3 december 2004
Volkswagen Golf Plus

Volkswagen Golf Plus

Volkswagen Golf Plus debuteert tijdens Bologna Motorshow

3 december 2004 | Volkswagen breidt haar modelprogramma met ingang van maart 2005 uit met de Golf Plus. De Golf Plus onderscheidt zich door zijn aangepaste styling, afwijkende zithoogte, bijzondere binnenruimte en flexibiliteit en functionaliteit in zowel stoelopstelling als berg- en laadruimte. De Golf Plus beleeft zijn wereldpremiere tijdens de Bologna Motorshow (4 - 12 december 2004). In Nederland debuteert de Golf Plus op de Amsterdam AutoRAI (10 - 20 februari 2005). Hij staat vanaf medio maart 2005 bij de Volkswagen-dealer. De Golf Plus wordt leverbaar vanaf € 19.995,-.

De Golf Plus heeft duidelijke Golf-genen, echter in combinatie met een geheel eigen styling. Dat is onmiddellijk zichtbaar aan de buitenmaten: met 1,58 meter steekt de Golf Plus precies 9,5 cm boven de Golf uit, maar is daarmee nog altijd 5,4 cm lager dan de Touran. Het zijn vooral de karakteristieke grille, de voorspatborden, de motorkap, de achterstijl, de bumpers en de grote achterklep die de Golf Plus een eigen karkater geven.

Volkswagen Golf Plus

Het interieur van de Golf Plus bevat onder meer een achterbank die in de lengterichting 16 cm kan worden verschoven. De achterbank is ook voorzien van een nieuw ontworpen mechanisme: zodra de rugleuningen van de asymmetrisch verstelbare en deelbare bank worden ingeklapt, gaat automatisch ook de zitting naar beneden. Zo ontstaat in combinatie met de variabele vloerhoogte een vrijwel vlakke laadvloer. De 43 opberg- en bevestigingspunten en de in hoogte verstelbare en in twee posities vergrendelbare laadvloer van de kofferbak maken de Golf Plus veelzijdig. Wie de middelste zitplaats achterin niet nodig heeft, kan de leuning naar beneden klappen. Zo ontstaat ruimte om lange voorwerpen zoals bijvoorbeeld ski's te vervoeren. Neergeklapt vormt de rugleuning ook een tafeltje met bekerhouders, dat met een extra module desgewenst is te gebruiken als armleuning. In een derde variant komt de leuning, eveneens met een opzetmodule, naar voren en vormt dan een groot opbergvak.

In de Golf Plus hebben zowel bestuurder als passagiers een wat hogere zitpositie. Voor de bestuurder betekent dit een beter zicht op de weg. De totale binnenhoogte van 100 cm zorgt er voor dat zelfs de langste passagiers niet bang hoeven te zijn hun hoofd te stoten. Ook op de vijfde (midden)zitplaats heeft men altijd nog een ruime zithoogte van 98 cm. Net als voor de carrosserie geldt ook voor het interieur dat Volkswagen met de Golf Plus een grotendeels nieuwe auto heeft ontwikkeld. Zo is het instrumentenpaneel volledig nieuw ontworpen en zijn door het gehele interieur allerlei bijzondere accenten te vinden.

Volkswagen Golf Plus

De Golf Plus krijgt net als de Golf drie uitvoeringsniveau's: Trendline, Comfortline en Sportline. Het instapniveau wordt gevormd door de Trendline. Meer luxe biedt vooral de Comfortline. Voor wie van dynamiek houdt is daarboven nog de Golf Plus Sportline leverbaar. In de uitvoeringen Comfortline en Sportline is de Golf Plus standaard voorzien van airconditioning. Bijzonder om te zien, maar vooral erg veilig zijn de LED-achterlichten die bij de Golf Plus zijn toegepast. Deze zorgen voor een betere zichtbaarheid en vormen met ondermeer airbags in stuur, dashboard, deuren en A-stijlen, ABS en Isofix bevestigingspunten voor een compleet pakket aan veiligheidsmaatregelen. In de loop van 2005 zal de Golf Plus bovendien verkrijgbaar zijn met actieve Bi-xenon-koplampen, waarvan de lichtbundels de bochten in de weg volgen.

De Golf Plus is in eerste instantie leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren. De basiskrachtbron is de 1.4 liter benzinemotor met een vermogen van 55 kW/75 pk. De 1.6 FSI met directe brandstofinjectie levert 85 kW/115 pk. De TDI-motoren genereren 77 kW/105 pk respectievelijk 103 kW/140 pk. In de loop van het eerste halfjaar van 2005 wordt de serie motoren gecompleteerd door een 1.4 liter FSI benzinemotor met een vermogen van 66 kW/90 pk, een 1.6 liter benzinemotor met 75 kW/102 pk, een 2.0 FSI met 110 kW/150 pk en een 1.9 TDI met 66 kW/90 pk. Alle motoren voldoen aan de Euro 4-emissienorm. Daarnaast wordt op vrijwel alle dieseluitvoeringen in de loop van 2005 een dieselpartikelfilter leverbaar. Behalve handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbakken levert Volkswagen op de Golf Plus ook een automaat met zes versnellingen (Tiptronic) en een DSG (Direct Shift Gearbox). De laatste is voorbehouden aan de TDI's, Tiptronic is alleen leverbaar in combinatie met de meest krachtige benzinemotoren.