7 april 2006
Lexus RX (2003 - 2009)

Lexus RX (2003 - 2009)

Reus met raffinement

Rij-impressie | De Lexus RX300 verscheen zo'n drie jaar geleden op de markt. Toen was de auto zeer vooruitstrevend. Met zowel geavanceerde elektronica als een uitzonderlijk hoge mate van comfort wist Lexus' SUV zich te onderscheiden van de concurrentie. Maar diezelfde concurrentie heeft niet stilgezeten en dus was de Lexus toe aan een verjongingskuur. De auto kreeg een sterkere en tegelijkertijd zuinigere motor, de elektronica werd nog geavanceerder en het comfort werd naar een nog hoger niveau gebracht. Alle reden voor een hernieuwde kennismaking.
 

Lexus vermijdt het woord "facelift" zorgvuldig. Het uiterlijk van de vernieuwde RX is op geen enkele manier aangepast. Daarmee blijft de auto achter bij de fraaie nieuwe Lexus IS en GS series; een gemiste kans. Volgens Lexus is het echter te vroeg voor een nieuw uiterlijk en dus is de vernieuwde RX alleen maar herkenbaar aan het typeplaatje dat nu "RX350" zegt in plaats van "RX300".

Motor

De belangrijkste wijziging is namelijk onder de motorkap te vinden. Daar huist nog steeds een zescilinder benzinemotor, maar de inhoud ervan is vergroot van 3,0 naar 3,5 liter. Daarmee nam het vermogen toe van 204 pk/283 Nm tot 276 pk en 342 Nm. Ondanks deze forse vermogenstoename is de auto zuiniger geworden.

Lexus RX (2003 - 2009)

De winst is niet alleen behaald door simpelweg een grotere motor onder de kap te leggen, maar vooral door de krachtbron slimmer te maken. Zowel het motormanagement als bijvoorbeeld ook de luchtinlaat kunnen nu optimaal worden afgestemd op de omstandigheden. Zelfs een detail als de airconditioning is herzien om de motor minder te belasten.

In getallen zijn de verschillen tussen de RX300 en RX350 groot, in de praktijk is het verschil alleen duidelijk wanneer kort na elkaar proefritten met beide worden gemaakt. Het grootste verschil is dat de nieuwe RX de prestaties met nog meer gemak neerzet. Bovendien zorgen de extra paardenkrachten ervoor dat de RX350 bij hoge snelheden nog beter doorbijt. De beloofde topsnelheid van 200 km/u wordt mede daarom gemakkelijk gerealiseerd.

Bij een nieuwe motor hoort ook een nieuwe versnellingsbak. Dat blijft een 5-traps automaat die zich naar wens ook sequentieel laat bedienen. Lexus volgt daarmee niet de trend van 6 of zelfs 7 traps automaten, maar past slechts de verhoudingen van de huidige versnellingsbak aan. In de praktijk is dat geen bezwaar, want de auto is zo stil dat een 6e versnelling nooit ontbreekt. Dat is mede te danken aan de verbeterde geluidsisolatie. De motorkap, het dak en zelfs de voorruit werden voorzien van een geluiddempende laag. Dankzij deze aanpassingen is de Lexus RX350 wederom één van de stilste SUV's in z'n klasse.

Comfort

Waar het allemaal om gaat bij de Lexus RX is comfort. De SUV is ooit ontstaan als veredelde terreinauto, waarbij de nadruk steeds meer op luxe en steeds minder op off-road capaciteiten kwam te liggen. Maar Lexus behoort tot het selecte groepje dat een stap verder is gegaan.

De terreincapaciteiten zijn minimaal en de omvang van de auto zorgt voor het comfort. De bestuurder kijkt vanaf de hoge commandopost ontspannen over het verkeer. Net zoals in een vliegtuig het landschap langzaam onder het toestel door lijkt te schuiven, geeft een hoge auto een fractie minder snelheidssensatie dan een lage auto en daarmee als vanzelf meer rust. Daarbij geeft de hoge zit het machtige en superieure gevoel dat rijden met een full size SUV zo aantrekkelijk maakt.

Ieder tempo is wandeltempo voor de RX350 en dat is tegelijkertijd het sterkste en het zwakste punt van de auto. Zelfs de netste bestuurder gaat onbedoeld als een bullebak door het verkeer omdat alles en iedereen te langzaam lijkt te gaan. In bochten lijkt de wegligging matig, maar dat komt vooral doordat de bochtsnelheid ongemerkt altijd hoger ligt dan bij andere auto's. In vergelijking met andere SUV's is de besturing vrij direct en dat levert een wezenlijke bijdrage aan het rijplezier.

Lexus RX (2003 - 2009)

Alhoewel de Lexus in vergelijking met even gespierde concurrenten minder gewicht in de schaal brengt, voelt de RX350 massief en zwaar. In te snel genomen bochten glijdt de auto over de voorwielen weg, een teken dat de auto zo zwaar is dat de voorwielen niet in staat zijn de massa van richting te veranderen. Ook bij hard remmen is voelbaar dat de mechaniek veel kracht nodig heeft om de enorme massa onder controle te houden.

Lexus RX (2003 - 2009)

Off-road?

De RX350 is ondanks de vierwielaandrijving niet bedoeld voor terreinrijden. De opbouw van het motorvermogen is niet afgestemd op terreinrijden, de bodemvrijheid is gering en lage-gearing is niet beschikbaar. Op een test op slechte wegen en bospaden wist de RX350 desondanks positief op te vallen met een zekere terreinwaardigheid.

Wanneer de grip minimaal is en de snelheid doelbewust te ver wordt opgevoerd, blijft de auto zeer controleerbaar. Dat is niet alleen te danken aan een uitgekiend concept maar ook aan het midden tussendifferentieel met viscokoppeling en de uitgebreide veiligheidssystemen (alhoewel het revolutionaire "VDIM" alleen aan de grote broer RX400h is voorbehouden).

Lexus RX (2003 - 2009)

Interieur

Het interieur van de RX350 is zeer ruim, zoals te verwachten van een "full size SUV" als deze. De ruimte voorin is royaal, met name de ruimte om de voorstoelen is overweldigend. Daar is het jammer dat de stoelen niet bijzonder ver naar achteren of naarbeneden kunnen. Ondanks de enorme ruimte voorin, dwingt de RX vooral lange bestuurders iets onderuit te zitten (een uitvoering met schuif/kanteldak biedt bovendien iets minder hoofdruimte).

Op de achterbank zijn zowel de hoofd- als beenruimte overvloedig. De bagageruimte is groot, maar de belangrijkste noviteit blijkt de elektrisch bedienbare achterklep. Dat lijkt misschien een overbodige gadget, maar met de handen vol bagage is het een uitkomst.

Lexus RX (2003 - 2009)

Ten opzichte van de vorige generatie RX is het enige verschil in het interieur het gecombineerde aanraakgevoelige scherm van het navigatie-, klimaatcontrole- en audiosysteem. De graphics zijn fijner en daarmee de dialogen mooier en de instructies van het navigatiesysteem duidelijker. Het audiosysteem weet vanaf nu niet alleen raad met muziek CD's, maar speelt ook CD-ROM's met MP3-bestanden en zelfs DVD's af. Het zijn kleine wijzigingen, maar op de lange afstanden waar deze auto zich zo goed voor leent een groot verschil.

Conclusie

In de klasse van de full size SUV's weet de Lexus RX zich nog steeds duidelijk te onderscheiden. Lexus legt de nadruk op comfort en niets dan comfort. De nieuwe motor draagt daaraan bij met nog meer rust, betere prestaties en toch een lager verbruik. De elektronica is weer helemaal bij de tijd en maakt het leven nog makkelijker. Daarmee is de Lexus RX350 veel meer dan een veredelde terreinauto, het is een sublieme reisauto die dankzij de enorme omvang een ongekende mate van comfort biedt.

Voor deze verjongingskuur heeft Lexus het bij bescheiden aanpassingen gehouden. Vooral de nieuwe sedans van Lexus zijn zo mooi, dat deze nieuwe SUV het gevoel van een gemiste kans geeft. Bovendien hebben de sedans nog verfijndere techniek aan boord. Lexus heeft echter gekozen voor kleine wijzigingen die toch voor een belangrijke verbetering zorgen.

plus
  • Uiterst comfortabel
  • Vooruitstrevende en bruikbare techniek
min
  • Groot glad stuurwiel
  • Geen dieselmotor verkrijgbaar
  • Facelift had ingrijpender mogen zijn
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!