28 augustus 2007
Volvo Driver Alert Control

Volvo Driver Alert Control

Volvo waarschuwt bij concentratieverlies

28 augustus 2007 | Volvo introduceert eind 2007 twee nieuwe preventief werkende veiligheidsvoorzieningen die reageren op veranderingen in het rijpatroon van de bestuurder. "Driver Alert Control" waarschuwt de bestuurder als zijn aandacht verslapt, bijvoorbeeld door vermoeidheid tijdens lange ritten. Dit technische concept wordt voor het eerst toegepast in een personenauto. Een ander nieuw Volvo-systeem, Lane Departure Warning, waarschuwt de bestuurder indien de auto zonder aanwijsbare reden een wegmarkering overschrijdt.

Na een analyse van de manier waarop automobilisten rijden, ontwikkelde Volvo DAC: een nieuw systeem dat de voortgang van de auto in het verkeer registreert en onoplettende bestuurders waarschuwt. Vermoeidheid van de bestuurder is overal ter wereld een veelvoorkomend probleem voor de verkeersveiligheid. Het systeem wordt geactiveerd bij een rijsnelheid boven de 65 km/uur en blijft actief zolang het tempo boven de 60 km/uur ligt.

Volvo Driver Alert Control

DAC registreert de bewegingen van de auto en beoordeelt of de auto op ongecontroleerde dan wel gecontroleerde wijze wordt bestuurd. "Wij richten ons niet op menselijk gedrag, dat varieert immers van persoon tot persoon, maar op het effect dat vermoeidheid of verminderde concentratie heeft op het rijgedrag. De werking van ons systeem is gebaseerd op de bewegingen van de auto op de weg. Het geeft een betrouwbare indicatie of er iets fout dreigt te gaan en waarschuwt de bestuurder voordat het te laat is", legt Daniel Levin uit, bij Volvo Cars projectmanager voor DAC.

"Wij krijgen vaak de vraag voorgelegd waarom we voor dit concept hebben gekozen in plaats van ons te richten op de oog- en hoofdbewegingen van de bestuurder. Wij geloven dat de technologie die gebruikt wordt om de oogbewegingen van de bestuurder in de gaten te houden nog niet voldoende is ontwikkeld" Bovendien herkent DAC ook die situaties waarin de automobilist zijn aandacht verlegt naar zijn mobiele telefoon of naar de kinderen op de achterbank en als gevolg daarvan niet meer de volledige controle heeft over de auto. "Dit is een positief neveneffect dat we danken aan het feit dat dit systeem het rijgedrag van de auto analyseert en niet het menselijk gedrag", aldus Levin.

Volvo Driver Alert Control

DAC omvat een camera, een aantal sensoren en een regeleenheid. De camera, die gemonteerd zit tussen de voorruit en de binnenspiegel, meet voortdurend de afstand tussen de auto en de wegmarkeringen. De sensoren registreren de bewegingen van de auto. De regeleenheid slaat de informatie op en calculeert of de bestuurder de kans loopt de controle over de auto te verliezen. Indien de kans hierop groot wordt geacht, wordt de bestuurder via een geluidssignaal gewaarschuwd. Bovendien verschijnt in het instrumentendisplay van de auto een tekstboodschap die vergezeld gaat van een pictogram van een kop koffie, ten teken dat de bestuurder geadviseerd wordt een pauze in te lassen.

De bestuurder kan bovendien te allen tijde informatie over het zijn rijgedrag aflezen in de boordcomputer. Bij aanvang van de rit zijn vijf streepjes zichtbaar. Het aantal streepjes neemt af naarmate het rijden minder gecontroleerd gaat. "Vanzelfsprekend ligt de verantwoordelijkheid voor het inlassen van een pauze altijd bij de bestuurder, maar soms realiseert deze zich niet dat hij onvoldoende bij de les is om een auto te besturen. In dergelijke situaties kan DAC de bestuurder helpen de juiste beslissing te nemen voordat de concentratie te ver daalt, door bijvoorbeeld een drinkpauze in te lassen of een dutje te doen", besluit Levin.

Volvo Driver Alert Control

Om het probleem van concentratieverlies bij de bestuurder tegen te gaan, introduceert Volvo Cars naast Driver Alert Control nu ook Lane Departure Warning (LDW). Dit systeem helpt eenzijdige ongelukken te voorkomen waarbij het voertuig van de weg raakt, maar kan ook frontale aanrijdingen als gevolg van kortstondige afleiding voorkomen.

Volgens de onderzoekers van Volvo Cars is 30 tot 40 procent van dergelijke ongevallen met het LDW-systeem te voorkomen bij een rijsnelheid tussen 70 en 100 km/uur. Het LDW is te activeren met behulp van een toets in de middenconsole en waarschuwt de bestuurder via een geluidssignaal zodra de auto zonder aanwijsbare reden, zoals het inschakelen van de richtingaanwijzer bijvoorbeeld, een wegmarkering overschrijdt. Het systeem maakt ook gebruik van een camera om de positie van de auto tussen de wegmarkeringen te registreren. Het LDW wordt geactiveerd bij een rijsnelheid van 65 km/uur en blijft actief zolang het rijtempo boven de 60 km/uur ligt.

Volvo Driver Alert Control

Lane Departure Warning en Driver Alert Control maken deel uit van het optiepakket Driver Alert System dat vanaf eind 2007 leverbaar is voor de Volvo S80, V70 en XC70.