21 september 2004
Opel Astra GTC (2005 - 2011)

Opel Astra GTC (2005 - 2011)

Derde wereldpremiere van Opel in Parijs: Astra High Performance Concept

21 september 2004 | Naast de nieuwe Astra GTC en de Astra GTC met panoramische voorruit, stelt Opel dit jaar op de autoshow van Parijs nog een derde wereldpremiere voor: de Astra High Performance Concept. De vuurrode designstudie op basis van de Astra GTC demonstreert het dynamische potentieel van de nieuwe compacte generatie en maakt de weg vrij voor toekomstige prestatiegerichte varianten van de Astra. De prestaties van de Astra High Performance Concept zijn op zijn minst aansprekend: een vermogen van 176 kW / 240 pk, een maximumkoppel van 310 Nm, minder dan zeven seconden voor de spurt van 0 tot 100 kilometer per uur en een topsnelheid van ongeveer 240 kilometer per uur.

Deze prestaties zijn in de eerste plaats te danken aan de motor die in aangepaste vorm (de 200 pk sterke 2,0-liter turbo benzinemotor met een maximumkoppel van 262 Nm) ook de vijfdeursvariant van de Astra en de Astra Stationwagon aandrijft. De sportieve Astra HPC dankt zijn vermogenswinst aan een geoptimaliseerd in- en uitlaattraject, het gebruik van hoogkwalitatieve motoronderdelen en aanpassingen aan de turbocompressor en het injectiesysteem. Het IDSPlus-onderstel van de designstudie is afgestemd op de motor, die standaard wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dit systeem met elektronische dempersturing en regelsystemen, die ook in de serieversies van de Astra verkrijgbaar zijn, werd verder ontwikkeld om de Astra High Performance Concept sportiever te maken.

Opel Astra GTC (2005 - 2011)

De kracht die schuilgaat onder de huid van deze sportieveling, komt al vanaf de eerste aanblik tot uiting dankzij designelementen, zoals de voorpartij die een gespierder uiterlijk kreeg dan de standaard Astra GTC. Het uiterlijk wordt bepaald door een veel bredere en lagere luchtinlaat, een honingraatvormig radiatorrooster en een bumper met uitgesproken "spoilerlip" en geintegreerde mistlampen in de indrukwekkende zijopeningen. Tegelijk vormen ze een harmonieuze verbinding naar de zijdrempels, die naar achteren sterker tot uiting komen. De achterzijde van de Astra High Performance Concept oogt even krachtig als de voorpartij. Ze wordt geaccentueerd door twee zijdelingse uitsparingen met roosterwerk, twee uitlaten (links en rechts) en een opvallende dakspoiler die samen met de windafleider in de onderkant van de bumper de neerwaartse druk verhoogt. Het sportieve uiterlijk wordt benadrukt door de grote, lichtmetalen 19"-wielen.

Ook het interieur oogt opvallend en is net als de carrosserie in vuurrood uitgevoerd. Het opvallendste uitrustingselement vormen de Recaro-zetels, die ontworpen werden met het oog op een uitstekende zijdelingse steun en die bovendien een verlengbare zitting en een in vier richtingen verstelbare lendensteun meekregen. Andere hoogstandjes in het interieur zijn de nieuwe lederen versnellingspookknop en de rood omrande instrumenten, die het design van deze stijlstudie weerspiegelen. De Astra High Performance Concept werd ontwikkeld door ingenieurs van het International Technical Development Center (ITDC) in Russelsheim, in nauwe samenwerking met het Opel Performance Center-team.