20 november 2012
BMW 1-Serie

BMW 1-Serie

Minimalist

Rij-impressie | De 1-Serie is het instapmodel van BMW. De 114i is de lichtst gemotoriseerde versie van de 1-Serie. En sinds kort is de BMW 1-Serie ook nog eens leverbaar met drie in plaats van vijf deuren. Kortom: het is tijd voor een kennismaking met het absolute basismodel van BMW.
 

Tweeduizend euro. Dat is het prijsverschil tussen de BMW 1-Serie "116i" en de nieuwe "114i". Toch beschikken beide modellen over exact dezelfde motor. Het verschil zit in de afstelling van het motormanagement, waardoor de 114i goed is voor 102 pk / 180 Nm terwijl de duurdere 116i 136 pk / 220 Nm levert.

Het verbruik, en daarmee ook de CO2-uitstoot, is bij beide uitvoeringen gelijk. Het verschil in vermogen is echter duidelijk merkbaar. De 114i zet zich gewillig in beweging, is aangenaam stil en komt gemakkelijk mee met de verkeersstroom. Ook hoge snelheden op de buitenweg worden met gemak aangehouden.

BMW 1-Serie

Tandenloze tijger

Het grote verschil met de sterkere versies van de 1-Serie is dat deze nieuwe basisversie niet bijt. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt om snel in te voegen of even snel te passeren, is er niemand thuis.

Sommige trage auto's maken bij vol gasgeven veel geluid terwijl ze weinig presteren, maar zelfs dat doet de 114i niet. Wanneer meer wordt gevraagd volgt hoegenaamd geen reactie. In plaats daarvan neemt de krachtbron zijn tijd en pas wanneer het het mechaniek uitkomt volgt een bedeesde acceleratie. De 114i bepaalt zijn eigen tempo.

BMW 1-Serie

De testauto is voorzien van een "M" styling-pakket, hetgeen gezien de prestaties ronduit potsierlijk is. Tijdens de testperiode is de 114i er mede daarom door vele stadsautootjes en dieselende bestelbusjes uitgereden, die waarschijnlijk dachten met een waardige tegenstander te maken te hebben. De 114i was echter kansloos. Nooit eerder is er tijdens een testrit met een BMW zo vaak plankgas gegeven en had dat zo weinig effect.

Gelukkig staan tegenover de matige prestaties een matig verbruik. Wie toegeeft aan het tamme karakter, kan zeer zuinig rijden met de 114i. Zo is een verbruik van 1 op 18 op de snelweg goed haalbaar. In de stad helpt een prima functionerend stop/start-systeem om het verbruik te beperken. Daar liep het gemiddelde verbruik uiteindelijk op tot een kleine 1 op 16. En dat is een verbruik waar hybrides en zelfs kleine stadsautootjes zich niet voor zouden schamen!

BMW 1-Serie

Comfort

Die stadsautootjes zijn echter lang niet zo comfortabel als de 1-Serie. Alleen met de prestaties verschilt de 114i nadrukkelijk van de andere uitvoeringen. De ruimte, de geluidsisolatie en de uitrusting zijn gelijk aan die van de andere uitvoeringen.

BMW 1-Serie

Dat betekent dat de 114i voorin meer dan voldoende ruimte biedt (pas op: de optionele M-sportstoelen hebben een erg lage rugleuning) en het achterin minder claustrofobisch is dan het uiterlijk van de auto doet vermoeden. Ook de bagageruimte is heel behoorlijk.

Zoals gebruikelijk bij BMW is de standaarduitrusting karig en stelt de klant de auto zelf samen met optie-paketten. BMW's geïntegreerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem genaamd "iDrive" is nog steeds een aanrader. Dit systeem is zeer uitgebreid en toch eenvoudig te bedienen. De driedeurs 1-Serie is minder overzichtelijk dan de vijfdeurs en daarom is ook de optionele parkeerhulp ("Park Distance Control") aan te raden. De grootlichtassistent is geen aanrader, deze functioneerde tijdens de test niet naar behoren en verblindde diverse tegenliggers.

Weggedrag

Een subliem onderstel is standaard op iedere 1-Serie. Een sportonderstel is leverbaar, maar dit is bijzonder stug en gaat daarom snel vervelen. Bovendien is het standaardonderstel al prima! Het standaardonderstel biedt op slechte wegen voldoende comfort. Tegelijkertijd is de communicatie tussen de auto en de bestuurder in snelle bochten prima.

BMW 1-Serie

Iedere 1-Serie stuurt direct en precies. Mede daarom heeft de bestuurder altijd het gevoel de volledige controle over de auto te hebben. Uiteraard is de 114i lang niet zo snel als de andere 1-Series, maar de glimlach die hoort bij het rijden met een BMW stond na de eerste bocht toch weer op het gezicht. Alleen duurde het in de 114i iets langer voordat het feestje dat "1-Serie" heet op gang kwam...

Conclusie

De 1-Serie 114i driedeurs is het absolute basismodel van BMW. De prijs van dit nieuwe instapmodel ligt zo'n 2.000 euro lager dan die van de eerstvolgende uitvoering. Het motorvermogen is echter ook stukken minder. De vraag dringt zich daarom op of de 114i een volbloed BMW is.

Zelfs na een week rijden is die vraag niet te beantwoorden. Het vermogen van 102 pk is precies voldoende om mee te komen met de verkeersstroom, maar niet meer dan dat. Sommigen zullen de 114i daarom ervaren als een tandenloze tijger. Daar staat tegenover dat de 114i net zo stil en comfortabel is als iedere andere 1-Serie. Bovendien geniet ook de 114i van een uitmuntend onderstel. Anderen zullen de 114i daarom ervaren als een slimme keuze: wel de sublieme wegligging, maar niet de hoge belastingdruk of de hoge prijs.

plus
  • Comfortabel
  • Beschaafd verbruik
  • Uitstekende wegligging
min
  • Matige prestaties 114i
  • Lage rugleuning M-sportstoelen
  • Grootlichtassistent werkt matig
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!