Suzuki Alto (2002 - 2008)
Suzuki Alto is geheel vernieuwd
Ten opzichte van zijn voorganger biedt de nieuwe Alto 50 millimeter meer hoofdruimte en de wielbasis is met 25 millimeter toegenomen, wat zorgt voor een groter interieur. De Alto heeft een doordacht interieur en een completere uitrusting dan voorheen. Dat blijkt uit de vele plekjes om spullen op te bergen. In de vier portieren zitten ruime vakken. Er is een afsluitbaar dashboardkastje en in de middenconsole, vlak voor de versnellingspook zijn twee bekerhouders aangebracht. De Alto heeft verder onder meer getint glas, een make-upspiegel in de zonneklep en ruitenwissers met een intervalstand.
Onder de motorkap huist een volledig nieuw ontwikkelde viercilindermotor met zestien kleppen. Hij heeft een inhoud van 1,1-liter en levert 46 kW (63 pk). Het maximumkoppel bedraagt 85 Nm. Bij dit alles blijft het benzineverbruik laag: gemiddeld verbruikt de Alto 4,9 liter over 100 kilometer ofwel 1 op 20,4 (testcycles volgens norm 99/100/EG)! Bij hogere snelheden houdt de lange vijfde versnelling het motortoerental laag. Dat draagt bij aan de rust in het interieur en verklaart het lage verbruik. Als optie is een elektronisch geregelde drietraps automaat leverbaar op de GLS.
Suzuki heeft veel aandacht gegeven aan bescherming voor de inzittenden. De kreukelzones en de stevige veiligheidskooi beantwoorden aan zware eisen. De Alto heeft standaard twee airbags voorin en gordelspanners met trekkrachtbegrenzers voor. Verder mag de nieuwe Alto een aanhanger trekken tot 350 kilogram ongeremd en tot 750 kilogram geremd.