Forum Suzuki Alto (2002 - 2008)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Suzuki Alto: Let goed op: De bevestiging van de voorpoten aan de wielnaaf kon scheuren vertonen. Dit is bij de overgang van de bevestiging van de 2 bouten aan de wielnaaf naar de buis, waar de schokbreker in zit. Als deze scheuren te groot worden, breekt het voorwiel af.
Ervaring met Suzuki Alto 1.1 GLS: De Alto is de perfecte auto voor in de stad en op provinciale wegen. Op de snelweg mist hij (uiteraard) power en is hij te licht om goed binnen de lijnen te houden. De auto is ook heel zuinig. In de winter rijd ik er makkelijk 1:17 tot 1:18,5 mee en in de zomer heb ik 1:20 al gehaald.
Qua onderhoud is de auto niet duur. Ik heb wel enkele onderdelen gehad die vervangen moesten worden (na een afgekeurde APK), maar ook dat was relatief goedkoop.
Voor 1 of 2 personen is de auto een geweldig vervoersmiddel. Mocht je de achterbank gaan vullen, kijk dan goed na of je niet over het maximum gezicht van de auto gaat (in mijn geval mag ik maar 290 kg aan personen en bagage meenemen). De plaats achter de bestuurdersstoel is geen fijne plaats in mijn geval. Mijn stoel moet helemaal naar achter vanwege mijn 1,88m.
Antwoord: De bevestiging van de voorpoten aan de naaf is een zwak punt. Let op scheuren, die daar ontstaan.
Ervaring met Suzuki Alto GLS: Er worden veel van dit soort auto's aangeboden. Er zitten veel slechte en of lelijke exemplaren tussen waarvoor men zonder blikken of blozen de hoofdprijs vraagt. Veel van de auto's hebben een schadeverleden, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Controleer de auto grondig en maak altijd een proefrit. Goed zoeken naar een net exemplaar loont.
Ervaring met onderhoud: Be gentle en trek het wagentje niet uit elkaar om maar sneller te zijn. Zorg dat hij op tijd zijn beurten krijgt en vervang defecte of versleten onderdelen zo snel mogelijk. Zo kun je er jaren plezier van hebben, want het zijn echte kilometervreters. Als je opzoek gaat naar een Alto uit dit tijdperk, dan is het leuk om voor de GLS uitvoering te gaan. Net even luxer met een klokje, meegespoten bumpers, stuurbekrachtiging, elektrische ramen voor en een hendeltje naast de stoel om de achterklep te ontgrendelen. Gewoon leuk.
Ervaring met Suzuki Alto: Auto (automaat) gekocht bij lokale autodealer. Kwam kort erna erachter dat de distributieriem niet vervangen was (350 euro). Vandaag APK en afgekeurd. Bleek dat de remcilinders achter vast stonden. Remschoenen waren halverwege gesleten en aandrijfas-hoes LV versleten. Bij Kwitfit werd even een schatting gedaan (450 euro). Eerst maar verder kijken welke dealer goedkoper dit werk kan doen. Verder een heerlijke auto die altijd start en rijdt. Gemiddeld 1:18 - 1:20
Ervaring met verkoop: Werd verzwegen dat de distributieriem niet was vervangen. Meer een kale dealer die schoonmaakt, poetst en doorverkoopt.
Ervaring met onderhoud: Altijd lopen. Afgezien van een nieuwe distributieriem, nu bij APK afgekeurd bij Kwikfit (remcilinders achter en remschoenen, hoes aandrijfsas linksvoor gescheurd). Geschatte kosten 450 euro plus weer 25 euro APK.
Antwoord: APK bij Kwik-Fit en dergelijke bedrijven is bijna altijd afkeur op onderdelen die binnen hun specialisatie vallen: Uitlaat, remblokken, stuurkogel hoesjes, schokbrekers, accu's etc. Toevallig? Nou nee... zou eens via een mistery guest uitgeprobeerd moeten worden op oplichting.
Ervaring met Suzuki Alto GLS: Zeer zuinige en betrouwbare auto.
Ervaring met Suzuki Alto 1.1GLS: Het is een zeer goede auto, maar als je er meer dan 110 km/h mee gaat rijden bij regen/motregen op de snelweg gaan de ruitenwisserbladen over de raam aan het trillen moet dus noodgedwongen langzamer gaan rijden. Verder bijna geen mankementen aan de auto gehad tot nu toe in de twee jaar dat ik hem heb. Het verbruik is goed, gemiddeld 1:18 maar wel met V-Power anders komt ie niet boven de 1:15/16 uit dit is wel een beetje raar ondanks de zelfde rijstijl en zomer/winter verschil.
Ervaring met verkoop: Daar waar ik de auto gekocht heb nemen ze het niet zo nou met precisie. Diverse dingen bv: aantrekmoment van wielen doen ze op het gevoel, ook bij de vraag om ruitenwisserbladen te vervangen omdat ze strepen trekken en dit bij de proefrit werd mij verteld dat dit normaal was. Dit is dus niet met nieuwe wisserbladen, nadat ik ze heb vervangen bij een officieel dealer.
Antwoord: Wat betreft de ervaringen met de dealer. Deze zijn niet meer zo goed.
Voor de inruil van mijn oude Alto model uit 2003 tegen een nieuwe uit 2009 wou men niet mee in het gewenste bedrag, er viel ook geen speld tussen te krijgen. Men handhaafd exact de koerslijst, niet meer niet minder. Ondanks dat men een trouwe klant is geweest. Men verkoopt er liever de duurdere auto's waar meer geld aan te verdienen is.
Wat het onderhoud betreft ben ik ook niet tevreden, waarom? Omdat er bij deze garage altijd een hoge rekening tevoorschijn komt na het onderhoud. Als men naar een specifivatie vraagt krijgt men het anwoord dat deze prijzen normaal zijn.
Ervaring met Suzuki Alto: Wat een heerlijk autootje en wat een rust vergeleken met een nieuwe auto, krasje of deukje erbij jammer dan. En zo goedkoop met verbruik,verzekering en wegenbelasting. En geen airco en ook deze zomer niet gemist altijd gezeik mee gehad en hoge kosten in vorige auto’s.