27 augustus 2007
Ford ECOnetic

Ford ECOnetic

Ford introduceert Milieuvriendelijke ECOnetic modellen in Frankfurt

27 augustus 2007 | Met de introductie van een geheel nieuwe serie Ford ECOnetic modellen op de aankomende autotentoonstelling van Frankfurt, biedt Ford Europa de consument alternatieven op het gebied van CO2-vriendelijke auto's.

Ford gebruikt in deze auto's de nieuwste common-rail dieselmotoren in combinatie met andere technieken waarmee de CO2-uitstoot kan worden beperkt. De eerste in deze reeks, die eind 2007 wordt verwacht, is de Ford Focus ECOnetic, met een CO2-uitstoot van 115 g/km.

De nieuwe Ford Focus ECOnetic wordt aangedreven door een efficiente 109 pk (80 kW) sterke 1.6 liter Duratorq TDCi-motor met standaard dieselpartikelfilter. Deze motor heeft een gemiddeld verbruik van 4,3 l/100km, wat overeenkomt met een gemiddelde CO2-uitstoot van 115g/km.

Ford ECOnetic

Uitgangspunt voor het bereiken van deze resultaten was het verminderen van de rijweerstand en het verbeteren van de aerodynamica. Door de auto te verlagen en er een aerodynamische kit en 195/65R15-banden op te monteren, kon een cw-waarde van 0,31 worden bereikt.

Een andere maatregel voor het verminderen van de rijweerstand die voor het eerst is toegepast op de Focus ECOnetic, is de introductie van een nieuwe transmissieolie met lage viscositeit die is ontwikkeld door Ford-partner BP. Tijdens de tests bleken de voordelen hiervan zo groot, dat deze nieuwe BP-transmissieolie zal worden geintroduceerd in andere Ford-producten in het C- en CD-segment.

Ford Europa loopt voorop met het gebruik van Flexifuel-technologie op basis van energie uit hernieuwbare biomassa. De Ford Focus en Ford C-MAX zijn al beschikbaar als Flexifuel-modellen, die kunnen rijden op bio-ethanol E85 (een mengsel van 85% bio-ethanol en 15% benzine) of benzine of op elk mogelijk mengsel van beide brandstoffen in een tank, en vormen een alternatief voor conventionele benzine-uitvoeringen.

Ford ECOnetic

In een aantal Europese markten levert Ford van bepaalde modellen ook omgebouwde uitvoeringen voor LPG (Liquified Petroleum Gas) en CNG (Compressed Natural Gas). Deze zijn verkrijgbaar in landen zoals Duitsland en Oostenrijk, waar de benodigde infrastructuur aanwezig is om klanten die voor deze optie kiezen te bedienen.