8 april 2010
Audi TT

Audi TT

Audi TT ondergaat facelift

8 april 2010 | Op de autotentoonstelling van Leipzig (10-18 april) introduceert Audi de vernieuwde Audi TT Coupé en Roadster. Beide springen in het oog door een scherper getekend front waarin nu LED-dagrijverlichting is opgenomen. Zowel de Coupé als de Roadster is lichter van gewicht. Samen met de geoptimaliseerde motoren draagt dit bij aan meer efficiency. Met de nieuwe 2.0 TFSI-krachtbron 155 kW (211 pk) verbruikt de vernieuwde Audi TT bijvoorbeeld 6,6 l/100 km.

De vernieuwde Audi TT-modellen behouden hun krachtige silhouet met 'brede schouders' en een lage daklijn, maar diverse details scherpen het uiterlijk aan. De voorbumper heeft een nieuw design; de vergrote luchtinlaten zijn echte eyecatchers. Dat geldt ook voor de grille, die nu is uitgevoerd in zwarte hoogglanslak. Ook de nieuwe dagrijverlichting met in rechte lijn geplaatste LED's draagt bij aan het krachtige, eigen gezicht van de TT.

Audi TT

Van achteren valt vooral de grotere diffuser op. Deze is uitgevoerd in de kleur zwart en herbergt de forse uitlaatpijpen. De achterspoiler komt bij snelheden vanaf 120 km/h automatisch omhoog. De uiterlijke wijzigingen maken de Audi TT fractioneel langer. De totale lengte van zowel Coupé als Cabrio bedraagt nu 4,187 mm (+20 mm). Hoogte, breedte en wielbasis zijn ongewijzigd.

Het sportieve karakter van de TT wordt nu sterker benadrukt door extra aluminium accenten (stuurwiel, middenconsole, deurbekleding). Er zijn drie nieuwe interieurkleuren beschikbaar: nougat bruin, titanium grijs en granaat rood. De lederen bekleding ondergaat een speciale behandeling die ervoor zorgt dat de opwarming van zitoppervlak en rugleuning sterk wordt beperkt als de auto in de volle zon geparkeerd staat; de winst bedraagt tot 20° Celsius.

Audi TT

Alle voor de Audi TT leverbare benzinemotoren beschikken over turbotechnologie, directe brandstofinspuiting en recuperatie (het systeem waarbij de energie die vrijkomt bij het afremmen, wordt omgezet in elektriciteit). Ten opzichte van hun voorgangers zijn deze motoren tot 14% zuiniger.

Nieuw in het gamma is de 2.0 TFSI-motor met 155 kW (211 pk) en 350 Nm. Deze krachtbron vervangt zowel de 2.0 TFSI met 147 kW (200 pk) als de 3.2. De nieuwe 2.0 TFSI-motor is standaard uitgevoerd met het Valvelift System dat zowel het vermogen en het koppel als de efficiency ten goede komt. De Coupé met deze motor spint in 6,1 seconden van 0-100 km/h (5,6 seconden met de optionele zestraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling). De topsnelheid bedraagt 245 km/h. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik 6,6 l/100 km (CO2: 154 g/km) – een daling van 1,1l/100 km ten opzichte van de voorganger (7,7 l/100 km, CO2: 199 g/km).

Audi TT

De TT Coupé en Roadster zijn ook leverbaar met de 118 kW (160 pk) sterke 1.8 TFSI-motor (0-100 in 7,2 seconden, topsnelheid 226 km/h). De 1.8 TFSI noteert een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 (CO2: 149 g/km).

Ook de 125 kW (170 pk) sterke 2.0 TDI-motor is leverbaar. De 2.0 TDI sprint in 7,2 seconden van 0-100 km/h en is goed voor een topsnelheid van 226 km/h. Het gemiddelde verbruik blijft steken bij 5,3 l/100 km (CO2: 139 g/km). Permanente vierwielaandrijving quattro is standaard op de TT 2.0 TDI en optioneel voor de versies met de 2.0 TFSI-motor.

Audi TT

In het onderstel van de gefacelifte Audi TT-modellen voert aluminium de boventoon. Diverse componenten zijn van dit lichte en sterke materiaal gemaakt. Zo blijft het onafgeveerde gewicht beperkt, wat de rijdynamiek ten goede komt. De stuurinrichting is elektromechanisch bekrachtigd. Als optie is Magnetic Ride beschikbaar, het elektronisch gestuurde adaptieve schokdempersysteem waarbij de bestuurder keus heeft uit twee basisinstellingen (Normaal en Sport). Een andere optie is de zogenaamde 'Sportknop'. Door het indrukken hiervan reageert de Audi TT scherper op commando's van gaspedaal en besturing.

Ook de Audi TTS profiteert van de vernieuwingen binnen de TT-reeks. Zijn 2,0-liter TFSI-motor is voorzien van een grote turbo en levert mede daardoor een vermogen van 200 kW (272 pk) en een koppel van 350 Nm (tussen 2.500- 5.000 tpm). Met de optionele S tronic-transmissie sprint de Coupé-uitvoering in 5,2 s van 0-100 km/h. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h en het gemiddelde verbruik bedraagt 7,7 l/100 km. De Audi TTS beschikt standaard over Audi magnetic ride, de Sportknop en 18-inch lichtmetalen velgen.

Audi TT

De gefacelifte Audi TT-modellen worden in juli op de Nederlandse markt verwacht.