28 september 2006
Dacia Logan MCV (2007 - 2012)

Dacia Logan MCV (2007 - 2012)

Dacia introduceert Logan MCV

28 september 2006 | Twee jaar na het uitbrengen van de Logan breidt Dacia zijn assortiment uit met de MCV (Multi Convivial Vehicle). Met zijn zeer royale passagiersruimte en aanzienlijke laadcapaciteiten biedt de Logan MCV alle voordelen van de Logan sedan, maar voegt er de modulariteit van een break aan toe en versterkt tegelijkertijd zijn veelzijdige gebruiksmogelijkheden.

Net zoals de Logan sedan werd de Logan MCV ontworpen om in zeer uiteenlopende en vaak extreme omstandigheden gebruikt te worden. Eens te meer hebben de ontwerpers zich bij de technische keuzes laten leiden door een streven naar robuustheid en eenvoud. Zo werd het dashboard uit een stuk van de sedan overgenomen, omdat het alle speling tussen afzonderlijke elementen uitsluit en zeer duurzaam is. Ook de portierpanelen bestaan uit een stuk.

De twee benzinemotoren met 8 kleppen en een cilinderinhoud van 1,4 l en 1,6 l beantwoorden aan de criteria inzake kostprijs, robuustheid en onderhoudsgemak, typische kenmerken van elke Logan. Zij onderscheiden zich door een hoog koppel bij lage toerentallen dat beschikbaar is over een breed toerentalgebied van 3.000 t/min tot 4.500 t/min. Ondanks zijn ruime afmetingen blijft het gewicht van de Logan MCV beperkt. Zo is het kentekengewicht van de instapversie niet meer dan 1.090 kg. Hierdoor blijven de prestaties en het brandstofverbruik op het niveau van de andere auto's van de Renault Groep. De 1.4 l motor ontwikkelt een vermogen van 55 kW (75 pk) bij 5.500 t/min en levert een koppel van 112 Nm bij 3.000 t/min. De 1.6 l motor heeft een vermogen 64 kW (90 pk) bij 5.500 t/min en een koppel van 128 Nm bij 3.000 t/min. Deze twee motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak, waarmee ook de Laguna II en de Megane II zijn uitgerust.

Dacia Logan MCV (2007 - 2012)

De 1.6 16V motor, die onlangs werd geintroduceerd op de sedan, levert op de Logan MCV 105 pk (77 kW) bij 5.750 t/min en een maximaal koppel van 148 Nm bij 3.750 t/min. De 1.6 16V krachtbron is leverbaar met een 5-versnellingsbak van het type JR met verbeterde synchronisatie en kabelbediening.

De 1.5 dCi motor is eveneens afkomstig van de Renault Groep. Het is een direct ingespoten motor met Common Rail-technologie. Een ander kenmerk van de compacte 1.5 dCi motor is zijn geringe gewicht (127 kg rijklaar). Met een vermogen van 50 kW (70 pk) bij 4.000 t/min, levert hij een maximaal koppel van 160 Nm vanaf 1.700 t/min, waarvan 85% tussen 1.500 en 3.500 t/min beschikbaar is. Om het koppel van de 1.5 dCi motor beter te kunnen benutten, zijn de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak minder kort op elkaar aangesloten. Het brandstofverbruik en het geluidsniveau zijn verbeterd, waarbij de rijprestaties van de auto behouden zijn gebleven.

De Logan MCV profiteert van de deskundigheid van Renault op het gebied van de veiligheid. Net als de Logan is ook de Logan MCV gemaakt op het B-platform van de Renault-Nissan Alliantie. De actieve veiligheidsitems van dit platform worden daarom ook voor de Logan MCV gebruikt. De voortrein is afgeleid van die van de Clio II en is van het type pseudo-MacPherson met driehoekige draagarm. Voor de versterkte achtertrein is net als bij de andere autos van dit platform gebruik gemaakt van een H-vormige achteras met voorgeprogrammeerde geometrie die gekoppeld is aan schroefveren en verticaal geplaatste schokdempers met een langere veeruitslag, zodat de auto in staat is zelfs de slechtste wegen moeiteloos te trotseren. Het remsysteem bestaat uit schijfremmen voor en trommelremmen achter. De versies met ABS zijn net als de Megane II uitgerust met het nieuwste Bosch 8.0 systeem met elektronische remkrachtverdeler EBV. Met dit systeem wordt het rempotentieel van de achtertrein optimaal benut.

Dacia Logan MCV (2007 - 2012)

In de versie met 7 zitplaatsen beschikt de Logan MCV over drie zitplaatsen voor volwassenen op de tweede zitrij en nog eens twee op de derde zitrij. De twee zitplaatsen op de derde rij zijn geschikt voor volwassen die kleiner zijn dan 1,90 m. Met een breedte tussen de portieren van respectievelijk 1.421 mm en 1.287 mm en een knieruimte van 170 mm en 174 mm genieten de passagiers op de tweede en derde rij van het nodige comfort. In de versie met 5 zitplaatsen bedraagt de bagageruimte 700 liter en 2.350 liter in de versie met twee zitplaatsen. Met 7 inzittenden blijft er nog bijna 200 liter aan bagageruimte over. Voor het opbergen van kleine spullen is het niet nodig om de kofferruimte te gebruiken. De verschillende opbergruimten in het interieur hebben een totale capaciteit van 54 liter.

De Logan MCV is het tweede model van het Logan-programma dat in totaal zes auto's zal omvatten in het kader van het Renault Contract 2009. De Logan MCV zal worden gebouwd in Pitesti in Roemenie, de fabriek waar het Logan-avontuur is begonnen. De Logan MCV zal in Roemenie leverbaar zijn vanaf oktober 2006 en daarna vanaf begin 2007 geleidelijk ook in de rest van Europa.