Volkswagen Passat (2005 - 2010)
VW Passat blueTDI klaar voor 2014
De kern van de 'schoonheid' van de Passat BlueTDI zit hem in de toepassing van een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Samen met het onschadelijke additief AdBlue zorgt deze katalysator ervoor dat stikstofoxide (NOx) in stikstof en water wordt omgezet.
De motor van de Passat BueTDI is gebaseerd op de 2.0 TDI commonrail-motor. De BlueTDI levert een vermogen van 105 kW/143 pk (2.0 TDI: 103 kW/140 pk). Desondanks verbruikt de BlueTDI, die standaard met een zesversnellingsbak is uitgevoerd, gemiddeld 0,4 liter per 100 kilometer minder dan de 'normale' 2.0 TDI. Zo komt de Passat Variant BlueTDI op een gemiddeld brandstofverbruik van 5,5 l/100 kilometer. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 144 g/km. De Passat Limousine BlueTDI komt tot een gemiddelde van 5,2 l/100 km, overeenkomend met 139 g/km CO2. De BlueTDI-uitvoeringen van de Passat zijn optioneel leverbaar met de zeer efficiënte zestraps DSG-transmissie met dubbele koppeling.
Dat het BlueMotion-concept aanslaat, bewijst de Passat overduidelijk: in Nederland is zo'n 35% van alle Passat-modellen een BlueMotion - met A-label. De introductie van het motorenlabel BlueTDI is een volgende stap op weg naar schonere mobiliteit. De Passat BlueTDI wordt in het voorjaar van 2009 op de markt verwacht.