29 oktober 2003
Mini MINI (2000 - 2006)

Mini MINI (2000 - 2006)

Maxi

Autotest | De Cooper S is het topmodel van Mini. Daarom is het in eerste instantie vreemd als de koper van deze snelste Mini de auto bij aflevering direct weer retourneert aan de dealer. Maar daar is een goede reden voor, want als extra is nu het "Works"-pakket leverbaar. Hiermee wordt de toch al snelle Cooper tot het uiterste opgevoerd. Autozine gaat op stap met het fijnste dat Mini biedt ... en dan een beetje meer.
 

"The Works" is een Engelse uitdrukking om de meest uitgebreide behandeling mee aan te duiden. Het betreft vaak verwennerij in een schoonheidssalon, maar het kan net zo goed verwennerij voor een auto zijn. Het "werk" wordt uitgevoerd door een dealer, in naam van Mike Cooper, zoon van John Cooper die ooit de eerste generatie Mini opvoerde in de jaren '60.

Opvoerset

De procedure bestaat uit het aanpassen van de cilinderkoppen, de compressor en de uitlaatdemper. Dit laatste is één van de weinige uiterlijke kenmerken van een Mini Works, want de auto is nu voorzien van een dubbele uitlaat. Uiteraard wordt ook het motormanagement aangepast om de extra slagkracht en ademruimte ten volle te benutten.

Uiteindelijk komt bovenop de toch al niet misselijke 163 pk van de Cooper S bijna 40 pk extra, waarmee het totaal de magische grens van 200 pk overschrijdt. Iedere "Works"-set is genummerd en onder de motorkap is te zien dat dit opvoerset nummer S1021 is.

Mini MINI (2000 - 2006)

Na de behandeling door de familie Cooper, heet de auto nu voluit "Mini Cooper S works"; een naam die het ware karakter onmiddellijk verraadt. Vanaf de eerste kilometer hangt de auto op een zeldzaam directe manier aan het gas. De koppeling grijpt robuust aan, de versnellingsbak schakelt relatief zwaar en laat zich vlot en trefzeker bedienen. Wanneer het gas wordt losgelaten, houdt de auto meteen in met een geluid en gevoel dat duidelijk maakt dat veel meer vermogen beschikbaar is dan gebruikt wordt.

Deze auto heeft karakter en dat karakter zegt dat het altijd harder mag. De ene chauffeur zal dit "nerveus" noemen, ondergetekende spreekt liever van gewillig en veelbelovend. Helaas ontbreken zowel een koelwatertemperatuurmeter als een olietemperatuurmeter, zodat alleen op gevoel kan worden bepaald wanneer die beloften kunnen worden waargemaakt. Ondanks het zeer levendige karakter, is de Cooper S Works probleemloos langzaam te rijden en zal de auto een minder ervaren bestuurder niet zomaar overvallen met onverwachte krachtsexplosies.

Mini MINI (2000 - 2006)

Krachtsexplosie

Om het volle vermogen te benutten, moet het gas vastberaden worden ingedrukt tot bijna 7.000 toeren per minuut. Dan komen alle 200 paardekrachten los en gaat deze Mini er vandoor op een manier die z'n gelijke nauwelijks kent. Gasgeven bij hoge of lage snelheid maakt niet uit, de acceleraties zijn ronduit sensationeel. Het geluid is een ervaring op zich, omdat dit geen diep brullende krachtpatser is, maar meer een gierende toerenmaker. Dit is een pure pretmachine die menig sportwagen letterlijk en figuurlijk achter zich laat.

De krachtsexplosies zijn zo overweldigend dat, wanneer het uiterste wordt gevraagd, de (uitschakelbare) tractiecontrole in de 1e en 2e versnelling bijna continue actief is. De Mini Works is niet zomaar snel, maar kan zelfs de snelste auto's van moederbedrijf BMW het leven zuur maken, wat tijdens de testperiode dan ook herhaaldelijk en met veel plezier en genoegen gedaan is!

Met een snelle, zeg maar razendsnelle, motor is de ervaring echter nog niet compleet. Gelukkig is de Mini van origine een fijn sturende auto die levendig en direct reageert op ieder commando. Evenals de illustere voorganger is ook deze nieuwe Mini een ware asfaltplakker, waarmee de Cooper S ook op dit punt karrenvrachten rijplezier levert.

Mini MINI (2000 - 2006)

Ook deze extreme Mini heeft voorwielaandrijving, wat betekent dat rassportwagens op gebied van bochtengedrag wel een stapje verder gaan. Onderstel, besturing en overbrenging hebben ook op hoge snelheid geen enkel probleem met het toegenomen vermogen. De auto zou daarom technisch gezien nog meer vermogen aan kunnen, alhoewel het geboden snelheidspotentieel niets te wensen over laat.

Reisauto

Waar Mini wel iets te wensen over laat is op het gebied van zitmeubilair. De stoelen zijn comfortabel en aangenaam op de lange afstand, maar het zijn geen pure kuipstoelen die de concurrentie wel levert en waar een auto met dit potentieel bijna om vraagt. Een zelfde gevoel geven de remmen. Ook deze scoren een dikke voldoende, maar om te passen bij het extreme karakter hadden de remmen nog alerter en nog bijteriger mogen reageren om de belevenis nog intenser te maken.

Wanneer de bestuurder uiteindelijk is uitgespeeld, al dan niet gedwongen door het overige verkeer, kan worden doorgeschakeld naar de zesde versnelling. Dan daalt het toerental belangrijk en is de Mini Works ook een prima reisauto. Het geluidsniveau is hoger dan gemiddeld, maar het weggedrag rustig en dankzij de grote krachtreserve kunnen met groot gemak lange afstanden worden afgelegd. Evenals iedere andere Mini wordt ook deze Cooper S geplaagd door zeurderige bijgeluiden van het klimaatcontrolesysteem, de stuurbekrachtiging en de brandstofpomp.

Mini MINI (2000 - 2006)

Tenslotte heeft de testauto nog een aangename verrassing in petto. De fabrikant heeft dit exemplaar voor de gelegenheid voorzien van alle leverbare opties. Daarmee is het gevoel een luxe reisauto te rijden helemaal compleet. Zo is de testauto voorzien van xenon-verlichting met lichtsensor, met leder beklede stoelen inclusief stoelverwarming, cruise-control en een navigatiesysteem.

Net als iedere Mini is ook dit exemplaar voorzien van een audiosysteem waarvoor de hulp is ingeroepen van hifi specialist Harman Kardon. De radio/cdspeler geeft een warm en krachtig geluid. Het is verre van hifi maar klinkt meer als een swingende houten juke box die het plezier nóg verder verhoogt.

Mini MINI (2000 - 2006)

Conclusie

Meer Mini kan echt niet. Uitgangspunt voor de testauto is de "Cooper S", de snelste standaard Mini van dit moment. Die auto is voor de gelegenheid voorzien van alle leverbare opties en kan daarmee wedijveren met menig luxe zakenauto. Omdat het oog ook wat wil, is de testauto bovendien voorzien van het "The Italian Job"-pakket, waarmee de auto als twee druppels water lijkt op de Mini die een hoofdrol speelt in de gelijknamige film.

Het belangrijkste ingrediënt is echter de opvoerset van Mike Cooper, die geleverd kan worden op een nieuwe of bestaande Mini Cooper of Cooper S. In geval van een Cooper S komt het totale vermogen op 200 pk en dat verandert de auto in een rijmachine die zijn gelijke nauwelijks kent. De prestaties zijn ronduit sensationeel. Uiteraard kan het nog steeds rustig, maar in het dagelijks leven is dit een minder vergevingsgezinde sportwagen dan vergelijkbare compacte snelle auto's. Dat is voor de ene bestuurder vermoeiend, voor een ander is het de garantie voor maximale pret tot de laatste meter (Ivo Kroone).

plus
  • Pure sensatie!
  • Het leukste scheurijzer ooit getest
  • Asociaal snel en toch de charme van een Mini
min
  • Zeer kostbaar
  • Bijgeluiden van stuurbekrachtiging en brandstofpomp
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!