17 januari 2013
Skoda Octavia

Skoda Octavia

Geen brug te ver

Autotest | Uiteraard moet de nieuwe Skoda Octavia groter, sneller, mooier, ruimer, veiliger en comfortabeler zijn dan de vorige. Anders hebben eigenaren van een oude Octavia weinig reden om een nieuwe te kopen. Bovendien zorgt een betere Octavia er voor, dat zij die voorheen een andere auto kozen, alsnog kunnen worden verleid tot deze middelgrote Skoda. De geheel nieuwe Octavia heeft echter zo'n enorme sprong vooruit gemaakt, dat de vraag zich opdringt of Skoda niet te ver is gegaan...
 

De drang om te verbeteren komt vooral uit eigen huis. Recent heeft Skoda namelijk de grootste concurrent van de Octavia geïntroduceerd: de Rapid. De Rapid is, net als de Octavia, een middelgrote zakenauto die heel veel ruimte biedt tegen een scherpe prijs. De hagelnieuwe Rapid wist de Octavia zelfs op diverse punten voorbij te streven.

Het was dus niet meer dan logisch dat de Octavia een sprong vooruit moest maken. De nieuwe Octavia is 466 cm lang en heeft een wielbasis van 269 cm. Vooral dat laatste is belangrijk, want de ruimte tussen de wielen komt de passagiers ten goede. Toch valt die extra ruimte niet direct op. De Octavia biedt volop ruimte voorin en ook de ruimte rondom de voorstoelen is prima. Overweldigend of bijzonder is het echter niet.

Skoda Octavia

Ruimte

Het is achterin waar de Octavia indruk weet te maken! Zelfs met een twee meter lange bestuurder voorin is de beenruimte achterin riant. Bovendien heeft de Octavia een veel hogere daklijn dan de meeste concurrenten (de verhouding glas/metaal bedraagt 40/60 en dat is ongebruikelijk), waardoor ook de hoofdruimte enorm is.

Nog een stap naar achteren weet de Octavia niet alleen te overtuigen, maar zelfs te imponeren. De bagageruimte meet 590 liter en dat is met afstand de grootste in zijn klasse. Veel grotere auto's, zoals een Audi A8, Mercedes-Benz S-Klasse, BMW 7-Serie en niet te vergeten Skoda's eigen Superb bieden minder bagageruimte.

Skoda Octavia

De toegang tot de bagageruimte is bovendien prima, omdat niet alleen de traditionele "achterklep" maar ook de achterruit scharnieren. Daarbij is de kofferruimte voorzien van meer slimmigheden dan menig stationcar. Zo voorziet Skoda in diverse netten, vakken in de zijwand en een omdraaibare vloermat (afwasbaar kunststof aan de ene kant, nette stof aan de andere kant). Even eenvoudig als ingenieus is de verplaatstbare barrière, die met klittenband aan de vloermat wordt bevestigd om bagage op de plaats te houden.

Uitrusting

Op basis van techniek van moederbedrijf Volkswagen heeft Skoda een eigen audio-, navigatie- en communicatiesysteem ontwikkeld. Dit heeft een prachtige vormgeving en is eenvoudig te gebruiken. Helaas is koppeling met de iPhone of iPod op het moment van schrijven nog niet mogelijk; Skoda zegt dit pas over een half jaar beschikbaar te hebben. Dit zal zich dan beperken tot het afspelen van muziek. Verwacht geen Internet-integreatie.

Skoda Octavia

Optioneel kan het audiosysteem worden uitgebreid met luidsprekers en versterkers van de Duitse hifi-specialist "Canton". De klank van dit hoogwaardige audiosysteem is voortreffelijk. Het geluid komt als een warme douche over de inzittenden heen. Het is ruimtelijk, sprankelend, realistisch en nooit vermoeiend. Gezien de bescheiden meerprijs is dit audiosysteem het geld meer dan waard.

Daarnaast is de Octavia te voorzien van een camera die met de bestuurder meekijkt en indien nodig remt of bijstuurt. Ook leest de computer verkeersborden en wordt onder andere de laatst geziene snelheidslimiet als geheugensteuntje in een display tussen de snelheidsmeter en toerenteller getoond. Dat is zeker geen overbodige luxe, maar anno 2013 een even logische aanvulling op de veiligheid als een airbag of kreukelzone.

Skoda Octavia

Benzine

Skoda heeft voor de Octavia geen nieuwe motoren ontwikkeld, maar gebruikt bestaande motoren die ook in vele andere modellen zijn te vinden. Toch is op het gebied van motoren wel degelijk bijzonder nieuws te melden. Als eerste lid van de Volkswagen-groep heeft Skoda het namelijk aangedurfd om de kleine 1.2 liter benzinemotor in een grote auto als de Octavia te bouwen.

Skoda Octavia

Een proefrit leert dat dat een weldoordachte keuze is. Alleen met koude motor en bij lage toeren zijn de prestaties matig. Wanneer de krachtbron is warmgereden en het toerental boven de 1.750 tpm wordt gehouden, presteert de "1.2 TSI" heel verdienstelijk. Zelfs vlot passeren is dan geen enkel probleem. Verwacht echter geen overvloed van vermogen zoals de grotere motoren (1.4 TSI en 1.8 TSI) dat bieden. Wie kalm rijdt zal echter nooit het gevoel krijgen op het verkeerde punt bespaard te hebben.

Bijna alle merken streven ernaar om goede prestaties te combineren met een laag verbruik. De TSI-techniek van moederbedrijf Volkswagen slaagt daar in de praktijk het beste in. Volgens de boordcomputer kostte een kalme rit over een veeleisend traject 5.7 liter per 100 km. Dat is meer dan de fabrieksopgave (4.9 l/100 km), maar als praktijkwaarde een bovengemiddeld gunstig resultaat.

Skoda Octavia

Diesel

Het kan uiteraard nog zuiniger door voor een dieselmotor te kiezen. De "1.6 TDI" is niet alleen de zuinigste Octavia, maar is op de koop toe sterker en stiller (!) dan de 1.2 TSI. Vanaf het eerste moment is voelbaar dat de 1.6 liter diesel wel de reserve in huis heeft waar het de kleinste benzinemotor een enkele keer aan ontbreekt.

Wanneer de 1.6 TDI dan ook nog wordt gecombineerd met een "DSG"-versnellingsbak, vergeet de bestuurder op slag dat er ook een nog sterkere 2.0 TDI op het programma staat.

Met de 1.6 TDI DSG werd eenzelfde route gereden als met de 1.2 TSI en dit keer meldde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 4.9 liter per 100 km (fabrieksopgave: 3.9 liter per 100 km).

Skoda Octavia

Rijeigenschappen

Volop ruimte, een functionele uitrusting en zuinige motoren: de Skoda Octavia is vooral bedoeld als nuchtere zakenauto. De rijeigenschappen zijn daar precies op afgestemd. De Octavia is absoluut geen opwindende auto om mee te rijden, maar biedt wel de veiligheid en het comfort dat mag worden verwacht van een auto in dit segment.

Het onderstel is iets stugger dan gemiddeld. Dat geeft de bestuurder meer gevoel met het mechaniek en dat geeft weer vertrouwen in de capaciteiten van de auto. Mede daarom resteert er na de proefrit maar één probleem: er zijn geen minpunten gevonden...

Skoda Octavia

Conclusie

De Skoda Octavia heeft een ware groeispurt gemaakt. De binnenruimte is daarom riant, terwijl de bagageruimte zelfs de grootste in zijn klasse is. De uitrusting is modern, waarbij functionaliteit voorop staat. "Frivole" zaken zoals verregaande koppeling met de smartphone horen vooralsnog niet in een Skoda thuis.

De motoren bieden een prima mix van goede prestaties en een laag verbruik, niet alleen in theorie maar ook in de praktijk. De Octavia is veilig en comfortabel, maar biedt niet de grootsheid of het charisma van andere grote zakenauto's. Op die manier biedt de Octavia heel veel waar voor zijn geld, zonder het leven onmogelijk te maken voor stalgenoten zoals de Volkswagen Passat en Audi A4.

Uiteindelijk gaat Skoda geen brug te ver, want de Octavia biedt meerwaarde waar het telt en blijft op alle andere vlakken praktisch en nuchter.

plus
  • Zeer ruim
  • Nette prijs
  • Vlot en toch zuinig
min
  • Niets!
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!