30 september 2004
Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

Wie is de baas?

Rij-impressie | Luttele dagen geleden werd hij in Parijs aan het publiek voorgesteld: de Subaru Legacy Touring Wagon in zogenaamde "spec. B" uitvoering. Nu al mag de auto zich in een test bewijzen. Het zou een memorabele ervaring worden. "Spec B" wijst namelijk op het zogenaamde "Bilstein" sportonderstel dat alle 245 paardekrachten van deze luxe zakenauto op de best mogelijke manier in prestaties mag omzetten. Doe het colbertje maar uit en de veiligheidsgordel om.
 

's Ochtends vroeg is de zwarte testauto nog gehuld in een laagje dauw. De metalen pookknop en de lederen stoelen voelen nog koud aan. De stoelen zijn elektrisch verwarmbaar en verstelbaar. Met de verwachte prestaties zal het ook zonder derriere-verwarming vanzelf behagelijk worden. De elektrische verstelling komt wel van pas, want de stoel staat zo ver naar achteren dat alleen een twee meter lange bestuurder op stelten bij de pedalen kan. Ruimte zat dus voorin.

Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

Een blik op het dashboard leert dat deze duurste Subaru op de prijslijst van alle denkbare luxe is voorzien. Een klimaatcontrolesysteem (niet links/rechts gescheiden), prima klinkend audiosysteem (wel geplaagd door slechte radio-ontvangst), enorm elektrisch schuifdak, uitgebreide boordcomputer en een DVD gebaseerd navigatiesysteem: het is allemaal aanwezig. Ondanks alle luxe is deze Touring Wagon zeker geen onbruikbare "life style" stationcar. Met 1.649 liter aan voorbeeldig afgewerkte bagageruimte is de Touring Wagon daadwerkelijk geschikt als werkpaard.

Rode ringen

Bij het omdraaien van de contactsleutel lichten op een donkere achtergrond alleen twee rode ringen rondom de snelheidsmeter en toerenteller op. Iets daarna volgen twee rode wijzers die in een resolute beweging een complete ronde draaien om daarna weer tot rust te komen. Pas dan licht ook de schaalverdeling op. Het is alsof de auto heel subtiel duidelijk maakt wie hier precies de baas is. "Tem mij als je kan".

Op het starten volgt het hoogst ongebruikelijke geluid van de 3-liter 6-cilinder boxermotor. Sinds de Mazda RX8 heeft een motor niet meer zo uitdagend geklonken. Evenals een dergelijke sportwagen hangt de Legacy Touring Wagon vanaf het eerste moment enorm aan het gas. Deze luxe stationcar wil hard en wel nu!

Bovendien weet de gehele auto door de zitpositie, het gevoel met het stuurwiel, de reactie op de pedalen en de respons van de handgeschakelde 6-bak direct uitzonderlijk veel vertrouwen te winnen. Kalm rijden met deze snelste Touring Wagon betekent dat de bestuurder bewust of onbewust al veel sneller is dan het overige verkeer. Zelfs voorzichtig wegrijden bij een verkeerslicht betekent een gat trekken ten opzichte van de rest. Remmen voor een bocht is volstrekt overbodig en opnieuw is de Legacy de medeweggebruiker onbedoeld te snel af.

Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

Echt presteren

Wat er gebeurt als de auto daadwerkelijk mag presteren? Het effect is vergelijkbaar met dat van de legendarische Impreza WRX, maar dan beter. De langere wielbasis maakt de Legacy rustiger en voorspelbaarder. Daarbij is dat deel van de auto dat direct in beweging is (wielen, schokbrekers, etc) zo licht mogelijk gemaakt om de auto wendbaarder te maken. Het effect was al duidelijk in het dagelijks gebruik, maar ook op hoge snelheid maakt het de Legacy nog beter controleerbaar. Bovendien weet de bestuurder daarom precies waar de grenzen liggen.

De motor is bewust niet voorzien van een turbo. In plaats daarvan kiest Subaru voor deze reisauto voor een variabele nokkenastiming en dito kleplichthoogte. Het resultaat is een motor die bijna met dezelfde overmacht presteert als een turbomotor, maar die kracht veel geleidelijker opbouwt. Bovendien blijft de kracht opbouwen tot de naald van de toerenteller vrijwel in het rood staat. Om het plezier compleet te maken is de Legacy niet alleen snel, de auto voelt ondanks de hoge mate van comfort ook uitzonderlijk snel. Bij de eerste tests op volle snelheid laat de testrijder zich ondanks een ruime ervaring met soortgelijk snel materieel spontaan een "oh" en "ah" ontschieten.

AWD

Uiteraard is het feest pas compleet met een subliem weggedrag. Ook wanneer het uiterste wordt gevraagd, stelt de Touring Wagon bepaald niet teleur. De standaard vierwielaandrijving is in eerste instantie bedoeld om snel uit te kunnen wijken in geval van nood en zo een ongeluk te voorkomen. Airbags en kreukelzone's zijn mooi, maar Subaru voorkomt liever dan het geneest.

De kracht van All Wheel Drive (AWD), zoals Subaru het zelf noemt, beperkt zich uiteraard niet tot een enkel noodgeval. De Touring Wagon laat zich met grote precisie op bijna onwerkelijke snelheden door iedere bocht sturen. Een vierwieldrift is desgewenst gemakkelijk te forceren, waarbij de auto zich dankzij de lange wielbasis opvallend makkelijk laat controleren. Daarbij kan de coureur, pardon bestuurder, altijd vertrouwen op een set remmen van sportwagenkwaliteit.

Subaru Legacy Touring Wagon (- 2009)

Als aan het einde van de testrit een braakliggend terrein wordt opgezocht om de absolute limieten te verkennen, blijkt een aspirant koper eenzelfde test te doen met een klassieke Ferrari. De beide proefritten monden al snel uit in een krachtmeting. Raad eens wie wie de baas was? Een hint: het regende en de Legacy Touring Wagon is voorzien van vierwielaandrijving.

Conclusie

De Subaru Legacy Touring Wagon is een ruime en praktische stationcar met de specifieke kenmerken van een Subaru. De belangrijkste daarvan is de actieve veiligheid van vierwielaandrijving. Daarbij is deze meest luxe Subaru voorzien van alle denkbare luxe tegen een zeer realistische prijs.

Voor deze "3.0 spec. B" komt daar het prestatieniveau van Subaru's eigen Impreza WRX bij. Deze luxe zakenauto is minstens zo spectaculair, maar is in het dagelijks verkeer beter handelbaar. Daarbij is de Legacy beduidend stiller en comfortabeler, wat vooral op de lange afstand een groot pluspunt is. De combinatie betekent dat de "Legacy Touring Wagon 3.0 spec. B" zich het ene moment kan gedragen als een bloedstollend snelle sportwagen, maar zich even later net zo goed presenteert als representatieve directie-auto. Het wordt tijd om te solliciteren naar de positie van de baas.

plus
  • Zeer veilig dankzij AWD
  • Imponerende race-machine
  • Ruim, praktisch en comfortabel
min
  • Zuinig is anders
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!