26 maart 2004
Toyota Corolla Verso

Toyota Corolla Verso

Verder met Verso

Autotest | Toyota heeft veel succes met haar "Verso" modellen. Onder die naam biedt het merk van vrijwel alle modellen een extra ruime variant. Dat is niet zomaar een stationcar of uitvoering met extra achterbank, maar een volwaardige MPV op basis van een bestaand model. De Corolla is het populairste model van Toyota en juist die auto is nu verkrijgbaar in een geheel nieuwe Verso-uitvoering. Alleen de naam is hetzelfde gebleven, want deze ruime MPV gaat op alle punten verder dan voorheen.
 

Ze worden nog steeds verkocht: van die lompe 7-persoons familiebusjes waarin alles om ruimte draait en de bestuurder bijna wordt vergeten. In de Corolla Verso voor modeljaar 2004 is dat wel anders. Al bij de eerste instap geeft de auto niet alleen een groot gevoel van ruimte, maar is ook duidelijk dat bij het ontwerp veel aandacht uit ging naar de bestuurder. De zitpositie en de manier waarop zowel het stuurwiel als de versnellingspook als vanzelf in de hand vallen, geven direct een goed gevoel.

Vormgeving

Behalve veel aandacht voor ergonomie, heeft Toyota minstens zoveel aandacht besteed aan vormgeving. Sterker nog, het dashboard is nog mooier dan dat van een gewone Corolla! De "Optitron" meters bestaan uit rode wijzers die achter grijs/witte wijzerplaten lijken te zweven. De middenconsole is in aluminium uitgevoerd. Het display van het klimaatcontrolesysteem is ondergebracht in een fraai halfdoorzichtig aqua-groen paneel. Het dashboard is zwart met precies de juiste hoeveelheid variatie door gebruik van verschillende materialen. Diverse verchroomde accenten maken het geheel af. Het eindresultaat oogt zo goed, dat de Corolla Verso meer het gevoel geeft van een personenauto dan van een familiebusje. Desondanks is de bruikbaarheid niet vergeten en kent het interieur legio bakjes en vakjes.

De hier gereden "Sol"-uitvoering is de meest luxe variant. Dat betekent dat behalve het genoemde klimaatcontrolesysteem ook ruitenwissers met regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel en cruise-control tot de standaarduitrusting behoren. Daar bovenop is de testauto voorzien van een aantal opties die zelfs in duurdere auto's nog niet zijn te vinden.

De eerste daarvan is een achteruitrijcamera. Over het beeld van de camera worden hulplijnen geprojecteerd die het parkeren makkelijk maken. Een stap verder gaat de "Cornering Assist Monitor". Dit zijn twee camera's die om een hoek van 25 graden vóór de auto uit kijken. Op een kleurenscherm in het dashboard kijkt de bestuurder daarmee in zijstraten nog voordat de neus van de auto daadwerkelijk op het kruispunt staat. Helaas projecteert dit systeem geen hulplijnen over het beeld, zodat het niet is te gebruiken om de breedte te bepalen in smalle straatjes vol dubbelgeparkeerde auto's.

Entertainment

Uiteraard gaat het bij een MPV niet alleen om de bestuurder; de passagiers zijn minstens zo belangrijk. Hier verwent Toyota de testrijders met een leuke optie. In de hoofdsteunen van beide voorstoelen zijn beeldschermen te vinden waarop de achterpassagiers een film kunnen kijken. De bijbehorende DVD-speler bevindt zich onder de bijrijdersstoel. De gebruikersvriendelijkheid van deze rijdende bioscoop laat te wensen over, maar eenmaal vertrouwd met het systeem laat de kwaliteit dat niet. De beeldkwaliteit is prima (ook overdag), het geluid van de draadloze hoofdtelefoons nog beter.

In een bergvak tussen de voorstoelen zijn aansluitingen te vinden om naast de DVD-speler bijvoorbeeld ook een spelcomputer aan te sluiten. Bovendien kan desgewenst op ieder beeldscherm een andere bron worden aangesloten (i.e. film kijken links, spel spelen rechts). Ook het audiosysteem voorin is keurig verzorgd. Dankzij luidsprekerplaatsing in de uiterste hoeken, is het stereobeeld opmerkelijk goed. Namens de bestuurder en passagiers een compliment aan de entertainment afdeling van Toyota!

Toyota Corolla Verso

Easy flat 7

Een rijdende bioscoop is optioneel, ruimte is uiteraard standaard. Zoals bij vrijwel iedere MPV is de voorruit ver naar voren geplaatst en werd het dashboard deels over de motor heen gebouwd. De ruimte voorin is daarom vergelijkbaar met die van de meeste andere auto's in dit segment.

De toegang tot de achterbank wordt verleend door een opvallend grote deur. Dat is nodig, want achter de achterbank is, afhankelijk van de gekozen uitvoering, een tweede achterbank te vinden. De eerste achterbank bestaat uit drie delen. Van ieder deel kunnen de zitting en rugleuning apart worden versteld.

In de 7-persoons uitvoering kunnen met een eenvoudige handeling nog eens twee extra stoelen uit de vloer van de bagageruimte worden getoverd. Wanneer de zittingen van de eerste achterbank iets naar voren worden geschoven, is de beenruimte helemaal achterin redelijk. Omdat de zitting van de tweede achterbank nauwelijks hoger is dan de vloer, moeten zowel kinderen als volwassenen hier altijd met opgetrokken benen zitten. De volwaardige hoofdsteunen en niet knellende driepuntsgordels (comfort achterin wordt nog wel eens vergeten!) dragen daadwerkelijk bij aan de veiligheid.

Toyota Corolla Verso

Achter de tweede achterbank blijft net voldoende ruimte over voor een tas boodschappen. Bij gebruik van slechts één achterbank is de bagageruimte juist fors. Het kan echter nog ruimer dankzij het "Easy Flat 7" systeem. Met vijf eenvoudige handelingen kunnen beide achterbanken worden opgeklapt en ontstaat een volledig vlakke laadvloer. Het systeem wijst zich vanzelf en al bij de eerste poging was de Corolla Verso binnen een minuut van 7-zitter tot vrachtwagen getransformeerd. Hierbij blijven alle stoelen in de auto. In- en uitbouwen of rommelen met palletjes en hendels onder de stoelen is volstrekt overbodig.

Rijeigenschappen

Met zo veel verschillen rijst de vraag waarom deze nieuwkomer nog "Corolla" heet. Dat heeft natuurlijk te maken met marketing. Maar ook in de rijeigenschappen is de verwantschap terug te vinden. De Corolla Verso is even handelbaar als de compacte variant. Toyota heeft veel aandacht besteed aan het onderstel. Daarom worden veel van de bekende nadelen van een grote hoge auto weggenomen. Na de vooruitstrevende techniek, is het rijgedrag een tweede punt waarop de Corolla Verso duidelijk verder gaat. De Verso rijdt als een compacte auto en heeft een goedmoedig weggedrag. Alles kan en zelfs wanneer bewust de limieten worden opgezocht, blijft de auto vergevingsgezind. Alleen bij hard remmen is merkbaar dat de Corolla Verso een grote en zware auto is. Dan is de reactie iets heviger dan bij een gewone hatchback.

De testauto is voorzien van een 1.8-liter benzinemotor. Deze wordt geheel in lijn met het vooruitstrevende concept gestart met een knop, niet met een sleutel. Daarop komen 130 paardekrachten tot leven en daarmee levert de Corolla Verso voldoende prestaties. Het sprintvermogen is gering (vooral boven 100 km/u), maar de krachtbron blinkt uit in souplesse. Zowel in de stad als op de buitenweg kan schakellui worden gereden. De auto voelt zich het meeste thuis op de snelweg. Daar is het motorgeluid gering en worden met groot gemak flinke afstanden afgelegd. Bij volle belading of in bergachtig gebied is de dieselmotor een betere keuze. De testrit liep naar Sevilla, een prachtige stad vol brede boulevards, statige gebouwen en indrukwekkende paleizen. Misschien een idee voor een volgende vakantie? De hele familie kan mee!

Conclusie

De Toyota Corolla Verso rijdt als een gewone Corolla. Daarbij zal de nieuwkomer naar verwachting even betrouwbaar en probleemloos zijn als iedere andere Corolla. Daarna gaat de Verso verder dan een gewone Corolla en verder dan de meeste MPV soortgenoten. Dat begint met vooruitstrevende techniek en een riante standaarduitrusting. Ook op het gebied van vormgeving zet de Corolla Verso met het interieur en het exterieur een duidelijke stap vooruit. In vergelijking met de concurrentie is de Corolla Verso niet alleen ruim, maar is die ruimte vooral flexibel te gebruiken. Daarbij is de bestuurder niet vergeten, want de rijeigenschappen benaderen die van een gewone auto meer dan ooit tevoren. De proefrit naar Sevilla ging daarom ook wat verder en dat is goed bevallen!

plus
  • Hypermoderne techniek en uitrusting
  • Rijdt net zo goed als gewone Corolla
  • Doordacht en bruikbaar ruimte-concept
min
  • Geen schuifdeuren
  • Merkbaar groot en zwaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!