16 juli 2009
Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi introduceert A5 Sportback

16 juli 2009 | De Audi A5 Sportback is het derde model binnen de A5-reeks. Hij combineert en coupé en een sedan met de veelzijdigheid van een Avant. Alle beschikbare motoren van de Audi A5 Sportback beloven een hoge mate van efficiency.

De Audi A5 Sportback valt op door zijn styling. Zijn lange daklijn en de gewelfde schouderlijn springen direct in het oog. In combinatie met de lange wielbasis (2,81 m), de korte carrosserie-overhangen en de grote spoorbreedte is het een bijzondere verschijning. De standaard 17 inch lichtmetalen wielen onderstrepen het karakter nog eens extra en dat geldt ook voor andere details. Het derde zijruitje met de opgaande lijn aan de achterzijde is een hommage aan de illustere Audi 100 Coupé S uit 1969. De strakke, horizontale lijnvoering en de diffuser benadrukken de breedte van de Audi A5 Sportback extra.

Het hightech-karakter van de Audi A5 sportback wordt onder meer zichtbaar door de standaard dagrijverlichting. Bij de modellen met Xenon plus-verlichting is deze dagrijverlichting evenals de verlichting aan de achterzijde uitgevoerd in LED-techniek. De Audi A5 Sportback is 4.711 mm lang, 1.854 mm breed en 1.391 mm hoog. De Cw-waarde bedraagt 0,29.

Audi A5 Sportback

Het koetswerk van de Audi A5 Sportback is uitermate stijf dankzij de toepassing van onder meer geavanceerde staalsoorten die onder hoge temperaturen (950 graden Celsius) hun definitieve vorm krijgen. Deze staalsoorten zijn niet alleen bijzonder sterk, maar ook licht. Hierdoor en door de consequente toepassing van andere lichtgewicht materialen (de voorste spatborden zijn bijvoorbeeld van aluminium) weegt een Audi A5 Sportback 2.0 TFSI "slechts" 1.500 kg.

De Audi A5 Sportback belooft vier inzittenden alle ruimte en comfort. Door de lage zitposities is de hoofdruimte zowel vóór- als achterin vergelijkbaar met die van de Audi A4. En dankzij de lange wielbasis is er voor alle inzittenden volop beenruimte. De stoelen voorin zijn sportief van snit.

De grote achterklep met elektrische ontgrendeling van de Audi A5 Sportback biedt toegang tot een bagageruimte met een inhoud van 480 liter. Door de achterstoelen neer te klappen, kan dit worden vergroot tot 980 liter. Een uit twee delen bestaande afdekking onttrekt de inhoud van de bagageruimte aan nieuwsgierige blikken.

Audi A5 Sportback

Bij de start van de levering eind oktober is de Audi A5 Sportback leverbaar met vier TDI- en drie FSI-motoren. De Audi A5 Sportback is in eerste instantie leverbaar met de 2.0 TDI (125 kW/170 pk) die van 0-100 km/u sprint in 8,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 228 km/h en gemiddelde verbruik 5,2 l/100 km. Dit komt overeen met een C02-uitstoot van 137 g/km. Deze uitvoering beschikt standaard over een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving.

De versie met Quattro permanente vierwielaandrijving volgt in een later stadium en dat geldt ook voor de Audi A5 Sportback met de 105 kW/143 pk sterke 2.0 TDI met de traploze multitronic-transmissie. Deze uitvoering is wel bestelbaar, echter zijn er nog geen prijzen bekend.

Voor de A5 Sportback staan ook twee V6 TDI-motoren ter beschikking. De 2.7 V6 TDI levert een vermogen van 140 kW/190 pk en een koppel van 400 Nm. Daarmee is hij goed voor een topsnelheid van 235 km en een sprint van 0-100 km/h in 8,2 seconden. Het gemiddelde verbruik is 6,0 l/100 km. Deze motor wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Ook is er een traploze multitronic- transmissie beschikbaar en bestelbaar. De prijs van de multitronic volgt later.

Audi A5 Sportback

De 3.0 V6 TDI is de top-dieselmotor voor de Audi A5 Sportback. Hij levert een vermogen van 176 kW/240 pk en een koppel van 500 Nm tussen 1.500 - 3000 t/min. Met deze motor an de A5 een topsnelheid van 247 km/h bereiken en in 6,1 seconden van 0-100 km/h sprinten. Verbruikscijfer: 6,6 l/100 km.

Bij de verkoopstart is de A5 Sportback ook leverbaar met keus uit twee viercilinder 2.0 TFSI-motoren en de 3.2 V6 FSI. De 2.0 TFSI heeft directe benzine-injectie in combinatie met turbotechnologie en variabele kleptiming (Audi valve lift system). De 155 kW/211 pk sterke versie van deze motor wordt optioneel geleverd met de zeventraps S tronic-transmissie en optioneel met Quattro-aandrijving. Met deze combinatie is de Audi A5 Sportback goed voor een topsnelheid van 241 km/h, een 0-100 in 6,6 seconden en een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100km.

De 132 kW/180 pk sterke versie van de 2.0 TFSI-motor wordt in de Audi A5 Sportback geleverd in combinatie met voorwielaandrijving en keus uit een handgeschakelde of traploze multitronic-transmissie.

Audi A5 Sportback

Medio 2010 volgt de 1.8 TFSI (118 kW/160 pk). Deze is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een traploze multitronic-transmissie.

De top-benzinemotor voor de A5 Sportback is de 3.2 V6 FSI met een vermogen van 195 kW/265 pk. In de A5 wordt hij vooralsnog ingezet in combinatie met de S tronic-transmissie en Quattro-aandrijving. Het resultaat: een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een sprint van 0-100 km/h in 6,6 seconden. Het gemiddelde verbruik van deze uitvoering bedraagt 9,3 l/100 km.

Alle Audi A5 Sportback-modellen hebben standaard recuperatie. Dit systeem zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen, wordt omgezet in elektriciteit. Deze elektrische energie wordt opgeslagen in de accu en weer gebruikt bij accelereren. Op deze wijze wordt de generator ontlast, wat een brandstofbesparing oplevert van maximaal 3%.

Audi A5 Sportback

Alle A5-Sportback-modellen met handgeschakelde transmissie hebben een schakelindicator. Deze geeft het optimale schakelmoment aan. Ook dit draagt bij aan een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik.

De handgeschakelde versies met 2,0-liter motor worden standaard geleverd met een start-stopsysteem. Dit systeem zorgt er ook voor dat op hellingen met een stijgings- of dalingspercentage van meer dan 10% de remkracht automatisch wordt vastgehouden. Bij het (uitschakelbare) start-stopsysteem hoort een extra krachtige accu. Zodoende functioneert het ook optimaal bij lage temperaturen.

De 3.0 TDI quattro en de 3.2 FSI quattro kunnen ten behoeve van extra rijdynamiek optioneel worden voorzien van het nieuwe sportdifferentieel. Dit zorgt ervoor dat bij insturen en/of accelereren het grootste gedeelte van de aandrijfkracht naar het buitenste achterwiel wordt "gestuurd" waardoor onderstuur zo veel mogelijk wordt voorkomen. Het sportdifferentieel wordt elektronisch aangestuurd en reageert mede daardoor zeer snel op wisselende omstandigheden. De bestuurder kan de karakteristiek ervan naar eigen inzicht/voorkeur aanpassen via Audi drive select.

Audi A5 Sportback

Afgezien daarvan biedt Audi drive select de bestuurder de mogelijkheid om te kiezen tussen drie "set-ups": comfort, auto en dynamic. Afhankelijk van de gekozen instelling, reageert de auto dan sneller op het gaspedaal, worden de schakelpunten aangepast en verandert de mate van stuurbekrachtiging. Als de auto ook is voorzien van MMI-navigatie, beschikt Audi drive select tevens over een individual stand waarmee de bestuurder diverse settings naar eigen smaak en inzicht kan instellen.

De voorwielaangedreven uitvoeringen zijn standaard voorzien van ESP met geïntegreerd elektronisch sperdifferentieel dat zorgt voor een neutraal weggedrag, preciezere stuurreacties en optimale tractie. Het optionele dynamic steering (dat nauw samenwerkt met het ESP) kan de stuurratio met bijna 100% variëren. Bij lage snelheden is de mate van bekrachtiging maximaal en dat maakt (in)parkeren veel eenvoudiger. Naarmate de snelheid oploopt, vermindert de mate van bekrachtiging.

Alle modellen zijn voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning, een met leer bekleed sportstuur en het Concert audiosysteem inclusief CD-speler en acht speakers. Ook een elektromechanische parkeerrem, zes airbags, mistlampen vóór, vier elektrisch bediende ramen en elektrisch bediende buitenspiegels (met verwarming) zijn standaard. De intelligente contactsleutel slaat automatisch servicegerelateerde informatie op.