22 februari 2012
Mercedes-Benz SL

Mercedes-Benz SL

Mercedes-Benz SL63 AMG debuteert in Geneve

22 februari 2012 | Mercedes-Benz introduceert op de autotentoonstelling van Genève (8-18 maart) de nieuwe SL63 AMG, de ultrasportieve versie van de nieuwe SL. Het model is lichter en krachtiger dan voorheen, terwijl het brandstofverbruik en de schadelijke uitstoot tot zo'n dertig procent zijn verminderd. De 5,5-liter AMG-V8 biturbomotor in de nieuwe SL63 AMG is voor het eerst leverbaar in twee versies: een 395 kW (537 pk) variant met 800 Nm en een versie met het AMG Performance Package dat 415 kW (564 pk) en 900 Nm koppel levert.

Technische hoogtepunten van de nieuwe 5,5-liter AMG-V8 biturbomotor zijn straalgeleide directe inspuiting met piëzo-injectoren, de ECO start/stop-functie, verstelbare nokkenassen en intelligent generatormanagement. Het topvermogen van 395 kW (537 pk) is goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 4,3 seconden en een afgeregelde topsnelheid van 250 km/h. De uitvoering met het optionele AMG Performance Package (415 kW/564 pk en 900 Nm) doet de '0-100' in 4,2 seconden en behaalt een top van 300 km/h.

Mercedes-Benz SL

Het gemiddeld verbruik bedraagt bij beide versies van de zogeheten M157-motor 9,9 liter/100 km, dat is 4,2 liter minder ten opzichte van de vorige generatie SL. De spectaculaire verlaging van het brandstofgebruik is ook voor een deel te danken aan de zeventraps AMG Speedshift MCT sporttransmissie.

Een consequent gebruik van licht en sterk aluminium en carbon, reduceerde het gewicht met 125 kilo tot 1.745 kilo. Het ondersteltechniek is gebaseerd op Active Body Control ABC, maar is verder verfijnd. De bestuurder heeft de keuze uit twee rijprogramma's die bij zijn rijstijl van dat moment passen: sport en comfort.

Mercedes-Benz SL

De nieuwe elektromechanische AMG sport parameter-stuurinrichting draagt volgens de makers bij aan de sportieve beleving. De mate van bekrachtiging is variabel aan de hand van de gekozen onderstelafstemming; de keuze voor een sportieve modus gaat bijvoorbeeld gepaard met een directere stuurrespons. Het ESP kent drie verschillende settings, waaronder een voor een (extra) sportieve rijstijl.

Ook het remsysteem is nieuw ontwikkeld. Het remvermogen is naar een hoger niveau gebracht met grotere remschijven. Aan de voorzijde hebben die een diameter van maar liefst 390 millimeter bij een dikte van 36 millimeter. Achter zijn de maten 360 x 26 millimeter. Hoogwaardige AMG keramische remmen zijn optioneel leverbaar.

Mercedes-Benz SL

Uiteraard is de nieuwe SL63 AMG door typische AMG-stylingdetails herkenbaar als een van de topproducten uit Affalterbach. Opvallend zijn de grote luchtinlaten en de specifieke AMG LED-dagrijverlichting. Ook onderscheidt de sterkste versie van de SL zich door een nieuwe AMG grill met dubbele lamellen, een diffuser achter en dubbele uitlaten die de kippenvel-bezorgende AMG-sound uitspuwen.

De SL is voor AMG door de jaren heen altijd zeer succesvol geweest. Van de SL 63 AMG met de atmosferische 6,2-liter achtcilindermotor bouwde AMG tussen 2008 en 2011 zo'n vijfduizend exemplaren. Van zijn voorganger met de V8 compressormotor produceerde de huistuner van Mercedes-Benz tussen 2001 en 2007 zo'n 21.500 stuks. Daarmee is dit de meestverkochte AMG tot nu toe.