Suzuki Celerio
Een groot verschil
Nog een lastige keuze voor Suzuki: moet er eerst een opvolger komen voor de Alto of voor de Splash? Het antwoord is één model dat beide auto's vervangt. Vandaar ook een nieuwe naam: Celerio.
En met het nieuwe concept is ook meteen duidelijk waar Suzuki het accent legt. Bij de Celerio draait het niet om imago of innovatieve techniek. De Celerio staat voor ruimte, praktische bruikbaarheid en een gunstige prijs.
Met andere woorden: de Celerio is ruimer en functioneler dan de meeste andere auto's in zijn soort. Dat doet de Celerio niet door slimme "packaging" of het verkleinen van de techniek zodat er meer ruimte overblijft (de aanpak van Renault en Smart). De Suzuki is simpelweg groter en vooral hoger dan gemiddeld.
Ruimte
Het resultaat is er naar, want bij de eerste instap overtuigt de Celerio meteen. De instap is een fractie hoger dan gebruikelijk en de hoofdruimte bijna overweldigend. Dit is het type auto waarin de bestuurder letterlijk met een hoge hoed op achter het stuur kan plaatsnemen. Ook de beenruimte voorin is prima. En dankzij het verstelbare stuurwiel kan iedereen een prettige zitpositie vinden.
De ruimte rondom de voorstoelen is ook beter dan gemiddeld. Omdat de bestuurder en bijrijder niet schouder aan schouder zitten, voelt de Celerio groter van binnen. Tegelijkertijd valt op dat de middentunnel bijzonder breed is. Wie lange benen heeft, zal dit als storend ervaren.
Toch is de grootste troef van de Celerio de ruimte achterin. Ook met twee volwassenen voorin, resteert er achterin voldoende ruimte voor nog eens twee volwassenen. De ruimte achterin de Celerio is vergelijkbaar met die van een B-segment auto zoals Suzuki's eigen Swift! Sterker nog: achterin is de Celerio ruimer dan die grote broer!
De bagageruimte is met 254 liter nipt de grootste in zijn klasse. Echter, andere merken doen het nog beter wanneer de achterbank wordt opgeklapt. Houd bovendien rekening met een forse laaddrempel die het laden en lossen minder makkelijk maakt.
Uitrusting
Dat functionaliteit voorop staat, blijkt ook uit de aankleding. Het interieur van de Celerio is degelijk, eenvoudig en volkomen fantasieloos. Ten opzichte van de Alto ziet het er allemaal strakker en netter uit, maar in vergelijking met andere auto's in dit segment is de Celerio rechttoe rechtaan.
Voor deze gelegenheid is gereden met de "Exclusive"-uitvoering, de meest luxueuze versie op de prijslijst. Die is onder andere voorzien van airconditioning, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare zijruiten en een audiosysteem met Bluetooth en USB-aansluiting. Dat laatste functioneert prima, maar het geluid is uiterst mager.
Op het gebied van veiligheid biedt de Celerio de verplichte airbags, kreukelzones en anti-slip regeling, maar niet meer dan dat. Het enige extra is een "hill holder", die wegrijden op een helling makkelijk maakt. Ook hier kiest Suzuki nadrukkelijk voor bestaande techniek om de prijs zo laag mogelijk te kunnen houden.
Rijden
De Celerio is hoger, maar niet breder dan gemiddeld. Dat is duidelijk merkbaar tijdens het rijden, want het hoge zwaartepunt en de eenvoudige techniek zorgen ervoor dat de Celerio weinig vertrouwen geeft. Wie de Celerio overweegt als opvolger van de Splash, zal het weggedrag als een stap terug ervaren.
In snelle bochten en onder slechte weersomstandigheden glijdt de Celerio eerder weg over de voorwielen dan wenselijk ("onderstuur"). Op slecht wegdek laat de auto zich gemakkelijk uit koers brengen. Het inmiddels verplichte "elektronisch stabiliteits programma" (ESP) vangt dit effectief op, maar bij de Celerio heeft dit systeem vaker werk dan bij de concurrenten.
Daarbij is de besturing volkomen gevoelloos, waardoor het lang duurt tot de bestuurder weet waartoe de auto in staat is. In de stad is dit minder van belang en daar weet de Celerio juist te charmeren. Mede dankzij de hoekige vormen is het koetswerk gemakkelijk te overzien en dat maakt manoeuvreren eenvoudig.
Prestaties en verbruik
De Celerio wordt geproduceerd met twee varianten van dezelfde motor. Die motor is een doorontwikkeling van de 1.0 liter driecilinder motor die ook al dienst deed in de Alto.
Het verschil tussen beide varianten zit in de brandstofbesparende techniek. Naast de standaard-motor is er een variant met slimmere brandstofinjectie waardoor de verbranding efficiënter verloopt. Dit heeft betere prestaties en een lager verbruik als resultaat. Daarbij zorgt "uitlaatgasrecirculatie" voor schonere verbranding.
Alleen deze "slimme" variant komt naar Nederland. Voor deze eerste kennismaking is echter gereden met een eenvoudige motor, omdat de meer geavanceerde krachtbron pas later in productie wordt genomen.
En ook met de simpele techniek geeft de Celerio een positieve indruk. Tegenwoordig zijn motoren zo nadrukkelijk afgestemd op zuinigheid, dat de prestaties te wensen over laten. Suzuki heeft echter een prima compromis gevonden; de Celerio voelt nooit traag over ondergemotoriseerd.
Dit is mede te danken aan de goed gekozen versnellingsbakverhoudingen. Deze zijn zo gekozen dat de motor het mooist loopt bij snelheden die in Europa gangbaar zijn. Zo is altijd een zekere reserve beschikbaar en hoeft de kleine motor niet hard te werken. Een automaat is in ontwikkeling, maar was op het moment van de proefrit nog niet beschikbaar.
Zelfs zonder alle brandstofbesparende techniek kwam het testverbruik uit op een uiterst bescheiden 4.5 liter per 100 km. Volgens Suzuki zou dat met de modernere motor nog 20% zuiniger kunnen...
Conclusie
Kort achterelkaar hebben vele merken nieuwe kleine auto's geïntroduceerd. Terwijl de concurrentie tegenwoordig de nadruk legt op het uiterlijk of vernieuwende techniek, kiest Suzuki met de Celerio juist voor een nuchtere aanpak. De Celerio is niet geavanceerd, niet creatief en niet vernieuwend.
In plaats daarvan is de Celerio groter, ruimer en dankzij de eenvoud een stuk voordeliger. Daarmee verschilt de Celerio nadrukkelijk van de concurrentie én speelt Suzuki perfect in op de wensen van de klant.
- Zeer ruim
- Nette prijs
- Vlot en zuinig
- Mager geluid radio
- Weinig gevoel in besturing
- Ramen beslaan gemakkelijk zonder gebruik airco