3 februari 2002
 

Peugeot 307 Break

Peugeot toont definitieve versie van 307 Stationwagon

3 februari 2002 | De door Peugeot gedoopte "evolutionaire" 307 berline deed een nieuwe frisse wind waaien in het M1-segment van de compacte middenklassers dankzij zijn niet alledaagse proporties, modulair interieur, ongebruikelijk veiligheids- en uitrustingsniveau en elegante lijn. De Peugeot 307 SW waarvan er een prototype versie te zien was op het Autosalon van Brussel, licht nu een tipje van de sluier. De definitieve versie wordt immers aan het publiek getoond ter gelegenheid van het komende Salon van Geneve.

De stijl van de 307 SW wordt gekenmerkt door de dynamische frontpartij, de lijn van de berline en de royale transparante dakpartij in het verlengde van de op zich al grote voorruit. Het geheel ademt volgens Peugeot elegantie en verfijning uit; een indruk die nog wordt versterkt door de beschermende elementen in koetswerkkleur en de "chrome shadow"-afwerking van de dakrails en deurgrepen. Een glasoppervlakte van 5,34 m2, d.w.z. een derde van de totale oppervlakte van de carrosserie, doet het interieur in het licht baden. Het 1,33 m2 grote panoramische dak van getint glas, dat aansluit op de warmtewerende voorruit van 1,46 m2 van de berline, wekt nieuwsgierigheid en emotie op. De dakpartij kan worden afgeschermd door een sequentieel bediend elektrisch gordijn, terwijl de manuele of automatische airconditioning een optimaal klimaat en comfort creëert in het interieur.

De 307 SW neemt de bodemplaat over van de berline, waarvan voor deze eerste afgeleide variant van de 307 de achterpartij werd aangepast. De wielbasis en de overhang namen toe met respectievelijk 10 en 12 cm in vergelijking met de berline, die volledig ten goede komen van de binnenruimte. De totale lengte bedraagt nu 4,42 m, de totale breedte 1,757 m (+ 1,1 cm). De dakrails meegerekend - een standaardvoorziening op alle versies van de 307 SW - bedraagt de totale hoogte 1,544 m, nl. 3,4 cm meer dan de berline. Dankzij deze afmetingen en de nieuwe langere achtervloer kwam er genoeg ruimte vrij voor zeven zitplaatsen (5 klassieke en 2 extra zitplaatsen). De 7 inzittenden beschikken over individuele stoelen, die in drie oplopende rijen zijn opgesteld.

Peugeot 307 Break

In dit "mini-amfitheater" met vrije uitkijk naar de lucht voor alle inzittenden treft men onder andere aan:

  • twee voorstoelen, verstelbaar in drie richtingen
  • drie stoelen op de tweede rij: verstelbaar in de lengterichting, verstelbare rugleuning, rugleuning neerklapbaar tot een tafeltje of de positie waarin de volledige stoel naar voren wordt gekanteld. De stoelen kunnen ook worden uitgebouwd of op de derde rij worden opgesteld. Wanneer de middelste stoel wordt gedemonteerd, kunnen de buitenste stoelen dichter naar elkaar toe worden geplaatst.
  • Een of twee bijzetstoelen op de derde rij. Ook die stoelen zijn voorzien van een verstelbare rugleuning, zijn opklapbaar en kunnen worden uitgebouwd.

Met bijna honderd verschillende configuraties kan het interieur van de 307 SW naar eigen believen worden ingericht. Zo kan hij worden ingeschakeld voor de jaarlijkse vakantie met het hele gezin, voor de woon-werkverplaatsingen, of voor het vervoeren van al dan niet omvangrijke voorwerpen.

De 307 SW is leverbaar met vier krachtbronnen, namelijk twee benzinemotoren en twee HDi-turbodiesels. De benzinemotoren van 1.6 1 16V en 2.0 1 16V maken gebruik van zestien kleppen, twee bovenliggende nokkenassen en een sequentiële injectie. Ze zijn leverbaar met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak, die laatste met Tiptronic System Porsche-bediening.