Forum Toyota Yaris (2011 - 2020)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik vraag mij af of je wel hebt proefgereden in deze auto. Het commentaar slaat werkelijk nergens op. Koop een step dan heb een geweldig uitzicht rondom, geen vervelende dode vlek op de voorruit.
Ervaring met Toyota Yaris 1.3 VVT-i Comfort: Ik rijd nu een maand met deze Yaris, en reed vroeger 16 jaar met een Seat Ibiza. Mijn ervaringen met de Yaris zijn erbarmelijk. Deze wagen mag als veilig beschreven worden, dat is hij allerminst voor een ander. De zijbalken rond de voorruit zijn desdanig dik dat je met 2 zeer grote dode hoeken zit, daarenboven komt nog dat je ook in je zijramen met zo'n driehoekig scharminkel zit wat de dode hoek alleen nog maar groter maakt. Je mag er van uitgaan dat van 180° uitzicht dat je nodig hebt om te rijden, er aan beide zijden 40° dode hoek zijn. Dus hou je in totaal nog zo'n 100° over. Echt géén pretje om in de drukke stad mee te rijden, dat kan ik je verzekeren.
Met deze wagen in de stad rijden is een marteling voor de gemoedsrust, en een enorm risico voor elke voetganger (en elke vluchtheuvel) die je passeert. Je zit desdanig hoog, en hebt ook helemaal géén zicht op de voorzijde van de wagen, je ziet eigenlijk niks behalve de zon aan de hemel.
Ervaring met verkoop: Vriendelijke, behulpzame verkoper, die vlotjes om de negatieve eigenschappen van de wagen heenpraatte.
Antwoord: Ik heb ook deze auto sinds januari en vind het nogal meevallen met de dode hoek.
Moet je eens een Focus C-Max proberen, die heeft pas een dode hoek.
Voor de medemens is het idd beter als u deze auto zo snel mogelijk van de hand doet, want u klinkt als een erg onzekere automobilist.
En van welke auto zie je tegenwoordig de voorzijde nog tijdens het rijden?
Antwoord: Ik verbaas me altijd over dit soort reacties. Wat doen mensen eigenlijk tijdens een proefrit vraag ik me dan af?
Ervaring met Toyota Yaris Hybride 1.5: Net de eerste duizend erop zitten met de hybride. Als je mij een aantal jaren geleden had verteld dat ik hiermee zou gaan rijden had ik je uitgelachen... echter de interesse kwam er steeds weer. Op dit moment alleen maar in een woord GEWELDIG en vooral doen. Ik kom er later op terug.
Ervaring met Toyota Yaris Hybride: Auto is perfect, maar ik heb spijt van het navigatiesysteem. Zelfs met de nieuwste kaart van juni 2012, kan ik het adres van mijn zwager in Boxmeer niet vinden. Hij woont er pas 3 jaar en in mijn TomTom staat dat adres er al bijna 2 jaar in. In de net 2000 km die ik ermee gereden heb, heb ik minstens 8 storende fouten gevonden, die in de TomTom al lang (zeker meer dan een jaar geleden) opgelost zijn. Houdt de 545 euro in de zak, en gebruik die om een TomTom te kopen, of als je die al hebt, enkele jaren up to date te houden.
Antwoord: Mensen kunnen vandaag de dag adressen niet meer opslaan in hun eigen bovenkamer. Als je toch 1 keer je zwager bezocht hebt, dan heb je toch geen TomTom meer nodig?
Antwoord: Jeetje Ilovejapansescars, de eigenaar geeft toch maar een voorbeeld?
Waar slaat jou reactie op als ik vragen mag?
Jouw commentaar heeft hier verder geen meerwaarde?
Ervaring met Toyota Yaris 1.5 hybrid: Een auto om zuinig mee te rijden. Op de snelweg maar net aan. De winst moet je halen op secundaire wegen en de in de stad/dorp.
Ervaring met Toyota Yaris Dynamic: Vervelend grote draaicirkel. Bij een proefrit even de parkeergarage in. In ieder geval kijk hoe storend het effect van deze draaicirkel is.
Ervaring met verkoop: Ze hadden moeten vertellen dat de Dynamic een grote draaicirkel heeft, maar waren er zelf niet van op de hoogte. Na melding van onze klacht zeiden ze het zelf met het parkeren in de showroom ook wel gemerkt te hebben, dat deze auto een behoorlijk grote draaicirkel heeft.
Antwoord: Vreemd, want voor de yaris wordt een draaicirkel van 9,6 meter opgegeven. Dat is kleiner dan bvb een Mazda 2 (10,4), een Opel Corsa (10,1) of een Renault Modus (9,9). Met welke wagen(s) vergelijkt u?
Antwoord: Even bij de technische gegevens gekeken, maar de Dynamic die ik heb heeft een draai circel van 11.2 m. Ik heb eerst een Aygo gehad en die is inderdaad veel korter, maar ik heb nu wel het idee dat ik in een auto rijd.
Antwoord: Inderdaad, die 195/60R16 banden zorgen voor een veel grotere draaicirkel. De andere versies, met 175/70R14 en 175/65R15 banden, hebben een minder grote draaicirkel.
Iets om rekening mee te houden: je zal maar een Comfort/Aspiration versie proefrijden en een Dynamic bestellen ...
Antwoord: Klopt. Alleen de Dynamic met 16 inch (af fabriek) heeft een buitensporge grote draaicirkel. Daarentegen is die van de andere versies buitensporig klein.
Ervaring met Toyota Yaris: De achteruitkijkspiegel staat desdanig laag op de voorruit dat je ook daar met een dode vlek zit. Ook achteruitrijden is eerder gokken dan weten. Je kan je toevlucht nemen op een goedkoop camera'tje dat je enkel een meter breedte achter de wagen te zien geeft, voor de rest zie je niks, achterom kijken heeft weinig zin want de achterruit is gewoon naar de hemel gericht, idem voor de zijruiten achteraan. De zetels laten een soepel achterom zien gewoon niet toe.
Over de overige rijeigenschappen is het amper beter, versnellingsadvieslampje wil dat je bij 50 km/u al in 6e versnelling zit. In het donker rijden is ook al geen pretje. De koplampen mogen dan lekker zuinig zijn, ze geven gewoon ook amper licht. Schakelen gebeurt schokkerig door de veel te gevoelige ontkoppeling.
Kortom, deze wagen is inderdaad voor de oudere die elke dag 500 meter op de buiten naar de kruidenier rijdt en terug, en dan liefst niet 's avonds.