4 juni 2005
Volkswagen Fox

Volkswagen Fox

Sluwe Fox

Autotest | "Volkswagen", het woord zegt het al: een wagen voor het volk. Maar in de loop der jaren verloor die naam aan betekenis doordat de nieuwe modellen steeds groter, luxueuzer en vooral duurder werden. Andere merken sprongen in dat gat en kwamen met goedkope, moderne auto's voor het grote publiek. Volkswagen is nu terug en komt heel sluw met de Fox op de markt.
 

Als testrit is de Reynaert-route gereden, genoemd naar Reynaert de vos uit het gelijknamige sprookje. Beginpunt van die route is Hulst, een prachtig vestingstadje in Zeeuws-Vlaanderen. Daar is naast één van de vier stadspoorten een monument voor Reynaert te vinden waarop het verhaal in beeld wordt gebracht.

Dat begint als alle dieren zich voor hun daden moeten verantwoorden bij de koning. Reynaert de vos komt echter niet opdagen. Zo ook deze moderne Fox, want terwijl de afgelopen jaren vele kleine auto's zijn geïntroduceerd, bleef het verdacht stil bij Volkswagen. Die tijd heeft de fabrikant gebruikt om met een sluw plan te komen.

Volkswagen Fox

Sluw dankzij uiterlijk

In het sprookje stuurt de koning zijn dienaren om Reynaert op te halen. Stuk voor stuk is de vos ze te slim af door ze precies te geven wat ze het liefste willen hebben. Het is precies wat Volkswagen doet met de Fox! Zo heeft Volkswagen zijn kleintje net iets ruimer bemeten dan de concurrentie. Dat komt vooral terug in de binnenruimte, waar de Fox absoluut niet voelt als een kleine auto. Zowel voor- als ook achterin (!) biedt de nieuwkomer opmerkelijk veel ruimte.

Daarbij is de vormgeving zo gekozen dat de Fox wel compact, maar niet speelgoedachtig is. Sterker nog: de gehele afwerking staat op hetzelfde niveau als bij de grote Volkswagens. De deuren vallen met een solide plof dicht, alleen de achterklep klinkt alsof een koekblik wordt dichtgegooid. Op het interieur is helemaal niets aan te merken; daar sluiten alle delen perfect op elkaar aan en zijn duurzame materialen gebruikt.

Het volwassen en volwaardige gevoel is hét sterkste punt van de auto, waarmee de Fox deze eerste slag heeft gewonnen.

Sluw dankzij innerlijk

Heeft de Fox de eerste gezant met het uiterlijk verleid, de tweede kijkt verder en heeft vooral oog voor het innerlijk. Maar ook hier is de Fox de slimste. Zonder de auto duur te maken, biedt Volkswagen alles wat van een moderne auto mag worden verwacht.

De uitrusting is eenvoudig, maar gezien de prijs heel behoorlijk. De hier gereden auto is het basismodel met de basisuitrusting. Dat betekent geen elektrisch bedienbare zijruiten, geen airconditioning, geen radio en geen stuurbekrachtiging. Het laatste is gezien het gewicht van de auto ook helemaal niet nodig.

Volkswagen Fox

Alles wat noodzakelijk is, is echter wel aanwezig en waar mogelijk is de Fox praktisch zonder duur te worden. Dat vertaalt zich in veel bergvakken, vier bekerhouders, twee flessenhouders, een eigenwijs toerentellertje ter grootte van een benzinemeter, een digitaal klokje en een richtingaanwijzer die na één tikje drie keer knippert. Veel knoppen zijn uitgevoerd als tiptoetsen om een luxueus gevoel te geven.

Bovendien deed Volkswagen geen enkele concessie aan de veiligheid. Kortom: ook wie naar het innerlijk kijkt valt voor de Fox.

Volkswagen Fox

Sluw dankzij techniek

Het is de derde afgevaardigde die de vos wist te overtuigen mee te komen naar de koning. Deze Fox gebruikt daarvoor een 3 cilinder motor die prima presteert. Met een inhoud van 1.2 liter is deze krachtbron groter dan gemiddeld in dit segment. Toch koos Volkswagen voor slechts 3, in plaats van de gebruikelijke 4 cilinders. Dat heeft een goede reden. Niet alleen maakt een cilinder minder de auto goedkoper in constructie en onderhoud, het verbruik is merkbaar lager.

Een nadeel van een 3 cilinder motor is de minder rustige loop en het rauwe geluid. Door de relatief grote motorinhoud is het eerste nauwelijks merkbaar. Vanaf zo'n 100 km/u wordt de karakteristieke roffel een meer aaneengesloten geluid en klinkt de Fox als iedere andere auto.

Ook het weggedrag is meer volwaardig en volwassen dan gebruikelijk bij een auto als deze. Alhoewel de wegligging prima is en de auto niet bang is voor het betere gooi en smijt werk, nodigt de Fox er niet toe uit.

Volkswagen Fox

Het eindoordeel

Aangekomen bij de koning is ook de 100 km tellende Reynaert-route afgelegd. Op de snelweg, binnenwegen en in stadsverkeer heeft de Fox zich kunnen bewijzen. Het eindpunt is de hoogste macht in deze regio: het bijna 500 jaar oude stadhuis. Daar moest de vos in het sprookje verantwoording afleggen, maar was zo slim om alle daden als heldendaden uit te leggen.

Autorijden slecht voor het milieu? Met de Volkswagen Fox is 1 op 17 gemakkelijk haalbaar. Volkswagen een duur merk en niet meer voor het gewone volk? Vanaf € 9.995 biedt dit basismodel veel waar voor z'n geld. Kleine auto's krap? Zelfs achterin hebben twee volwassenen voldoende ruimte.

De koning komt er later pas achter dat de vos de nadelen vergat te noemen. De zijwindgevoeligheid en de forse prijs van de diverse opties vergat de Fox voor het gemak te noemen. Uiteindelijk werd de vos daarom vogelvrij verklaard, maar die vrijheid is met een auto als de Fox eigenlijk wel zo prettig!

Volkswagen Fox

Conclusie

Het idee om de "Reynaert de vos"-route te rijden was al geboren voordat de Volkswagen Fox werd opgehaald voor de proefrit. Maar de analogie bleek aardig te kloppen. Ten opzichte van andere voordelige kleintjes is de Volkswagen Fox steeds net even slimmer en weet menigeen daarmee te verleiden. Het uiterlijk en de afwerking zijn net even beter verzorgd. De 3-cilinder motor is geraffineerd, vlot en zuinig. Ook de prijs maakt de Fox weer tot een echte volks-wagen. Reynaert de vos moest verantwoording afleggen bij de koning. Volkswagen de Fox legt met plezier verantwoording af bij de klant, want die is tegenwoordig weer koning.

plus
  • Zeer ruim, ook achterin
  • Uitstekende 3-cilinder motor
  • Voelt solide, degelijk en volwassen
min
  • Zijwindgevoelig
  • Middenconsole drukt tegen scheenbeen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!