2 maart 2010
 

Porsche 918

Porsche onthult 918 Spyder

2 maart 2010 | Porsche toont op de Autosalon van Genève (4 tot met 14 maart) een concept van een sportauto met middenmotor met emissiearme aandrijftechniek. Het prototype van de Porsche 918 Spyder combineert hightech racetechniek en elektrische mobiliteit. Enerzijds laat deze plug-inhybride een emissie van slechts 70 gram CO2/km noteren bij een brandstofverbruik van 3 liter per 100 km. Anderzijds biedt deze auto de prestaties van een rasechte supersportauto. De acceleratie van 0 tot 100 km/uur vergt slechts 3,2 seconden, de topsnelheid bedraagt 320 km/uur.

De 918 Spyder is een van de drie hybridemodellen van Porsche die op de Autosalon van Geneve 2010 hun wereldpremière beleven. Want behalve de 918 Spyder presenteert Porsche ook de nieuwe Cayenne S Hybride (deze terreinauto is voorzien van parallelle hybrideaandrijving) en de 911 GT3 R Hybride (een raceauto die voorzien is van elektrische voorwielaandrijving en een vliegwielaccumulator).

Porsche 918

De Porsche 918 Spyder is uitgerust met plug-inhybridetechniek. Daarmee levert de auto de prestaties van een rasechte supersportauto, maar met een brandstofverbruik dat slechts 3 l/100 km bedraagt, gemeten volgens de Europese norm voor verbruiks- en emissiemetingen. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van slechts 70 g/km!

De open tweezitter wordt aangedreven door een hoogtoerige V8-motor, die meer dan 368 kW (500 pk) levert en een maximumtoerental van 9.200 tpm aankan. Verder is deze conceptauto voorzien van elektromotoren op zowel de voor- als de achteras. Samen leveren deze nog eens 160 kW (218 pk) extra. De V8-motor is een doorontwikkeling van de 3,4-litermotor uit de RS Spyder-raceauto. Deze krachtbron is als middenmotor voor de achteras gemonteerd.

Porsche 918

Het riante koppel van de V8 wordt via een zeventrapstransmissie met dubbele koppeling naar de achteras doorgegeven. De voorste elektromotor bedient de voorwielen via een vaste overbrenging.

Voor de opslag van energie gebruikt Porsche een vloeistofgekoelde lithium-ion-accu, die achter de passagierscel is geplaatst. In een plug-inhybride kan deze accu via het vaste stroomnet worden opgeladen. De kinetische energie van het voertuig wordt tijdens het remmen ook in elektrische energie omgezet en in de accu opgeslagen. Die energie kan tijdens de acceleratie van het voertuig weer worden benut.

Porsche 918

Via een keuzeschakelaar aan het stuur heeft de rijder keuze uit vier rijmodi: in de modus 'E-Drive' wordt de Porsche 918 Spyder puur elektrisch aangedreven met een actieradius van 25 km. In de 'Hybride-modus' worden de elektromotoren én de verbrandingsmotor ingezet, waarbij de verdeling tussen de verschillende componenten afhangt van de omstandigheden. De verhouding kan variëren van een puur verbruiksgeoriënteerde strategie tot een puur vermogensgeoriënteerde strategie.

Ook in de 'Sport Hybride-modus' worden beide aandrijfsystemen benut, waarbij het systeem zich op prestaties focust. Het accent ligt daarbij op achterwielaandrijving, waarbij een koppelvectorsysteem voor een doeltreffende verbetering van de rijdynamiek zorgt.

Porsche 918

In de 'Race Hybride-modus' worden beide aandrijfsystemen puur op maximalisering van de prestaties en de rijdynamiek voor toepassing op circuits afgestemd, zodat het systeem op de grenzen van het mogelijke opereert. Wanneer voldoende acculading voorhanden is, kan via een zogeheten 'push-to-pass'-knop extra aandrijfkracht worden gegenereerd, bijvoorbeeld voor inhaalacties of gewoon voor nog betere prestaties.

Doordat deze hybridetechnologie een enorme bandbreedte biedt, kan de Porsche 918 Spyder rondetijden laten noteren die op het niveau van een raceauto liggen. Zo legt deze auto in 7 minuten en 30 seconden een rondje Nordschleife op de Nürburgring af. Anderzijds is het mogelijk om juist zeer economisch te rijden, waarbij de Spyder een uitermate lage CO2-uitstoot van slechts 70 gram per kilometer kan realiseren.

Porsche 918

Net als in de aandrijving zijn de motorsportgenen ook in het lichtgewicht carrosserieconcept van de 918 Spyder te vinden. De modulair opgebouwde structuur bestaat uit een monocoque gemaakt van met koolstof versterkte kunststof (CFP) en doelgericht toegepaste elementen van magnesium en aluminium.

De oplopende middenconsole in de Porsche 918 Spyder is uitgerust met een touchscreen die intuïtieve bediening van de diverse functies mogelijk maakt. Dankzij deze zeer directe bediening zet Porsche de vermindering van zichtbare bedieningselementen op consequente wijze door. De meest relevante bedieningselementen zijn op het multifunctionele driespaaks sportstuur ondergebracht.

Porsche 918

De voor Porsche gebruikelijke voertuigvariabelen zijn via een zogeheten mapschakelaar toegankelijk. Daarmee kunnen diverse instelprogramma's worden doorlopen. Bovendien dient deze knop als 'push-to-pass'-knop voor de E-boost bij inhaalmanoeuvres. De dashboardverlichting varieert van groen voor de verbruiksgerelateerde bedrijfsmodi tot rood voor de vermogensgeoriënteerde programma's.

De 918 Spyder biedt nog meer innovatieve functies, zoals een actieradius-manager. Na activering van dit systeem geeft de centrale display van het navigatiesysteem een kaart weer met opgave van de resterende actieradius. Deze reikwijdte kan door de rijder via de instellingen van het voertuig worden beïnvloed. In steden met milieuzones geeft het systeem aan of hij een bepaald doel in de stad op zijn elektrische aandrijving kan worden bereikt.

Porsche 918 Porsche 918 Porsche 918 Porsche 918 Porsche 918 Porsche 918 Porsche 918
 
Websitewww.porsche.nl
Deel via