Forum Volkswagen Eos
Reacties van eigenaren
Antwoord: Klopt. Maar toch bij hoosbui lekkage.
Ervaring met Volkswagen Eos 2.0 Fsi: Bij gesloten dak gaan rubbers kraken en kwekken als kikkers. Een goede dealer weet dit echter zo te verhelpen...
Antwoord: Ga even naar Eos-forum.nl, daar staan alle antwoorden.
Ervaring met Volkswagen Eos 2.0 FSI: Een prima auto als je vooral alllen of met zijn tweeen bent. Open rijden is super en met een windvanger ideaal.
Antwoord: Oorzaak lekkage bij raamstijl: Oplossing binnen een kwartier.
Het dak openen, daarna zonneklep demonteren (schroef achter het kleine klepje met een inbus sleuteltje). Dan de bedrading spiegelverlichting los nemen. Bekleding naar beneden buigen en het hoek profieltje schijn naar boven trekken en losnemen. Slang met tule worden zichtbaar. Hier is de oorzaak van de lekkage. Dicht kitten en alles weer monteren, succes.
Ervaring met Volkswagen Eos 2.0 TSI - DSG: Zie mijn eerdere reactie uit 2011. Auto hebben we nu 3 jaar in bezit, staat normaliter binnen, wordt als 3e auto gebruikt voor vakantie / weekend / toer tochten.
Na 3 jaar kan ik nog steeds zeggen: heel goede keuze! Het dak is probleemloos (mijn angst voor hoge onkosten is niet uitgekomen) en het glazen schuifdak is fantastisch. Zowel motorisch, elektrisch als mechanisch zijn er geen problemen geweest. Ook geen lekkages, ondanks de berichten van sommige eigenaren (of wanna be eigenaren!) .
Wel moeten de rubbers met regelmaat (2 keer per jaar) worden behandeld met olie van de VW dealer, verder kom ik daar nooit, ik heb een betere en goedkopere garage.
Bevindingen tot nu toe: de auto bevalt prima voor zowel dagelijks als plezier ritten. In open toestand kan gerust met vier volwassenen gereden worden, wel een beetje inschikken.
De EOS 2.0 TSI is met 200pk aan de rand gemotoriseerd, dat wil zeggen: hij kan het vermogen net kwijt op de weg en dat maakt het wel een leuke verke
Ervaring met verkoop: Gekocht bij een handelaar in Rotterdam, maar perfect behandeld. De auto is zelfs afgeleverd in Twente, voor de deur. Wat een service! Binnen een week na aankoop was er een probleem waarvoor ik naar de dealer moest, de handelaar heeft keurig en zonder overleg van een bon, voldoende geld overgeboekt om de reparatie te laten uitvoeren.
Waarschuwing / tip: rij de auto, kijk of de DSG goed en zonder schokken of bijgeluiden schakelt. Let op bijgeluiden en lager geluiden, Rij eventueel eens in een nieuwe DSG om referentie materiaal te hebben. Kijk verder heel goed naar sporen van schade, als een cabrio (hardtop) een aanrijding heeft gehad: niet kopen!!!! De toleranties tussen de panelen zijn zo nauw, bij schade past niets meer naar behoren en krijg je problemen met lekkages, storingen, noem maar op. Hoe herken je dit: let op de kwaliteit van de koplampen, zijn deze verweerd (normaal) of 'als nieuw', dat is verdacht. Kijk goed onder de klep of de bouten en moeren van de voorklep no
Ervaring met onderhoud: Onderhuids is de 200pk TSI-DSG gewoon een glof GTI. Dat kan elke garage onderhouden volgens de voorschriften.
Dakconstructie: ga naar de volkswagen dealer en vraag wel VW dealer in de buurt het Cabrio dak kan afstellen. Elke regio heeft vaak maar 1 dealer met een daarvoor speciaal opgeleid personeelslid. Ga echt niet zelf knutselen / afstellen, te complex. Laat dit ook niet door een universeel bedrijf doen, gewoon even doorbijten en toch naar de dealer voor het dak.
De rubbers: 2 keer per jaar invetten, zoek hiervoor goed op internet, er zijn filmpjes waarop uitgelegd wordt hoe je handig bij alle rubbers van het dak kunt komen. Goed invetten = geen kraakjes/bijgeluiden, waterdicht en probleemloos plezier! Tip van de sluier: start de auto en laat het dak ongeveer voor de helft open gaan, dan zijn bijna alle rubbers bereikbaar. pas wel op: het dak is hydrolisch, zonder spanning kan deze weer dicht zakken, zoek dus het juiste punt en schakel de motor uit. Laat de rubbers minimaal een
Antwoord: Update:
We schrijven inmiddels 2015 en nog altijd hebben we de EOS in bezit. Kleine modificaties: de auto is vorig jaar voorzien van een nieuw motor management met 245 pk waarmee de prestaties nagenoeg gelijk zijn aan de V6. Mij was beloofd dat de auto ook zuiniger zou worden, maar de extra trekkracht is zo verslavend dat die belofte niet echt waargemaakt wordt. Maar met een verbruik van gemiddeld 1:13 (lokaal) en 1:14 (lange afstanden) heb ik met 247 pk geen klagen.
De auto is nog altijd probleemloos, wel hebben we de laatste twee jaar de linker raamschaar laten vervangen (kraakte) en de rechter preventief meegenomen. De reparatie viel mee, de ramen lopen nu prima.
De dakconstructie is en blijft probleemloos en loopt soepel en nog altijd probleemloos. Wel netjes de rubbers blijven bijhouden, hoewel ik dit nu nog eens per jaar doe. Daarna door de wasstraat om te kijken of ik ergens een rubbertje ben vergeten. Een vergeten rubber geeft al snel lekkage (wat heet: een druppeltje in de auto) waarna de rubbers snel gevonden zijn die ook ingevet moeten worden.
Motorisch en technisch verder geen enkel probleem gehad, maar dat mag ook wel met slechts 70.000 km op de klok. We gaan nog vrolijk een paar jaar door en geven af en toe een update.
Wij blijven van mening: de EOS is een absolute aanrader.
Antwoord: Update 2017: km stand 90.000.
Stand van zaken: nog steeds probleemloos.
We leven inmiddels september 2017 en wij rijden nog steeds met veel plezier onze VW EOS 2.0TSI. Enkele jaren geleden hebben we de motor laten chippen naar ongeveer 245pk en dat bevalt nog altijd prima. De auto is ontzettend snel en pakt heerlijk op, zowel in de bergen als op de snelweg een fantastisch gevoel en dat na al die jaren!
Het dak is in al de jaren maar 1 keer afgesteld omdat die aanliep tegen de binnen bekleding, dat is nooit terug gekeerd en het dak loopt nog altijd perfect. Wel controleer ik altijd alle kabeltjes en aansluitingen en het devies is nog altijd: schoon houden!! Hou rubbers, gootjes an alles wat voor afdichting zorgt schoon en ingevet met het door VW aanbevolen middel. Zelf smeer ik eens per jaar de draaiende delen met kogellager vet zodat al deze delen soepel, probleemloos en zonder piepen of kraken blijven bewegen. Het dak werkt probleemloos en lekt nog steeds niet.
Olie verbruik was na aankoop een zorgpunt, de motor verbruikt ongeveer een liter op 5.000 km. Dat mag, maar ik vond het zorgwekkend. De laatste 2 jaar noteer ik een verbruik van ongeveer 1 op 7.000 km dus het is iets verbeterd, maar het zal ook van de rij omstandigheden afhangen. Vermoedelijk hangt het samen met karterventilatie (bekend) en de zuigerveren die een ruimere smering forceren om de motor te beschermen. We accepteren het en zorgen dat de olie altijd netjes op peil is. Meestal kunnen we 1 vakantie (4000 a 5000 km) zonder bijvullen redden.
Verder is de auto nog altijd probleemloos, de enige reparaties we hebben hebben gehad zijn de scharen van de voorruiten en bij 1 van de stoelen brak de handel af waarmee de stoel naar voren geklapt kan worden. Dit was echter het gevolg van zeer grof handelen van een persoon.
Recent een storingsmelding gehad (motor storingslampje). Die heb ik tijdens de vakantie laten uitlezen en bleek een EGR fout. Dat komt helaas vaak voor bij Volkswagens. Geen probleem maar wel irritant zo':n lampje. Na reset kwam de storing na enkele dagen terug. De storing verdween vervolgens uit zichzelf na enkele dagen en is tot heden niet terug gekeerd. De storing ontstond tijdens het starten. Zeer vermoedelijk is de inlaat van de motor versmeerd (en de EGR klep), ik laat dit nog uitzoeken door de garage.
We hebben weer een fantastische storingsvrije cabrio vakantie gehad met de EOS, het is en blijft een heerlijke reiswagen en cabrio. Voor ons nog altijd een perfecte (2e) auto.
De auto gaat nu naar de garage, we laten wat preventieve controle zaken uitvoeren + APK. Daarna gaan we weer een paar jaar verder en hopen nog vele leuke - en storingsvrije - kilometers te kunnen maken.
Nog altijd een aanrader!
Antwoord: Weer een jaar verder, 2018 en het cabrio seizoen staat weer voor de deur. Update: storing lampje motor management is nooit meer aan gegaan, de oorzaak lijkt de EGR klep die bekend staat om ernstig te vervuilen. Garage heeft deze gereinigd, storing is nooit meer terug gekomen. Uit voorzorg heb ik de distributieketting laten vervangen met alle bijbehorende zaken. Deze had nog tot 180.000 km mee kunnen gaan, maar na 10 jaar leek het mij verstandig. Alles nog steeds prima, deze week de rubbers gecontroleerd op lekkage. Onder hoge druk her een der een druppeltje water in de auto, dus de rubbers weer een onderhoudsbeurt gegeven, daarna was de lekkage opgeheven. Nog altijd erg blij met de EOS, nu 91.000 km, alles probleemloos. Op naar we en heerlijke cabrio vakantie.
Antwoord: We schrijven inmiddels 2019 en 103.000 tevreden km's we hebben de auto nu ongeveer 10 jaar en tot op heden wordt ik elke keer weer blij als ik na de winter de Eos weer uit de garage kan halen. Standaard ritueel: eerst alles schoonmaken, lak netjes maken en in de wax zetten, rubbers behandelen zodat het dak probleemloos en waterdicht blijft, scharnieren / haken van het dak netjes invetten, kabels en alles controleren.
Tot op heden geen enkel probleem met uitzondering van eerder genoemde zaken als de raamschaar en een afgebroken stoelclip door hardhandig handelen van een kennis. Olieverbruik is constant, circa 0,5ltr per 3500 km en neemt niet toe of af. Benzine verbruik blijft tussen 1:13 - 1:14 hetgeen mij nog altijd verbaasd voor deze motor. Ik rijd wel rustiger en geniet meer van de tochten, maar zeg eerlijk: 245 pk is een blijft een genot om mee te reizen en af en toe moet er even gespeeld worden.
Elk jaar zeggen we weer tegen elkaar: de Eos was de beste aankoop ooit en tot op heden nog altijd 100% waterdicht en storing vrij. Duimen dat het zo blijft! Volgend jaar weer een uodate :-) tot die tijd rijden wij volop genietend door met inmiddels een aankomende youngtimer! Tot volgend jaar?!
Antwoord: Hallo,ik heb een probleem met het dak van mijn vw eos en krijg hem niet meer goed dicht.
Heeft u een idee waar ik heen kan gaan?
Antwoord: Bouwman wijk en Aalburg is een specialist op het gebied van de daken.
Ervaring met Volkswagen Eos: EOS-eigenaar vanaf september 2006, 1 van de eersten dus. Geen lekkage, wel ieder jaar rubbers invetten met speciaal spul van VW. Auto staat wel binnen, ook op het werk.
Distributieriem bij 80.000 km vervangen, 350 euro.
Let op loslatende lak bij houders van de spiegels. Bij mij onder coulance vervangen, kosten 600 euro!
Verder erg tevreden!
Nu bezig met inruilen voor 2e EOS!
Antwoord: Waar kan ik mijn distributeiriem laten vervangen voor 350 euro? Overal vraagt men rond de 600 euro.
Ervaring met Volkswagen Eos 2.0TSI-DSG: Super auto, geen problemen of lekkages. Wel 2 keer per jaar alle (!) dakrubbers invetten met speciaal middel van VW. Even een werkje, dak half open, alles netjes insmeren, uurtje drogen, klaar. Nooit meer lekkage gehad, eigenlijk logisch. Niet door de garage laten doen, hebben het geduld en kennis niet om dit goed te doen.
DSG = geweldig, zeker met de 2.0TSI, wat snel zeg!
Ik hou 'm zeker nog wat jaren.
Ervaring met verkoop: Rijden, let op schades. Rammertjes, werkt alles, werkt het dak probleemloos, etc.
Ervaring met onderhoud: Tot mijn verbazing gaat de distributieriem 180.000 km mee.... Ongeacht de leeftijd. Oei, bang wordt ik daarvan!
Antwoord: Ze zeggen ook: 5 jaar en dan kost het ons 800 euro. En we hebben er nog maar 43.000 km mee gereden!
Ervaring met Volkswagen Eos 2.0 tfsi: Laat je niet afschrikken, de Eos is een echte Volkswagen. Er zijn wat kleine puntjes die als je een heel klein beetje technisch bent zelf met nuchter verstand zo oplost. Verder is het gewoon dus een Golf / Passat qua techniek! Top auto.