Forum Toyota Yaris (2011 - 2020)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Toyota Yaris 1.0 access: De auto is helemaal niet zuinig. Met deze auto rijd ik persoonlijk 1 op 13. Hij maakt een piepend geluid bij de bocht en sinds kort tijdens het remmen. De koppeling schakelt na een jaar niet meer soepel.
Antwoord: 1 op 13? En dat is de schuld van de auto? Ik zou uw rechtervoet laten nakijken.
Antwoord: We vinden het janmer dat er zoveel negatieviteit is te bespeuren op een van de beste forums op internet op autogebied. We hebben een enorme schat aan kms rijden in privesfeer dus we moeten het zelf betalen en hebben het geld niet op de rug groeien, jammer genoeg! Dus om te besparen rijden we normaal naar en van ons werk en op vakantie genieten we van de auto's. Welke auto we ook gehad hebben ze halen makkelijk de door de fabrikant opgegeven zuinigheid.
Nederlanders kunnen niet rijden horen we in het buitenland, en dat begin ik te geloven, nederlanders zijn discriminerend zegt men...niet waar??! Volkswagen kan alles in de doofpot doen en de landgenoot is er ook nog trots op, wanneer Toyota ergens van beschuldigd word is voorpagina nieuws...
Antwoord: Ik heb jaren in Duitsland gewoond en heb ook diverse keren moeten horen dat Nederlanders niet behoorlijk kunnen rijden... Laat u echt niks wijs maken, het zijn juist de Duitsers die niet goed kunnen rijden! De reden dat men denkt goed te kunnen rijden is omdat de Duitser begeleiding nodig heeft, let maar eens op hoeveel verkeersborden ze daar wel niet hebben en voor wat! Even geen borden raken ze compleet in paniek en weten dan direct de vinger naar de ander te wijzen... geloof me maar we doen het echt niet minder dan de rest!
Ervaring met Toyota Yaris 1.3 automaat: Voor dagelijks gebruik zeer goede auto, zeker metde nieuwe automaat. Verbruik ligt hoger dan de fabrieksopgave.
Ervaring met Toyota Yaris Hybride: In begin wat klachten gehad over verbruik, kwam niet onder de 5 liter per 100 km. Motor loopt evenwel pas echt zuinig na zon'n 10.000 km. Nu na grote beurt (15.000 km) rijdt hij 4,6 liter op 100km.
Ervaring met onderhoud: Heb de auto in onderhoud bij een Vetos-garage.
Antwoord: Ben overigens 100% tevreden over deze auto.
Ervaring met Toyota Yaris 1.5 hybride as: Gewoon een perfecte en probleemloze auto.
Antwoord: Als u elk jaar een nieuwe Toyota koopt is het verklaarbaar dat er nog geen lampje vernieuwd is. Hoe lang rijd u al Toyota?
Evengoed, heel veel plezier met de wagen.
Antwoord: Rijd zelf bijna tien jaar hybride. De Yaris FH is mijn vierde. In die tien jaar twee keer lampje verwisseld. Maar dat zijn ook de enige ingrepen geweest van de garage, naast het normale onderhoud. Kortom, heb nu bij elkaar 200.000 probleemloze kilometers achter de rug.
Antwoord: Waar kan ik Toyota aanklagen? Ze zeggen dat een iQ 1.4 D4-D 1 op 25 moet kunnen rijden en dat is een grove leugen... De wagen rijdt gemiddeld 1 op 29,7 en ook weleens in de winter op wintersloffen 1 op 31,5!
Dat is toch niet normaal! Veels te zuinig en dan heb ik niet eens mijn best gedaan. Ik rijd met airco aan en ramen open en open dakje en gemiddeld 110 km/u en soms harder en soms zachter. Nee, ze zijn helemaal verkeerd bezig!
Antwoord: Toyota is bar en boos! Bij 130.000 km de eerste lamp kapot niet normaal gewoon, bij 183.500 km nog helemaal niets kapot. Rijdt zeer onzuinig met 1 op 25 gemiddeld, olieverbruik is ook al niet te meten.
Maar heb na dit negatieve nieuws ook goed nieuws haha lakproblemen 5 jr oud opgelost auto complete lak renovatie en compleet overgespoten op kosten van Toyota en gratis leenauto mee.
Over zuinigheid valt niet te twisten is mijn stelling. Gemiddeld rijden wij er in de winter 1 op 25 en in de zomer 1 op 26 mee. 1 op 32 is haalbaar gewoon bij 110km/u in mistig weer bij een temp van 10 graden
Flink gassen en scheuren in zuid frankrijk met deze 935kg zware mini diesel is dan 1 op 22/23 ben nog nooit onder de 1 op 21 geweest zelfs
Ik kan zuiniger rijden dan de cruise control van john gold
Ervaring met Toyota Yaris Hybride Aspiration: Ik ben bewuster met zuinig rijden bezig, mijn vorige auto had geen verbruiksmeter, deze wel. Ook het schermpje met de energiestromen is makkelijk hiervoor.
De camera bij het achteruitrijden is geweldig, zowel overdag als 's nachts.
Als je wegrijdt geef je nooit te veel gas (je hebt dat wel eens, 1000 toeren zijn genoeg, maar je maakt er 2000 bijv. om met het verkeer mee te komen). De auto begint electrisch en indien nodig springt de verbrandingsmotor bij. Wil je op de autoweg versnellen, moet je een echte kick-down doen anders gebeurt er echt "niets". Aangezien ik voornamelijk door dorpen en over provinciale wegen rijdt is dit geen issue.
Verbruik ziet er ook vrij goed uit (tot heden alleen de zomer experience). Wat er nu bij Autoweek geregistreerd is, is 4,7ltr per 100 km. Zoals het er nu naar uitziet gaat dit bij de volgende tank lekker naar beneden. Een voordeel is natuurlijk dat ik weinig autosnelweg rijdt. Dan geeft de auto een verbruik van ong. 5,5 - 6 ltr per 100 km aan. Als de batterij geladen moet worden, is het verbruik überhaupt hoger. Is de batterij vol, dan daalt het verbruik gevoelsmatig met ongeveer 25%. Bij een snelheid van 70 km/uur geeft het schermpje regelmatig 3,3 ltr per 100 km aan. Kan ik zelf de snelheid bepalen houd ik mij aan de maximaal geldende snelheid met een maximum van 125 km/uur. Het gebeurt echter erg vaak dat ik gewoon belemmerd wordt door langzamer rijdende mensen. Gezien het aantal tegenliggers is een inhaalmanoeuvre niet aan te bevelen (ook niet met een snellere auto). Waarom zou ik dan ook een veel snellere/pittigere auto kopen?
De EV mode knop is er echt 1 van de onzinnige soort. Met deze knop zou je zoveel mogelijk electrisch moeten rijden. Dat zal ook wel, je moet hem wel 100 keer per rit indrukken aangezien ie automatisch uit gaat als de verbrandingsmotor heeft bijgesprongen.
Ik moet nog wennen aan de remmen. Soms heb je een behoorlijke remkracht soms lijkt het alsof je in een spons trapt waardoor je zelf meer kracht moet zetten.
Ook een nieuwe auto moet helaas gepoetst worden.
De koppeling met mijn telefoon via Bleutooth gaat snel de tegenpartij is goed verstaanbaar. Zelf ben ik blijkbaar iets minder goed verstaanbaar. Kan aan van alles liggen. Wellicht moet de telefoon in het handschoenenkastje liggen. De USB heb ik nog niet gebruikt. Hoewel het geen argument is om deze wel of niet te gebruiken, makkelijk bereikbaar is ie niet.
En natuurlijk die rust in de auto. Heerlijk gewoon. Zowel als de verbrandingsmotor zijn werk doet als wanneer er electrisch gereden wordt. (als een electro auto een geluid moet produceren vanwege de stilte, dan vind ik dat fietsers en andere stille voertuigen dit ook moeten gaan voeren, maar dit terzijde).
Antwoord: Het loont de moeite om je wat in het hybride-rijden te verdiepen. Het is immers een geheel nieuwe techniek. Kijk eens op het Prius-forum, die bevat ook een hoofdstuk over de Yaris hybride. Je kunt bijvoorbeeld beter gewoon van de EV-knop afblijven en het sponzige remmen hangt samen met het afremmen op de electromotor. Op die manier win je energie terug en wordt de accu gevoed. Pas als je doortrapt rem je echt met je remschijven. Dat is alles behalve sponzig en laat zich prima doseren.
Antwoord: Ik heb nog niet echt gekeken op het Prius forum. Door dorpen gebruik ik nu regelmatig de EV knop om de brandstofmotor niet aan te laten slaan (=beduidend later).
Of ik ben inmiddels gewend aan de remmen of de Toyota dealer heeft er iets gedaan. Nu komt het nog maar af en toe voor dat ik iets harder de rem in moet drukken.
Ik ga nu op het Prius forum kijken.
Ervaring met Toyota Yaris Hybride 1.5: De auto is stil, fietsers horen hem pas laat.
Antwoord: Aan de andere kant horen fietsers andere fietsers ook niet aankomen. Voetgangers horen fietsers ook niet aankomen.
Ervaring met Toyota Yaris 1.5 hybride: Ik heb er nu 12.667 km geheel probleemloos mee gereden. Gebruik gemiddeld 4.6 op 100 km. Lachen aan de pomp en het voordeel van tanken over de grens. Ik ben zo tevreden dat ik onlangs weer een nieuwe heb gekocht en een superdeal heb kunnen doen. Een absolute aanrader voor het hele gezin evenals de in mijn bezit zijnde Auris 2013 hybride. Top en niets anders meer.