21 maart 2002
 

Ford Mondeo (1993 - 2007)

nieuwe automaat voor ford mondeo

21 maart 2002 | De Durashift 5-tronic, een moderne vijftrapsautomaat, maakt binnenkort zijn opwachting in de topversies van de Ford Mondeo. De Durashift 5-tronic zorgt volgens Ford voor meer comfort, raffinement en verhoogt de rijkwaliteiten van de Mondeo.

De Durashift 5-tronic debuteerde op de Autosalon van Brussel 2002 en biedt de Mondeo een nieuwe automatische transmissie. De technisch zeer bijdetijdse vijftrapsautomaat is bestemd voor de topversies van de Mondeo en zal in eerste instantie beschikbaar zijn in combinatie met de 170 pk-sterke Duratec V6 met 24 kleppen. Later zal hij ook verkrijgbaar zijn met de nieuwe Duratorq TDCi common-rail turbodiesel van 130 pk.

Ford Mondeo (1993 - 2007)

"Met de nieuwe Durashift 5-tronic krijgen de kopers van onze topmodellen echt een moderne transmissie die het toppunt van rijkwaliteit biedt," zegt Jorg Beyer, hoofdingenieur bij het Mondeo-programma. "Zelfs bestuurders die nooit een automaat wilden, zullen geen spijt krijgen van deze keuze.". De Durashift 5-tronic werd ontworpen om de rijkwaliteiten van de Mondeo beter uit te laten komen. Zo worden volgens de fabrikant nieuwe niveaus bereikt qua souplesse en robuustheid voor motoren met veel trekkracht, zonder concessies te doen wat betreft brandstofverbruik. De Durashift 5-tronic wordt gestuurd met een Automatic Transmission Control Unit (ATCU) van de jongste generatie. De programmatuur daarvan staat niet alleen garant voor efficientie en een schokvrij schakelen, maar stelt de transmissie ook in staat zich aan te passen aan de rijstijl van de bestuurder en aan de wisselende rijomstandigheden.

Zijn elektronisch brein laat de Durashift 5-tronic kiezen tussen 11 verschillende programma's, afhankelijk van de omstandigheden of de behoeften van de bestuurder. "Deze transmissie denkt als het ware," aldus Beyer. "De automaat schakelt zoals een goede bestuurder in verschillende omstandigheden met een handgeschakelde versnellingsbak zou omgaan."