14 juni 2002
 

Smart City Coupé

Haai of zoetwatervis?

Autotest | Tuner Brabus is sinds jaar en dag vriend-aan-huis bij Mercedes-Benz. Even zo lang heeft Brabus interesse getoond in Mercedes' dochteronderneming Smart. Het kon dan ook niet lang duren tot de eerste Smart door Brabus getuned zou worden. Enkele jaren later is deze samenwerking officieel geworden en staan binnenkort de eerste officieel getunde Smarts bij de dealer in de showroom. Om alvast de smaak te pakken te krijgen, wist Autozine een eerdere versie van de Smart Brabus te bemachtigen voor een uitgebreide beproeving. De "Smart Edition Sportstyle" verklapt wat komen gaat.
 

Als de sleutel van deze Smart Brabus wordt omgedraaid, vult het imposante snerpende geluid van een dikke V10 direct het interieur. In het verleden heeft Brabus aangetoond tot veel in staat te zijn, maar dit gaat toch een stapje te ver! En inderdaad, het is een geslaagde grap met een CD vol Formule 1 geluiden.

Toch heeft Brabus de drie cilinder turbomotor wel degelijk onder handen genomen. De behandeling bestaat voornamelijk uit chiptuning, hetgeen het karakter van de motor moet veranderen. Daar is bij aanvang van de proefrit weinig van te merken. Het gedrag met een koude motor is door de aanpassingen hoogstens minder vergevingsgezind dan met een gewone Smart, dus is het zaak de auto rustig warm te rijden.

Smart City Coupe

Bijtgraag

Een gewone Smart komt in de stad ongekend snel uit de startblokken, maar weet daarna op de snelweg minder goed door te bijten. Het is precies daar waar het grootste verschil merkbaar is. In iedere versnelling is meer kracht beschikbaar en de snelheidsmeter klimt rap naar het einde van de schaalverdeling. Tijdens tussen-acceleraties heeft de Smart Brabus in de vijfde versnelling duidelijk een langere adem. De zesde versnelling is nog steeds een pure overdrive waarmee de auto ook na een behandeling door Brabus tot weinig meer in staat is dan een kruissnelheid vasthouden. Dit laatste gaat voor het gevoel wel met iets meer gemak en rust dan voorheen.

De topsnelheid is helaas nog steeds afgeregeld op 140 km/u, want de auto nodigt door een gemodificeerd onderstel (waarover later meer) uit tot veel hogere snelheden. Wel gaat een compliment uit naar de wijze waarop de topsnelheid wordt gelimiteerd, want dit is ongekend subtiel zonder schokken of inhouden. Een tweede aanpassing die het motorvermogen heeft doen toenemen, is de montage van een nieuwe uitlaat. Het dubbele eindstuk komt uit in een speciale "RVS" afdekking die de auto ongeacht de eventuele functie in ieder geval een heel stoer aanzicht geeft.

Uiterlijk vertoon

Tunen bestaat voor Brabus niet alleen uit het aanpassen van het karakter van de motor. De Smart Brabus heeft een kleine voorspoiler en staat op alternatieve lichtmetalen "Monoblock IV"-velgen. Dat heeft in dit geval tot gevolg dat dit de eerste Smart is waarbij de voor- en achterwielen dezelfde bandenmaat hebben. De nieuwe brede 195/45/15 banden blijken tijdens de testperiode een grotere vooruitgang te betekenen dan alle aanpassingen aan de motor.

De besturing heeft dankzij de nieuwe banden meer gevoel gekregen, wat weer tot gevolg heeft dat de bestuurder de auto prima aanvoelt en er genadeloos hard een bocht mee om kan. Brabus geeft het gevoel dat de auto veiliger en stabieler is dan een standaard Smart en dat vergroot het gevoel van comfort. Dit is misschien een kleine auto, maar nu meer dat ooit een volwaardige. Omdat ook het onderstel kleine wijzigingen heeft ondergaan, is deze Smart Brabus ontegenzeglijk de fijnste Smart tot nu toe als het gaat om weggedrag. Het onderstel is stevig, maar nooit storend hard terwijl de auto niet springerig is (een euvel waar de allereerste generatie Smart City Coupé nog wel eens last van had) en wel heel levendig.

Smart City Coupe

Formule 1

Wat de auto niet sneller maakt, maar wel veel leuker, is het Formule 1 schakelsysteem met twee hendels aan de stuurkolom. Met twee grote verchroomde "lepels" aan het stuurwiel kan de standaard gemonteerde sequentiële versnellingsbak worden bediend. De rechter lepel kiest de volgende versnelling, een tikje tegen de linker lepel betekent een versnelling terug. Het schakelpookje in de middentunnel is gebleven en ook de Softtouch automaat is gebleven. Daarmee kan deze Smart Brabus automatisch, sequentieel met de pook of sequentieel met de hendels aan het stuur worden geschakeld. De hendels aan de stuurkolom hebben in de praktijk de voorkeur. Omdat de hendels meedraaien mee met het stuurwiel en bij overpakken niet meer duidelijk is welke hendel voor welke versnelling is, biedt de pook in een enkel geval uitkomst.

In een file of tussen langzaam rijdend stadsverkeer is de automaat juist ideaal. Helaas weet de automaat niet altijd raad met het extra vermogen, waardoor het schakelen soms schokkerig verloopt. Op een slipbaan is het extra vermogen weer geen probleem. Ondanks de spekgladde natte ondergrond gaat alleen een controlelampje aan ten teken dat de tractiecontrole te hulp schiet, maar gaat de Smart kaarsrecht en met volle overgave op ieder doel af.

Smart City Coupe

Eenmaal vertrouwd met het schakelsysteem, de versnellingsbakverhoudingen, het onderstel en het extra vermogen kan alles worden samengebracht op het Midland Speedway Circuit te Lelystad. De motor giert het dan uit van genoegen, snuift, brult en doet de snelheidsmeter in gestaag tempo stijgen. In de korte binnenbochten is de Smart dankzij de korte draaicirkel tot capriolen in staat die de baan waarschijnlijk nog nooit gezien heeft! Na nog vele "test"-rondjes zou de kleine zwarte stadsauto pas bij zonsondergang het circuit verlaten met een onuitwisbare grijns op het gezicht van de bestuurder. Terug naar de randstad.

Conclusie

Huistuner Brabus heeft prima werk geleverd met de "Smart Edition Sportstyle". De auto is echter geen scheurijzer geworden, maar is door de vlottere prestaties en het beduidend betere onderstel vooral een meer volwaardige auto geworden. Daarom is de Smart Brabus ondanks de niet milde prijs van bijna 18.000 euro niet alleen goed te verkopen, maar in de stad veelal praktischer, luxueuzer en handiger dan menig andere auto met eenzelfde prijskaartje.

Opnieuw bewees de City Coupé daarom de ideale "randstadauto" te zijn, die dankzij Brabus nu nog leuker rijdt en opnieuw de naam "smart" heel letterlijk waar maakt.

plus
  • Exclusief
  • Klein maar compleet en volwaardig
  • Geen betere auto voor stadsverkeer
min
  • Forse prijs
  • Nog steeds niet echt snel
  • Rechter zijruit niet links te bedienen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!