Toyota Aygo
Klaar voor de toekomst
De Aygo mag dan Toyota's kleinste model zijn, de verkoopcijfers zijn groots! Volgens Toyota is één van de belangrijkste redenen om voor de Aygo te kiezen het onderscheidende uiterlijk met het grote kruis over de neus. Voorheen bestond dat kruis uit zwart kunststof vanaf de koplampen, door de grille, tot in de onderbumper en de breedstralers. Na de facelift voor modeljaar 2018 is het kruis veel subtieler. Het ontstaat door reflecties van het licht in de rondingen van het plaatwerk in de neus. Tegelijkertijd zijn onder de koplampen zwarte accenten aangebracht waardoor de Aygo er groter en imposanter uitziet.
Aan de achterzijde is LED-verlichting toegepast. Dit verbruikt minder energie en Toyota kon hiermee nog duidelijker de vorm van de achterzijde benadrukken: breed aan de onderkant, slank aan de bovenkant.
Uitrusting
Binnenin zijn vooral functionele verbeteringen te vinden. De ruimte is als vanouds goed voorin en minimaal achterin; niet ongebruikelijk voor auto's in dit segment. De afwerkingskwaliteit is ruim voldoende voor een auto als deze, waarbij voortaan nieuwe kleuren in het interieur beschikbaar zijn.
Tijdens de eerste kennismaking met de Aygo in 2014 werd opgemerkt dat de snelheidmeter slecht afleesbaar was bij volle zon. Dankzij een nieuw ontwerp waren de klokken dit keer perfect afleesbaar.
De belangrijkste aanwinst voor de Aygo 2018 is de ondersteuning van Apple Carplay en Android Auto. Dit betekent dat applicaties die op de smartphone draaien, kunnen worden bediend via het centrale beeldscherm van de Aygo. Hiermee zijn alle vertrouwde applicaties voor navigatie, het afspelen van muziek en het versturen van berichten veilig te bedienen in de auto. Alle gegevens van de mobiele telefoon (adressen, muziek, etc.) zijn in de auto beschikbaar en verkeersinformatie is dankzij de Internet-verbinding van de telefoon altijd actueel. Bovendien: zodra er een nieuwe app uitkomt voor de telefoon, is deze direct beschikbaar in de auto.
Ook een belangrijke ontwikkeling is "Safety Sense". Dit staat voor een pakket veiligheidsvoorzieningen waarmee de Aygo waarschuwt voor gevaar bij snelheden tussen 10 en 80 km/u. Het systeem remt niet zelfstandig, maar zet de remmen wel op scherp zodat een noodstop makkelijker wordt. De Aygo waarschuwt met een luide piep bij het onbedoeld (lees: zonder richting aan te geven) overschrijden van de belijning op het wegdek.
Niet zichtbaar, maar wel merkbaar, is de extra geluidsisolatie. De deuren, het dashboard en de achterklep zijn voorzien van extra geluidsisolatie. Bovendien kreeg de motor een balans-as en een nieuwe ophanging, waardoor motorgeluiden minder nadrukkelijk (en minder voelbaar!) in het interieur doordringen. Toch zijn deze aanpassingen niet zaligmakend, want in de praktijk valt op dat de banden nu des te beter hoorbaar zijn geworden. Gevoelsmatig is de vernieuwde Aygo daarom niet veel stiller, maar wel rustiger geworden. Hiermee biedt de Aygo dezelfde mate van comfort als concurrenten van recentere datum.
Motor
De Aygo wordt nog altijd aangedreven door een 1.0 liter driecilinder motor, waarvoor in een ver verleden de basis is gelegd door dochterbedrijf Daihatsu. De krachtbron is door de jaren heen steeds verder verfijnd en voor deze laatste generatie is de techniek een stuk geavanceerder geworden. Zonder op de technische details in te gaan, is het vermogen met 3 pk toegenomen terwijl de CO2-uitstoot met 2 gram per kilometer is gedaald.
Dit is niet alleen te danken aan de aanpassingen aan de motor, maar ook aan de zogenaamde "eindoverbrenging". Dit is de laatste set tandwielen tussen de motor en de aandrijfas, die daarmee bepalend is voor het karakter van de motor. Het gevolg hiervan is dat het toerental op hoge snelheid lager is, zodat de Aygo op lange afstanden stiller en zuiniger is. In de stad heeft de aanpassing echter tot gevolg, dat de motor minder makkelijk toeren maakt en daarom voelt de auto minder levendig. Van het extra vermogen is in de praktijk daarom weinig tot niets merkbaar.
De testrit met éénderde snelweg en tweederde stadsverkeer kostte 5.6 liter per 100 km. Dat is een stuk meer dan Toyota belooft en wordt mede verklaard door het feit dat de auto vooral op de snelweg zuiniger is geworden.
Weggedrag
Terwijl de motor minder levendig is geworden, zijn de besturing en het onderstel juist wel dynamischer geworden. Tijdens de eerste kennismaking viel op dat de Aygo zich nerveus gedroeg op de snelweg. Dit keer voelt de Aygo zich helemaal thuis op de buitenweg en geeft de auto ook op hogere snelheden een vertrouwenwekkend gevoel.
Dit gaat niet ten koste van de kwaliteiten in de stad. In druk verkeer is de Aygo overzichtelijk, wendbaar en alert; zoals het hoort bij een stadsauto!
Conclusie
De Toyota Aygo heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2018. Toyota heeft daarbij de sterke punten nog sterker gemaakt. Een aantal zwakke punten is nog steeds niet aangepast (speling in versnellingshendel, gevoelloze pedalen, klapraampjes achterin, beeldscherm blokkeert luchtrooster). Het uiterlijk, de techniek en de uitrusting daarentegen zijn merkbaar verbeterd. De Aygo is daarmee geen andere auto geworden, maar is wel helemaal bij de tijd en daarom kan Toyota het succes voortzetten.
De aanpassingen aan de motor hebben als gevolg, dat de Aygo rustiger is geworden. In de stad is de auto minder levendig, op de snelweg juist zuiniger en stiller. Het vernieuwde onderstel maakt de Aygo stabieler op de buitenweg en dynamischer in de stad. De gemoderniseerde uitrusting is in alle opzichten een verbetering. Nieuwe elektronica zorgt ervoor, dat de Aygo nu ook op het gebied van integratie met de mobiele telefoon klaar is voor de toekomst.
- Moderne techniek
- Originele vormgeving
- Prima rijeigenschappen
- Beeldscherm blokkeert centraal luchtrooster
- Achterruiten openen niet volledig (klapraampjes)
- Veel speling in versnellingshendel / gevoelloze pedalen