1 maart 2004
Mercedes-Benz CLK Coupe

Mercedes-Benz CLK Coupé

Reisgeno(o)t

Autotest | De testauto voor de eerste week van maart moest extra zorgvuldig worden uitgekozen. In die week vindt traditioneel de Autosalon van Genève plaats, de bedevaartsreis van alle autojournalisten. Daarom was niet zomaar een reisauto nodig, maar een eersteklas trans-europa-expres. De auto moest niet alleen comfortabel en snel zijn, maar ook veilig en representatief. De keuze viel uiteindelijk op de Mercedes CLK. Lees waarom.
 

Vertrekpunt voor de reis is Den Haag. Daar staat de donkerblauwe testauto gepoetst, glimmend en blinkend te wachten bij de redactie. Bij instap doet deze Mercedes coupé wat een dergelijke auto moet doen: imponeren met luxe en uitstraling. In het interieur staat blauw/grijs leder met essenhout centraal. De combinatie vraagt enige gewenning, maar er is zeker wat voor te zeggen. De bagageruimte (met automatisch openende achterklep) is even ruim als die van een flinke sedan. De reisbagage plus fotouitrusting vinden met gemak een plaatsje.

Zoals dat hoort bij een coupé, geeft het interieur een knus en geborgen gevoel. De hoofd- en beenruimte is desondanks riant. Zelfs achterin is voldoende ruimte voor twee volwassenen. De b-stijl (tussen de voorste- en achterste zijruit) mist. Dat benadrukt de coupé-vorm, maar het betekent ook dat de gordel van de voorstoelen van een plek bijna naast de achterbank komt. Zodra de contactsleutel wordt omgedraaid, geeft een elektrisch armpje de gordel daarom aan.

Alles wat elektrisch kan worden versteld, is ook elektrisch verstelbaar. De testauto is voor de gelegenheid voorzien van vrijwel alle leverbare opties. De met leder beklede stoelen zijn elektrisch verstelbaar en dat werkt bij Mercedes altijd op de meest logische manier. In het portier zijn de knoppen voor de stoelverstelling in de vorm van de stoel gegroepeerd, zodat meteen duidelijk is welke knop welke functie heeft. De stoelen zijn verwarmbaar, waarbij opvalt dat dit daadwerkelijk snel effect heeft en dus echt zinnig is in de koude winternachten die in het verschiet liggen.

Mercedes-Benz CLK Coupe

In de middenconsole valt het gecombineerde kleurendisplay van de boordcomputer en het audiosysteem op. Beide zijn helaas niet het sterkste punt van Mercedes. Zoals gebruikelijk is het audiosysteem verzorgd door Bose. Dat betekent veel (snerpend) hoog en (bonkend) laag, maar dat heeft niets te maken met HiFI-weergave. Het navigatiesysteem is niet gebaseerd op DVD, maar nog op CD-ROM. Daarom wordt bij de auto alleen een digitale kaart van de Benelux geleverd. Het navigatiesysteem toont geen detailkaartjes bij complexe situaties en het volume van de radio/cd wordt niet aangepast bij het uitspreken van instructies.

Antwerpen

De eerste minuten loopt de 5-cilinder 2.7-liter diesel wat onrustig. Bij het eerste verkeerslicht is te horen aan de motor en te zien aan de toerenteller dat de motor niet mooi stationair loopt. Zodra de snelweg wordt bereikt, loopt de motor snel warm en hoort dit probleem tot het verleden.

In Nederland en rondom de werkzaamheden aan de Antwerpse ring komen twee hulpmiddelen bijzonder goed van pas. Het eerste daarvan is cruise-control. Nog handiger is de al even eenvoudig te bedienen snelheidsbegrenzer. Dit maakt het rijden zeer ontspannen, omdat het niet mogelijk is in een moment van onoplettendheid een snelheidsovertreding te begaan. Ook heel handig is de digitale aanduiding van de snelheid binnen de analoge snelheidsmeter. Ondanks de snelheidsbeperking zijn Antwerpen en Brussel gepasseerd voordat de rit goed en wel begonnen lijkt.

Luxemburg

Tussen Brussel en Luxemburg ligt een lange doorgaande weg waar het pure karakter van de CLK voor het eerst goed duidelijk wordt. Hoe snel de CLK ook is, dit is geen auto die tegelijkertijd sportief en comfortabel wil zijn met als risico van beide net niets te bieden. De CLK diesel heeft een uitgesproken puur karakter: comfort en niets dan comfort. De geplande rustpauze in Luxemburg voelt daarom volstrekt overbodig, alhoewel het ontbijt goed smaakt.

Mercedes-Benz CLK Coupe

Na slechts 20 km rijden vanaf Luxemburg-stad wordt de grens met Frankrijk gepasseerd. Wegwerkzaamheden en "winterse buien" veroorzaken een kleine file, waar de 5-traps automaat (deel van het "Elegance"-pakket) van pas komt. Mede dankzij de speciale winterstand kan ook bij sneeuw en ijs probleemloos worden gereden. In deze stand zijn de prestaties voor het gevoel bijna gelijk aan die van de "sport"-stand, maar die worden nu met nog meer gemak neergezet.

Mercedes-Benz CLK Coupe

Nancy

In Frankrijk loopt een lange tolweg richting Nancy. De weg is op deze vroege maandagochtend vrijwel leeg, zodat het gas eens goed kan worden ingedrukt. Met grote overmacht laat de 400 Nm sterke diesel zelfs menig potente benzineauto achter zich. Ondanks de prima prestaties, is de CLK zeker geen sportwagen. Het is het verbluffende gemak waarmee enorme snelheden worden bereikt én vastgehouden dat de CLK tot een sublieme reisauto maakt. 140 km/u is nauwelijks wandeltempo en de naald van de toerenteller staat maar iets boven de 2.000 tpm.

De sublieme combinatie van de rust van de motor en het stevig afgeveerde onderstel, zorgen ervoor dat de bestuurder ontspannen rijdt, maar als vanzelf wel alert blijft. De autoroute door Frankrijk is speciaal bedoeld voor snelle ritten naar het zuiden. Het landschap is nauwelijks interessant, maar de CLK blijft een plezier om te rijden. Terwijl menig coupé alleen op binnenwegen echt weet te boeien, is het in Nancy na zo'n 500 km fantasieloze snelweg nog steeds een voorrecht om met de CLK onderweg te zijn.

Genève

Vlak voor het grensgebied tussen Frankrijk en Zwitserland eindigt de tolweg en ontvouwt zich een prachtig landschap. Nadat de vierde grensovergang van vandaag is overschreden, slingeren gigantische bruggen zich over dorpjes in diepe dalen tussen besneeuwde bergtoppen. De forse hellingen vormen geen enkel probleem voor de dieselmotor. Alleen bij voluit accelereren tegen de berg op, is te merken dat de krachtbron de spieren iets moet aanspannen. De besturing is aangenaam zwaar, waardoor de bestuurder een goed gevoel met de voorwielen heeft en de CLK veel rijplezier geeft op de bochtige en veelal besneeuwde wegen. De tractiecontrole verstaat zijn werk goed en doet dat bovendien zeer subtiel.

Mercedes-Benz CLK Coupe

In Genève is de CLK opnieuw in zijn element. De straten zijn hier even chique als die van Parijs, maar in het straatbeeld past de CLK als geen ander. Na ruim 900 km rijden vertonen auto en bestuurder geen spoor van vermoeidheid. De elegante donkere coupé mengt zich nog een half uur in de hectiek van de binnenstad op zoek naar het hotel. De CLK is ook in druk verkeer en smalle straatjes goed handelbaar. Parkeerhulp voor en achter maakt parkeren op een krappe plek recht voor het hotel in het hartje van de binnenstad eenvoudig.

De gehele rit is beduidend sneller afgelegd dan gepland. Daarbij ligt het testverbruik van 1 op 14.9 ook nog eens lager dan de fabrieksopgave van 13.9 (automaat). Er zit daarom niets anders op dan een middagje winkelen. Morgen staat een bezoek aan de Autosalon van Genève op het programma. Overmorgen iets nog leukers: de rit terug naar huis!

Conclusie

De Mercedes-Benz CLK werd bewust gekozen voor de lange rit naar Genève. De auto overtrof de verwachtingen op vrijwel ieder punt. De sterke diesel zet met ongekend gemak grootse prestaties neer bij een zeer bescheiden verbruik. Mede dankzij de vele extra's weet deze "CLK Elegance Luxury" te imponeren door comfort, luxe en gemak. Het fraaie interieur geeft een volwaardig coupé-gevoel, maar biedt toch ruimte aan vier personen en hun bagage. Een betere reisgenoot was nauwelijks denkbaar.

plus
  • Superieur maar bescheiden uiterlijk
  • Sterke, snelle en zuinige dieselmotor
  • Fijnste lange-afstand auto ooit getest
min
  • Matige kwaliteit audiosysteem
  • Navigatiesysteem niet van deze tijd
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!