19 februari 2010
Volkswagen Polo (2009 - 2017)

Volkswagen Polo (2009 - 2017)

Volkswagen Polo GTI debuteert in Geneve

19 februari 2010 | De Volkswagen Polo GTI beleeft zijn wereldpremière op de komende autotentoonstelling van Genève (4-14 maart aanstaande). De GTI beschikt over een 1,4-liter TSI-motor in combinatie met de zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. De relatief lichte Polo GTI is daarmee goed voor hoge prestaties, maar ook voor een zeer gunstig gemiddeld brandstofverbruik van 6,0 l/100 (CO2: 139 g/km). Het XDS-sperdifferentieel claimt dat het hoge vermogen onder alle omstandigheden adequaat op het wegdek wordt overgebracht. De Polo GTI wordt in juni op de Nederlandse markt verwacht.

De nieuwe Polo GTI wordt aangedreven door een 1,4-liter motor met vier kleppen per cilinder, directe brandstofinspuiting, een turbo en een mechanische compressor. Deze geavanceerde TSI-krachtbron voldoet aan de Euro 5-emissienorm. Hij levert een vermogen van 132 kW/180 pk bij 6.200 tpm. Het maximale koppel van 250 Nm is beschikbaar tussen 2.500 en 4.500 tpm. In combinatie met het lage gewicht (1.184 kg) en de standaard zeventraps DSG-transmissie (met automatische modus en handschakelmogelijkheid) leidt dit tot een topsnelheid van 229 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 6,9 seconden.

Volkswagen Polo (2009 - 2017)

Met een gemiddelde van 6,0 l/100 km (CO2: 139 g/km) is de nieuwe Polo GTI de zuinigste GTI ooit. Vergeleken met zijn voorganger (Polo GTI 1.8 Turbo, 180 pk, 7,9 l/100 km, 188 gram CO2) is hij 25% zuiniger.

De Polo GTI is standaard uitgevoerd met een sportonderstel inclusief ESP en het elektronische sperdifferentieel XDS. De afstemming van schokdemping en vering is sportief-stug en ten opzichte van de andere Polo-uitvoeringen staat de GTI 15 mm lager. Dat leidt tot een lager zwaartepunt en dus tot meer rijdynamiek en een geringere neiging tot overhellen van de carrosserie. De Polo GTI staat op 17-inch lichtmetalen velgen met 215/40 R17-banden. De wielen lijken veel op die van de Golf GTI.

Volkswagen Polo (2009 - 2017)

Het standaard ESP vormt het hart van een groot aantal veiligheidsystemen dat standaard is op de Polo GTI zoals het ABS, ASR (antidoorslipregeling), een bandenspanningcontrolesysteem en EDS en XDS (elektronisch sperdifferentieel). Het elektronische sperdifferentieel XDS debuteerde in de nieuwe Golf GTI. Het 'herkent' de situatie wanneer het binnenste wiel in een bocht dreigt door te draaien. Een gerichte remingreep voorkomt dit en dat resulteert volgens VW in een neutraler bochtgedrag en een scherper stuurgedrag.

De Polo GTI is herkenbaar aan de rode omranding van de grille, een specifieke voor- en achterbumper (achter met diffuser), sideskirts en een achterspoiler. Daarnaast beschikt hij over een dubbele uitlaat, rode remklauwen en een speciale dakantenne voor radio, navigatie en telefoon. Een glazen panoramaschuifdak, Bi-Xenonverlichting en LED-dagrijverlichting zijn optioneel beschikbaar.

Volkswagen Polo (2009 - 2017)

Ook het interieur ademt de typische GTI-sfeer. Dat begint met de sportstoelen die zijn bekleed met het traditionele ruitmotief, het van onderen afgeplatte sportstuur en de overwegend zwarte afwerking. Diverse details zijn afwerkt in matchroom en vormen zodoende een fraai contrast. Ook typisch GTI: de rode stiknaden op stuur, handrem en versnellingspook.

De Polo GTI is leverbaar in drie- en vijfdeurs uitvoering. Tot de standaarduitvoering behoren onder andere elektrisch bedienbare ramen, aluminium pedalen, elektrische verstelbare en verwarmde buitenspiegels, airconditioning, centrale vergrendeling met afstandsbediening, schakelpaddles aan het stuur, front- en zijairbags en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de achterbank.