19 februari 2008
Fiat 500 Abarth

Fiat 500 Abarth

Fiat 500 binnenkort ook in Abarth-uitvoering

19 februari 2008 | De Autosalon van Genève markeert het debuut van de 500 Abarth, die vanaf juli op de markt komt via een exclusief Abarth-netwerk. De auto is ontwikkeld door het Fiat Group Automobiles Style Centre in dezelfde geest als die van de 500 Abarths uit de jaren zestig. Indien gewenst kan de kleine Abarth ook worden geleverd in een race-outfit, de 500 Abarth SS Assetto Corsa, ontwikkeld voor klanten die hun kwaliteiten ook willen tonen op het circuit.

Gedachtig het gezegde dat geldt voor Abarths uit de jaren zestig ('klein maar dapper') belooft de 500 Abarth een kleine auto te zijn met enorme prestaties. De auto op de show van Genève is uitgerust met een Fire 1.4 16v Turbo benzinemotor die maximaal 135 pk (99 kW) levert bij 5.000 tpm en een maximaal koppel heeft van 206 Nm bij 3.000 tpm in de 'Sport' modus. In de stand 'Normal' is de trekkracht teruggebracht tot 180 Nm bij 2.500 tpm.

Fiat 500 Abarth

De 500 Abarth is uitgerust met het nieuwe TTC (Torque Transfer Control) systeem, dat de overdracht van de trekkracht naar de wielen en het bochtgedrag verbetert.

Volledig in Abarth-traditie zorgt de styling van de 500 Abarth voor het verbeteren van de prestaties van de auto. Het beste bewijs voor deze stilistische benadering is zichtbaar door de speciale aandacht voor de aerodynamica en de functionaliteit van bepaalde elementen. Vergeleken met het basismodel wordt de aerodynamica van de 500 Abarth geoptimaliseerd door de verlenging van het dak met een grote spoiler, alsmede een betere luchtgeleiding onder de auto door de gewijzigde achterbumper.

Fiat 500 Abarth

Deze twee elementen, de spoiler en de diffuser, zorgen ervoor dat de lucht-weerstand afneemt en de grip verder verbetert. De luchtinlaten in de voorbumper zorgen voor een sportieve uitstraling en voor een betere koeling van de twee intercoolers aan de zijkanten. Aan de achterkant vallen de uitlaatpijpen links en rechts op.

De zijskirts verlenen de auto aan de zijkant een horizontaler profiel en dragen bij aan een lagere luchtweerstand. Maar vooral de voorkant geeft duidelijk aan dat de 500 Abarth de uitrusting heeft van een sportwagen: de combinatie van luchtinlaten bestaat uit ondermeer een centrale opening die groter is dan bij het basismodel en met een grotere sleuf (boven de kentekenplaat). De luchtinlaten, symmetrisch gepositioneerd aan de zijkanten van de bumper, corresponderen exact met de positie van de twee identieke intercoolers. Deze zijn zichtbaar door de inlaatopeningen en zorgen voor een goede luchtstroom.

Fiat 500 Abarth

Aan de voorkant is extra ruimte gecreëerd voor de turbo, waardoor de 500 Abarth 'en profile' meer geprononceerd is. Deze uitstraling is in harmonie met de traditie van Abarth en doet denken aan de 850 TC en de 1000 TC, waar de luchtinlaatopeningen aan de buitenzijde waren bevestigd en karakteristiek waren voor het merk. De voorplaat verschilt van die van de Fiat 500, omdat hij uit één geheel is gemaakt. Het logo van Abarth wordt voor het eerst zonder chroom afgebeeld en is bevestigd op een geperforeerd deel, dat dienst doet als een extra luchtinlaat. De Abarth-schildjes op de zijkanten zijn 'doorboord' door een driekleurige pijl, zoals bij de Abarth 595 en 695 uit de jaren zestig, symbolisch voor het race-imago van het merk.

De 16' en 17' wielen komen in verschillende stijlen: van meerspaaks velgen tot meerdelige wielen, een duidelijke verwijzing naar de gesmede wielen uit de '70 jaren.

Fiat 500 Abarth

Binnenin de cockpit van de 500 Abarth bevindt zich een speciaal instrumentarium dat is afgeleid van het Fiat model, maar dat is aangevuld met een analoge meter voor de turbodruk. Ook laat een LED-indicator het beste schakelmoment zien. Het instrumentarium met sportieve wijzerplaten wordt tegen lichtinval beschermd door een overkapping. Het driespakige stuurwiel heeft een afgeplatte onderkant voor meer ruimte en is ook verstelbaar. De aluminium pedalen hebben een racy look, net als de met leer afgewerkte versnellingspook. Hetzelfde geldt voor de stoelen, die met de in de rugleuning geïntegreerde hoofdsteun uit één geheel bestaan. Ze zijn afgewerkt met stoffen in diverse kleurcombinaties. Ook is leder in rood of zwart leverbaar. De hemel en de zijpanelen zijn in zwart uitgevoerd voor een nog technischere en sportievere uitstraling van het interieur.