14 november 2006
SsangYong Actyon (2006 - 2011)

SsangYong Actyon (2006 - 2011)

Locomokipkanariekachelfantje

Autotest | Is het een terreinauto? Is het een coupé? Nee, het is de nieuwe SsangYong Actyon! Autofabrikanten zijn altijd op zoek naar een gat in de markt en het Koreaanse SsangYong komt nu met de onwaarschijnlijke combinatie van coupé en SUV. Is dit een souvé, off-road coupé of misschien een ActYong?
 

Inderdaad, bij het instappen voelt de Actyon (spreek uit: aktiejon) als een coupé. In plaats van bukken, moet de bestuurder echter klimmen om achter het stuur plaats te nemen. De vlak liggende voorruit en de aflopende daklijn geven het geborgen gevoel dat bij een coupé hoort. In de binnenspiegel is de extreem schuin geplaatste achterruit te zien en ook dat draagt bij aan het coupé-gevoel.

Coupé + SUV = Souvé?

Een SUV biedt in regel volop ruimte, een coupé juist niet. Als resultaat biedt de Actyon veel ruimte in de hoogte, maar weinig in de lengte. De voorstoelen zijn slechts over een beperkte lengte verstelbaar. Het gevolg is dat volop beenruimte op de achterbank overblijft. Dankzij het bolle dak is de hoofdruimte zowel voor- als achterin prima. De uitzonderlijk hoge zit zorgt ervoor dat de Actyon gemakkelijk is te overzien.

SsangYong Actyon (2006 - 2011)

Het coupé-gevoel wordt verstoord door het grote stuurwiel. De speling in de versnellingspook doet afbreuk aan het sportieve gevoel. Het wordt echter allemaal goedgemaakt door de originele vormgeving van het dashboard. Een jaar geleden introduceerde SsangYong de Kyron en liet zien in staat te zijn een creatief vormgegeven interieur te combineren met doordachte ergonomie. In het interieur van de Actyon is veel van de Kyron te herkennen. Zo zijn de knoppen die soortgelijke functies vervullen in ronde eilandjes gegroepeerd.

SsangYong Actyon (2006 - 2011)

Luxe

Standaard is de Actyon voorzien van airconditioning (met pollenfilter), elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en bekerhouders. De luxere "s" uitvoering maakt van de airconditioning een klimaatcontrolesysteem en voert accenten uit in leder. Het "sx" topmodel is voorzien van geheel met leder beklede stoelen en een elektronisch stabiliteits programma (ESP). Deze laatste maakt zich ook nuttig in het terrein en assisteert dan bij het afdalen van steile hellingen.

De bagageruimte is fors, maar doordat de laadvloer extreem hoog ligt (hoger dan de zitting van de achterbank) blijft weinig nuttige ruimte over voor grote stukken. Wel heel handig zijn de twee diepe bergvakken aan de beide zijranden van de bagageruimte.

SsangYong Actyon (2006 - 2011)

Kippengangetje

Het weggedrag van de Actyon is sterk afhankelijk van de gekozen motor en aandrijving. De Actyon is leverbaar met een 2.0 liter viercilinder turbodiesel (141 pk / 310 Nm) en een 2.3 liter viercilinder benzinemotor (150 pk / 214 Nm). Beide kunnen worden gecombineerd met twee- of vierwielaandrijving en een automatische (4 traps) of handgeschakelde versnellingsbak.

SsangYong Actyon (2006 - 2011)

Het eerste deel van de testrit is verreden met een tweewielaangedreven diesel. Die variant stelt op z'n zachtst gezegd teleur. De "Actyon 200 Xdi 2wd" presteert redelijk op de snelweg en daarmee zijn alle positieve punten genoemd. Tot zo'n 120 km/u is de krachtbron redelijk stil, daarna krijgen geluiden van de motor en rijwind de overhand. In stadsverkeer komt de Actyon goed mee, maar bij voluit accelereren maakt de auto veel extra lawaai terwijl de prestaties nauwelijks beter worden.

Het weggedrag van de Actyon diesel is dat van een ouderwetse terreinauto met een hoog zwaartepunt en (te) zachte veren. Wanneer een bocht wordt ingestuurd houdt de auto de lijn goed vast. Een kleine correctie brengt de Actyon uit balans. Een plotselinge uitwijkmanoeuvre resulteert in hopeloos en moeilijk corrigeerbaar slingeren. Zelfs een eenvoudige slalom bij 50 km/u is voldoende om de Actyon op alle vier de wielen te laten slippen. Bij een noodstop grijpt het ABS vrijwel direct in en dan nog duikt en slingert de auto.

SsangYong Actyon (2006 - 2011)

Paardenkrachten

Het verschil tussen de achterwielaangedreven diesel en de vierwielaangedreven benzine-variant is enorm. Het gewicht van deze motor en de vierwielaandrijving geven de Actyon een beduidend betere balans. De benzine gestookte Actyon reageert direct op het stuurwiel en is stevig geveerd als een sport-coupé. In deze uitvoering heeft de Actyon een prima wegligging en daagt de auto uit als een sportwagen.

Bij hard remmen of plotseling sturen duikt de auto nog steeds, maar de grenzen ligger veel verder. Bovendien is de benzinemotor stiller dan de zelfontbrander en maakt het mechaniek minder geluid. Ook de Actyon met benzinemotor presteert voldoende, maar niet meer dan dat.

SsangYong Actyon (2006 - 2011)

De Actyon mag dan een SUV coupé zijn, het is ook een echte SsangYong. De bodemvrijheid bedraagt 197 mm en de royale aan- en afloophoeken van respectievelijk 28.5 en 25 graden zorgen ervoor dat steile hellingen geen probleem zijn. De uitvoeringen met vierwielaandrijving zijn voorzien van lage gearing, waarmee ook zwaar terrein kan worden bedwongen.

Conclusie

SsangYong combineert de ruimte van een SUV, de techniek van een pure terreinauto, het uiterlijk van een coupé en de luxe van een personenauto in een hoogst origineel voertuig. Helaas is de Koreaanse fabrikant er niet in geslaagd het beste van iedere wereld te combineren in de Actyon. De ruimte is iets minder dan gemiddeld, maar daar staat het knusse gevoel van een coupé tegenover.

De rijeigenschappen zijn sterk afhankelijk van de gekozen motor en overbrenging. De tweewielaangedreven turbodiesel is een afrader: de auto presteert matig en het weggedrag laat te wensen over. De vierwielaangedreven benzinevariant weet juist te overtuigen met comfort, prima rijeigenschappen en serieuze off-road capaciteiten.

plus
  • Originele vormgeving
  • Benzine-versie rijdt als een coupe
min
  • Beperkte binnenruimte
  • Fors verbruik, matige prestaties
  • Diesel-versie rijdt, stuurt en remt matig
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!