nieuwe, bijzonder zuinige auto op de markt. De nieuwe Daihatsu Cuore is één van de zuinigste auto's van dit moment. Alleen hybride auto's en een enkele eco-diesel zijn nog vriendelijker voor het milieu.

Het lage verbruik van de Cuore is te danken aan een moderne driecilinder motor. Een cilinder minder dan gebruikelijk is een beproefd recept voor zuinige auto's. Bovendien is de driecilinder van Daihatsu zo geraffineerd dat de krachtbron even stil en soepel loopt als een gewone viercilinder.

Daihatsu Cuore

Ondanks het lage verbruik, is de Cuore zeker geen trage auto. De nieuwkomer reageert levendig op het gas en komt vlot mee met het verkeer. In de stad is de Cuore desgewenst als eerste weg bij het verkeerslicht. Op de snelweg komt dit milieuwondertje probleemloos mee op de linker rijstrook. Uiteraard neemt dit kleintje genoegen met een bescheiden parkeerplaatsje.

Voordat u uw wagenpark geheel vervangt door Cuore's (hij is er in een gepaste "Lime Green Mica Metallic" kleur), toch een kleine waarschuwing. De Cuore schakelt gevoelloos en dat vraagt enige gewenning. Het door Daihatsu beloofde gemiddelde verbruik van 4,4 liter per 100 km (uitstoot: 104 gram CO2 per kilometer) is erg scherp gesteld. In de praktijk is een kleine 5 liter per 100 km realistisch. Wie de rijstijl echter aanpast en voor het uiterste gaat, kan 3,9 liter per 100 km halen.

Daihatsu Cuore

Waarde voorzitter van de Vrekken-club,

Goed nieuws! Daihatsu introduceert een nieuwe auto met een zeer scherpe prijs/prestatie verhouding. Alhoewel u als geen ander de hand op de knip houdt, zult u toch geen "nee" zeggen tegen de ruimte van een heuse limousine?

Geloof het of niet: de Cuore is zo ruim dat twee volwassenen achterin zitten als in een grote limousine. 99% van de middenklassers biedt op de achterbank minder ruimte. Zelfs veel grote auto's moeten het met minder doen.

U heeft vaker zulke verhalen gehoord? Dan leg ik het gaarne uit. De Cuore heeft relatief kleine wielen, waardoor de wielkasten klein zijn en minder binnenruimte opeisen. Daarbij staat de achterbank op rails waardoor u naar keuze overweldigende beenruimte achterin en een minimale bagageruimte heeft, of juist een flinke bagageruimte en iets minder beenruimte.

Daihatsu Cuore

Ook voorin zal dit ruimtewondertje uw goedkeuring kunnen wegdragen. Deze laatste generatie van de Cuore is opmerkelijk netjes afgewerkt. Dit Japannertje voelt absoluut niet als een klein, voordelig budgetmobiel maar als een compacte, volwaardige auto.

Daihatsu Cuore

De uitrusting is riant, alhoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat alleen de zogenaamde "Premium"-uitvoering (is dat vloeken in uw kerk?) echt compleet is. De "Premium"-versie biedt centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten (alleen vóór), een radio/CD-speler, ABS, twee airbags, een toerenteller en een boordcomputer. Die laatste is handig om de exacte verbruikskosten in de gaten te houden.

Airconditioning en elektronische stabiliteits controle ("VSC") zijn optioneel. Deze laatste is geen overbodige luxe, want door de kleine wieltjes met smalle bandjes is de wegligging matig. De Cuore is geen gevaarlijke auto, maar de grip en stabiliteit van de directe concurrenten zijn beduidend beter.

Daihatsu Cuore

De nieuwe Cuore is leverbaar vanaf 8.499 euro. Dankzij de bewezen betrouwbaarheid van Daihatsu (een dochter van Toyota), zullen daar alleen sporadisch onderhoud en een spaarzame tankbeurt bij komen.

Beste Daihatsu Cuore-rijder,

Slecht nieuws! Sinds 16 augustus 2007 bent u niet langer de trotse eigenaar van de nieuwe Cuore. Er is namelijk een nieuw model.

De nieuwe generatie is met sprongen vooruit gegaan. De vormgeving, afwerking en uitrusting zijn sterk verbeterd. Op alle punten is de auto geraffineerder en komt daardoor volwassener en volwaardiger over. Bovendien is de nieuwe Cuore nog ruimer en op punten (i.e. vergrendeling van de achterklep) een stuk praktischer geworden. De motor loopt iets lekkerder en is beduidend stiller.

Toch is er ook goed nieuws, want de nieuwe Cuore staat nu bij de dealer.

Was getekend, Ivo Kroone

Daihatsu Cuore

Conclusie

De nieuwe Daihatsu Cuore is letterlijk om over naar huis te schrijven. Met de nieuwe Cuore heeft Daihatsu een sterke troef in handen. Volgens fabrieksopgave is dit de zuinigste benzineauto van dit moment. In de praktijk is het beloofde verbruik echter lastig te realiseren, maar de Cuore is wel degelijk bijzonder zuinig. Bovendien is de auto vlot en comfortabel.

Daarnaast is de Cuore uitzonderlijk ruim. Achterin biedt de Cuore meer ruimte dan alle andere kleintjes. Zelfs veel grotere auto's bieden minder ruimte op de achterbank dan de nieuwe Cuore. Tenslotte heeft de Cuore een leuke vormgeving, keurige afwerking en een nette prijs. Goed nieuws dus!

plus
  • Vlot en zuinig
  • Veel binnenruimte
  • Voelt volwassen en solide
min
  • Matige wegligging
  • Alleen als 5-deurs
  • Gevoelloos schakelen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!