12 november 2004
Audi A6 Avant (2005 - 2011)

Audi A6 Avant (2005 - 2011)

Audi introduceert A6 Avant

12 november 2004 | Audi voegt een nieuw hoofdstuk toe aan het verhaal van de Avant: de nieuwe Audi A6 Avant. Krachtige TDI- en benzinemotoren met maximaal acht cilinders en 246 kW (335 pk) vormen de basis voor de nieuwe A6 Avant. Voorwielaandrijving of de quattro permanente vierwielaandrijving zorgt dat het beschikbare vermogen altijd in optimale tractie wordt omgezet. In het voorjaar van 2005 wordt de nieuwe A6 Avant op de Nederlandse markt verwacht.

De toon die de Audi A6 Avant zet, tekent zich direct af in de 4,93 m lange, 1,86 m brede en 1,46 m hoge carrosserie. Het lijnenspel combineert de herkenbare en kenmerkende Audi-stijl met andere essentiele elementen van een nieuw ontwerp van het merk. Aan de voorzijde is dat te zien aan de trapeziumvorm van de grille, waarmee de A6 Avant direct te herkennen is als representant van de nieuwe Audi-generatie. Als optie beschikt de nieuwe A6 Avant over adaptive light: meedraaiende verlichting met high-intensity Xenon plus lampen en dagverlichting.

Audi A6 Avant (2005 - 2011)

De vlakke en ruim een meter brede bagagevloer (doorlaadbreedte 1,05 m) van alle nieuwe A6 Avants is aan de zijkant standaard voorzien van twee bevestigingsrails met in totaal vier verschuifbare, verstelbare en vergrendelbare bevestigingsogen. Alle A6 Avants hebben in de bagageruimte ophanghaken voor tassen en er is een extra bagagenet aan de zijkant. Optioneel is een afsluitbaar zijvak voor het uit het zicht opbergen van spullen. De laadvloer kan omhoog worden geklapt en in verschillende standen worden gezet om de bagageruimte variabel in te delen. Op deze manier zijn voorwerpen veilig op te bergen tussen de achterbankleuning en de opgeklapte vloer. Bovendien zit er onder de vloer een grote kunststofbak met ruimte voor allerhande extra spullen.

De nieuwe Audi A6 Avant komt op de markt met vijf in lengterichting geplaatste motoren: drie benzinemotoren en twee TDI's:

  • 4.2 V8 met 246 kW (335 pk), 420 Newtonmeter
  • 3.2 V6 FSI met 188 kW (255 pk), 330 Newtonmeter
  • 2.4 V6 met 130 kW (177 pk), 230 Newtonmeter
  • 3.0 V6 TDI met 165 kW (225 pk), 450 Newtonmeter
  • 2.7 V6 TDI met 132 kW (180 pk), 380 Newtonmeter
Audi A6 Avant (2005 - 2011)

De nieuwe A6 Avant is, evenals de A6 Limousine, optioneel leverbaar met adaptieve luchtvering. Via het centrale commandocentrum Multi Media Interface (MMI) kan de bestuurder naar wens kiezen uit drie verschillende dempingsinstellingen: van zeer sportief tot comfortabel. De automatic modus is de allroundinstelling. Bij een snelheid van meer dan 120 km/h zakt de carrosserie 15 millimeter. Deze niveauwijziging zorgt allereerst voor een lager zwaartepunt. Bovendien vermindert de lagere carrosserie bij hogere snelheden de luchtweerstand en dus ook het brandstofverbruik. Als de snelheid onder de 70 km/h daalt, brengt de luchtvering de koets weer op de normale hoogte.

Net als de Audi A8 krijgt ook de nieuwe A6 Avant en gelijktijdig ook de A6 Limousine optioneel een intelligente reisgenoot: de tweede generatie radargestuurde adaptieve cruise control. Voor de actieve veiligheid is er de nieuwe generatie ESP met aanhangerstabilisator, noodstopwaarschuwing en aanzienlijk uitgebreide onderstuurcompensatie. Ook voor de Limousine wordt gelijktijdig het ESP met deze extra functies geintroduceerd.