29 oktober 2014
Ford Mondeo Wagon

Ford Mondeo Wagon

Het wachten waard

Autotest | Wat in het vat zit, verzuurt niet: zo luidt het spreekwoord. Op de nieuwe Mondeo is deze toepasbaar, gezien zijn vertraagde introductie op de Europese markt. Al in 2012 werd de auto aan het grote publiek gepresenteerd en is sindsdien als Fusion te verkrijgen aan de andere kant van de grote plas. Reden voor de vertraagde marktintroductie bij ons is de verplaatsing van de gehele productielijn van Groot Brittannië naar Spanje. Of de vierde generatie Mondeo de twee jaar in het vat goed overleefd heeft, moet blijken uit een eerste kennismaking in een zonnig Zuid-Spanje.
 

De Mondeo is zoveel later in Europa geïntroduceerd omdat ten opzichte van de Amerikaanse Fusion het onderstel flink is aangepakt. Vering en demping zijn een stuk strakker en ook de besturing is directer. Hierdoor is het gevoel in het stuurwiel ongekend hoog en rondt de auto zelfs op hoge snelheid strak en zonder onderstuur de bochten.

Voor deze test is eerst gereden met een demo met de optionele 18 inch lichtmetalen wielen. Door de lage wangen van de banden voelt de bestuurder beter wat er onder de wielen gebeurt. Het verschil met de standaard twee maten kleinere velgen is aanzienlijk. Het rijcomfort is bij deze wielen hoger, maar zowel het stuurgevoel als de wegligging zijn merkbaar minder goed.

Ford Mondeo Wagon

De Mondeo wordt bij voorkeur op snelheid gereden en voelt dan ondanks een leeggewicht van 1.500 kilogram niet zwaar aan. Dankzij de directe besturing en strakke afstelling van het onderstel voelt de auto op het scherpst van de snede zelfs capabeler aan dan de kleinere en lichtere Focus!

Uiterlijke evolutie

Het uiterlijk is meer dan ooit een evolutie van de vorige generatie. De basisvormen van alle carrosserievarianten zijn gebleven en zo is de auto direct als Mondeo herkenbaar. Toch is geen enkele lijn hetzelfde. Dankzij de strak gesneden neus met grote verchroomde grille heeft de auto een imponerend voorkomen, die doet denken aan een Aston Martin (er zijn slechtere voorbeelden te kiezen).

Ford Mondeo Wagon

De voor de Nederlandse markt belangrijke Wagon (naar verwachting zal 70% van de kopers hiervoor kiezen) ziet er door de combinatie van de dik aangezette lijnen over de flanken en de aflopende raamlijn sportief uit. Toch is de binnenruimte maximaal dankzij de bijna horizontale daklijn. Van achter gezien is de Mondeo een typische stationwagon van Ford. Door de herkenbare vorm van de achterlichten, de omlijsting van de kentekenplaat en de trapeziumvormige achterruit is de achterzijde niet te verwarren met welk merk dan ook.

Doelmatig tijdloos

Binnenin is de lijn der evolutie doorgezet. Spectaculair is het ontwerp van het interieur niet, maar dat heeft in dit geval een groot voordeel. Door het ontbreken van een bijzonder lijnenspel is het ontwerp tijdloos en zit het ergonomisch goed in elkaar. Qua materiaalgebruik is het over het algemeen verzorgd. Het dashboard en de portieren zijn afgewerkt met een zachte laag kunststof en titanium- en aluminiumkleurige strips geven het interieur de nodige jeu.

Ford Mondeo Wagon

Het harde plastic waaruit de klep van het dashboardkastje is vervaardigd valt uit de toon. Niet alleen ziet het er minder fraai uit, bij wat onvoorzichtig openen komt het pijnlijk in aanraking met de benen.

Net als de gefacelifte Focus is de Mondeo voorzien van Sync2. Net als in de compacte middenklasser werkt dit systeem voorbeeldig en gaat de bediening ervan geheel logisch. De spraakbesturing is dusdanig doorontwikkeld dat het systeem meer commando's begrijpt. Zo zal de navigatie een route berekenen naar het dichtstbijzijnde restaurant bij het zeggen van: "Ik heb honger". Als het 'Connectivity Pack' op de optielijst is aangevinkt, beschikt de auto onder andere over een hoogwaardige geluidsinstallatie met 12 speakers. Dit systeem moet qua geluid concurreren met premiummerken zoals Bang&Olufsen en doet dit voortreffelijk. Zeker gezien de geringe meerprijs klinkt het buitengewoon goed.

Ford Mondeo Wagon

De onlangs gereden Passat wordt algemeen geaccepteerd als "de standaard", maar dankzij de tien centimeter extra wagenlengte en zes centimeter grotere wielbasis ten opzichte van de Volkswagen, is de zit in de Mondeo nog rianter.

Ford Mondeo Wagon

Vooral achterin benadert de Mondeo de ruimte van de hogere middenklasse. Omdat de kofferruimte wat minder gunstig gevormd is (voornamelijk door de lagere afdekhoes) is het aantal liters beschikbaar voor de bagage met de achterbank omhoog met 525 liter iets minder dan gemiddeld. Krap is anders, maar door de grote buitenmaten verwacht men nóg meer.

Uitrustingniveaus

Vanaf het basisniveau ("Trend") beschikt de Mondeo over zaken zoals centrale portiervergrendeling met afstandbediening, elektrisch bedienbare zijruiten rondom, een radio/CD-speler met een USB-aansluiting, climate control en cruise control. De luxueuzere Titanium voegt hier zaken als 16-inch lichtmetaal, keyless entry, Lane Keeping Aid, sportstoelen en een verwarmbare voorruit aan toe.

Ford Mondeo Wagon

In totaal zijn er 17 (!) verschillende 'packs' te verkrijgen, waarbij de ene vol zit met comfortverhogende zaken en de ander een verbeterde actieve veiligheid als doel heeft. Buiten de pakketten zijn losse opties te bestellen. Zo is de gereden auto voor de betere uitstraling en stuurgedrag voorzien van 18-inch 20-spaaks velgen.

Nieuwe doelgroep

Ford wil met de nieuwe Mondeo ook aantrekkelijk zijn voor kopers van het 'premium-segment'. Om dit te bereiken kan de auto voorzien worden van zaken die niet eerder leverbaar waren op de Mondeo. Zo is vierwielaandrijving beschikbaar op de tweeliter diesels. De Wagon is te voorzien van zelfstellende achtervering.

Ford Mondeo Wagon

Naast de vaker in deze klasse voorkomende dodehoekherkenning en lane departure warning, is de Mondeo optioneel voorzien van voetgangerherkenning inclusief een automatisch stopsysteem (tot een snelheid van 80 km/u) en opblaasbare achtergordels. Dit laatste werkt als volgt: bij een aanrijding vullen de gordels zich in 40 milliseconden met gas, waardoor een vijf keer zo groot oppervlak ontstaat. Door deze toepassing wordt de kracht van de gordel beter verdeeld over het lichaam en is er minder kans op letsel.

Het betere downsizen

Geïnspireerd door het grote succes van de één liter Ecoboost-motoren, heeft Ford de trend van "downsizing" doorgezet voor de Mondeo. Gereden werd met een anderhalve liter grote benzinemotor met liefst 160 pk. Voor een flinke auto als deze is deze motorisering ruim toereikend. Op de overwegend bergachtige testroute was er nooit behoefte aan meer vermogen, al moet de motor op dergelijke wegen wel op toeren gehouden worden.

Ford Mondeo Wagon

Volgens de fabrieksopgave moet een gemiddeld verbruik van 6.5 liter per 100 kilometer mogelijk zijn, maar mede door steile hellingen en de grotere en bredere wielen werd een waarde van 8.9 l / 100 km gehaald (volgens de boordcomputer). In het vlakke Nederland zal de door Ford opgegeven waarde beter te benaderen zijn. Tijdens accelereren klinkt de viercilinder prettig; op constante snelheid is de krachtbron zelfs onhoorbaar. Zelfs het banden- en windgeruis zijn bijna volledig uit het interieur geweerd. Dit komt de kwaliteitsbeleving en het comfort sterk ten goede.

Conclusie

Het is publiek geheim dat de nieuwe Ford Mondeo twee jaar geleden al geïntroduceerd had moeten worden. Het risico bestond daarom dat de auto al verouderd zou zijn voordat deze op de markt verscheen. Een testrit wijst echter uit dat dit niet het geval is. In tegendeel! De technici hebben de tijd nuttig gebruikt door het karakter optimaal af te stemmen op de wens van de Europese klant. Hét sterkste punt van iedere Ford is het weggedrag en ook de nieuwe Mondeo overtuigt op dit punt als geen ander.

Daarbij onderscheidt de Mondeo zich positief met de relatief kleine 1.5 liter Ecoboost-motor die prima prestaties met een bescheiden verbruik combineert. De rijke uitrusting, innovatieve techniek en chique uitstraling maken het plaatje compleet. Kortom: de Mondeo was het wachten waard!

plus
  • Uitmuntende rijeigenschappen
  • Innovatieve, bruikbare techniek
  • Vlotte, zuinige ECOboost motoren
min
  • Hard materiaal dashboardkastje
  • Gezien de enorme buitenmaten had de binnenruimte nog beter gekund
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!