11 juli 2004

Bluetooth Car 100

Alleen voor onder de 18

Diversen | Als er een generatiekloof bestaat, komt die tot uiting in het gebruik van mobiele telefoons. Menigeen kan inmiddels wel een videorecorder programmeren, maar als het aan komt op de fijnere nuances van het mobiel telefoneren dan is er nog altijd een groot verschil tussen ouderen en jongeren te bespeuren. Om dat er nog eens in te wrijven komt SonyEricsson nu met de "Bluetooth Car 100". Het ene deel van de lezers zal geen idee hebben waar dit over gaat, het andere maakt het laatste SMS'je af en leest met des te meer interesse verder.
 

De "Bluetooth Car" is, zoals de naam al zegt, een afstandbestuurbare speelgoedauto die met een Bluetooth-compatible telefoon kan worden bediend. Nee, geachte oudere lezer, dit heeft niets met de tandarts te maken. Het autootje dient geen enkel nut en is alleen maar leuk: het ultieme speeltje voor technofreaks dus.

De "SonyEricsson Bluetooth Car 100" is slechts met moeite te bemachtigen. Alhoewel menig telefoonwinkel het speeltje in de boeken heeft staan, heeft vrijwel geen enkel bedrijf dit kostbare autootje ook daadwerkelijk op voorraad. Bestellen is "zeer moeilijk". Wij vonden een exemplaar bij een merk-onafhankelijk telefoonwinkeltje in Rijswijk, dat blij is er vanaf te zijn. Niet alleen is 99,95 euro een vorstelijke prijs voor een autootje van even ruim 7 cm lang, de auto laat zich volgens de tekst op de verpakking alleen besturen met SonyEricsson telefoons. Daarmee wordt de doelgroep ineens wel erg klein.

Opladen en rijden

De auto is verpakt in een doorzichtige plastic koepel. In de verpakking is behalve het groen-witte autootje ook een handleiding te vinden. In een adapter of CD-ROM met software is niet voorzien. Software is niet nodig omdat de auto vanzelf door de telefoon wordt herkend. Een adapter is niet nodig omdat de auto wordt opgeladen door deze met een wat onhandig en teer "vorkje" in de telefoon te prikken. Dit laatste beperkt het gebruik tot SonyEricsson toestellen; blijkbaar wil de fabrikant niet dat bezitters van andere Bluetooth-telefoons in het plezier delen. De SonyEricsson Z1010 (het UMTS toestel voor i-mode) staat niet in het lijstje van bruikbare toestellen, maar werkt in de praktijk ook prima als afstandsbediening voor de auto.

Na een vol uur opladen (waarna de telefoon vervolgens bijna is uitgeput), meldt de "Bluetooth Car 100" zichzelf aan als nieuw Bluetooth apparaat. Normaalgesproken wordt een dergelijke koppeling alleen gebruikt om te communiceren met andere mobiele telefoons, draagbare computers of bijvoorbeeld een draadloze printer. Nu dus een afstandbestuurbare modelauto. Het ontvangstbereik bedraagt zo'n 10 meter.

Al snel verschijnt een bedieningspaneeltje voor "Car 100" in beeld en kan de pret beginnen. De auto wordt bestuurd met de cursortoetsen. Als alternatief kunnen de cijfers [1] en [4] voor voor- en achteruit worden gebruikt. [2] en [3] worden gebruikt voor links- of rechtsaf. Het verschil is dat de cijfertoetsen continue moeten worden ingedrukt, terwijl een druk op het cursoreiland genoeg is om de auto te laten rijden tot een volgend commando. De redactie is bepaald niet de handigste met deze vorm van autorijden met als gevolg de nodige botsingen en valpartijen. Gelukkig kan het speeltje er goed tegen.

Natuurlijk is de echte uitdaging niet het rijden met de auto, maar het vinden van nieuwe toepassingen. De claim van SonyEricsson dat de auto alleen met hun telefoons is te besturen, is vooral een uitdaging. Gevolg: binnen een week was de Bluetooth Car gekoppeld aan een Linux systeem en was de telefoon alleen nog nodig om na ieder uur spelen op te laden. Voor MacOS X bleek zelfs al een dergelijke applicatie te bestaan. Het zoeken is nu naar een hardware-specialist om een voeding op maat te maken.

Rijeigenschappen

Met de gedrongen vorm die een zekere honger naar snelheid uitstraalt, heeft de Bluetooth Car nog het meeste weg van een Honda CRX. Op de neus prijkt echter het SonyEricsson logo. Van een Honda CRX heeft de Bluetooth Car ook de prestatiedrang. Alleen een helling vormt een probleem. De geringe bodemvrijheid zorgt er bovendien voor dat het snoer van een muis of toetsenbord op menig bureau al een onneembare hindernis vormt.

De achterwielaangedreven Bluetooth Car voelt zich het beste thuis op een grote, open en vooral vlakke ondergrond. Met de [*], [0] en [#]-toetsen kan uit drie snelheden worden gekozen. Op de hoogste snelheid legt dit wonder van techniek iets meer dan 1 meter per seconde af (hoogst onwetenschappelijke huis-tuin-en-keuken nattevinger meting over een afstand van 10 meter). Rekening houdende met de lengte van 7 cm is dat in verhouding tot een echte Honda CRX (4 meter 5) een maximum snelheid van zo'n 240 km/u! De acceleratie vanuit stilstand is helemaal sensationeel, want in tegenstelling tot een verbrandingsmotor is een elektromotor ogenblikkelijk op snelheid. Voor een autootje van deze lengte is de draaicirkel bepaald onpraktisch, die bedraagt bijna 50 cm en dat zou doorberekend op schaal neerkomen op een massieve 29 meter. Waar een kleine auto groot in kan zijn ...

Conclusie

Sony weet als geen ander producten te maken die een enorme aantrekkingskracht hebben, zonder dat de koper precies kan uitleggen waarom. In samenwerking met telefoonspecialist Ericsson heeft dat nu het ultieme speeltje voor ongetwijfeld jonge technofreaks opgeleverd: de "Bluetooth Car 100". Deze auto die met de mobiele telefoon wordt bestuurd en geheel doelloos op-en-neer rijdt over het bureau gaat niet snel vervelen. Katten vinden dit speeltje doodeng of juist prachtig.

Helaas wordt de pret gedrukt door het feit dat laden alleen mogelijk is met een SonyEricsson telefoon. Besturen kan, in tegenstelling tot de bewering op de verpakking, met vrijwel ieder Bluetooth-apparaat. Voor het kleine groepje liefhebbers dat een geschikte SonyEricsson telefoon heeft en de Bluetooth Car daadwerkelijk weet te bemachtigen, is het speeltje er niet minder leuk om. Het is niet toegestaan om te bellen tijdens het rijden, maar met de Bluetooth-Car is het vanaf nu mogelijk te rijden tijdens het bellen!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!