SsangYong Actyon Sports
Nobele arbeider
Een pick-up-truck is in Europa een zeldzaamheid. Alleen in de (land)bouw worden dit soort auto's met open laadbak nog wel eens ingezet. In Amerika is dat wel anders. Daar is de best verkochte auto zelfs een pick-up ("Ford F-Series"), want ook gezinnen rijden graag met een dergelijke robuuste en praktische auto rond.
De pick-up-trucks uit Amerika zijn echter zo groot dat ze nauwelijks op de Europese wegen passen, laat staan in een parkeervak. Daarbij is het verbruik al even kolossaal als de auto zelf. Dat bracht SsangYong op een idee: geef een pick-up-truck de verfijning en het verbruik van een personenauto. Wellicht is de auto dan in Europa te verkopen aan meer afnemers dan die enkele boer of bouwvakker.
Uiterlijk
Als eerste werd het uiterlijk aangepakt. Wie naar het verleden kijkt heeft op z'n zachtst gezegd twijfels bij de goede smaak van de vormgevers van SsangYong. De nieuwe generatie SsangYongs ziet er echter een stuk beter uit en kan zich nu meten met de Aziatische tegenstrevers. Vooral het front heeft meer persoonlijkheid gekregen. Voor een pick-up-truc heeft de Actyon Sports bovendien verrassend elegante lijnen.
Alhoewel de termen "creatief" of "vernieuwend" SsangYong vreemd zijn, is het interieur keurig verzorgd. In vergelijking met andere pick-ups straalt de cabine minder "werkmansauto" en meer personenauto uit. Gezien de prijs is de standaarduitrusting prima verzorgd, maar verwacht geen overdadige luxe of vooruitstrevende techniek.
De open laadbak heeft voldoende ruimte voor een euro-pallet. Daarnaast biedt SsangYong diverse ombouw mogelijkheden en dat geeft meer mogelijkheden dan een SUV. Zo is de laadbak te voorzien van een rollende vloer, om in- en uitladen makkelijk te maken. De "semi-hardtop" is een afdekplaat voor de laadbak; zo kunnen ook kostbaarheden veilig worden vervoerd. De "full hardtop" geeft de Actyon Sports zelfs een gesloten bagageruimte, zoals bij een SUV.
Rijden
Alhoewel de Actyon Sports in absolute termen een zeer grote auto is (bijna vijf meter lang en twee meter breed), is deze SsangYong merkbaar minder groot dan de tegenstrevers. Vooral in de stad komt dat van pas.
De belangrijkste troef van de nieuwe Actyon Sports is de wielophanging. De meeste bedrijfsauto's zijn voorzien van bladveren. Die zijn onverwoestbaar, oerdegelijk en goedkoop. Het nadeel is dat dergelijke veren pas effectief zijn bij een zware belading. Het onderstel van de Actyon Sports lijkt meer op dat van een moderne personenauto. Op slecht wegdek biedt deze SsangYong een verfijning die ongekend is voor een pick-up truck.
Ook de wegligging is beter dan gemiddeld. Toch stuurt de Actyon Sports als een vrachtwagen. Het stuurwiel is groot en de besturing indirect. Daarbij zijn er zo veel omwentelingen van het stuurwiel nodig om een bocht te maken, dat de chauffeur zich alsnog in een vrachtwagen waant. Volgens een woordvoerder van SsangYong is hier echter bewust voor gekozen: "de indirecte besturing voorkomt plotselinge bewegingen en daardoor is de auto niet zomaar uit balans te brengen".
Prestaties en verbruik
Op het moment van schrijven is de Actyon Sports leverbaar met één motor: een 2.0 liter diesel die 155 pk / 360 Nm levert. Deze krachtbron valt in de eerste plaats op door het lage geluidsniveau. Opnieuw laat de Actyon Sports zich daarom meer vergelijken met een personenauto, dan met een bedrijfsauto.
Zowel de prestaties als het verbruik zijn zeker niet die van een personenauto. De prestaties zijn voldoende, niet meer en niet minder dan dat. De optionele automaat verstaat z'n werk naar behoren. De Actyon Sports is niet voorzien van brandstofbesparende technieken en mede daarom is het verbruik hoog. Ondanks een uiterst kalme rijstijl meldde de boordcomputer een gemiddelde van 10 liter per 100 km.
Off-road
De Actyon Sports is voorzien van inschakelbare vierwielaandrijving. Het betreft hier geen vooruitstrevend systeem dat met de bestuurder meedenkt of zich aanpast aan het terrein. Wanneer de vierwielaandrijving wordt ingeschakeld, wordt het motorvermogen 50/50 verdeeld over de voor- en achterwielen. Vanaf dat moment is duidelijk merkbaar dat de auto minder gemakkelijk uitrolt en iets minder goed presteert.
In scherpe bochten is bovendien goed te voelen hoe de differentiëlen duwen en trekken om de verschillen in draaisnelheid van de wielen op te vangen. Kortom: vierwielaandrijving wordt alleen ingeschakeld als dat echt nodig is. Voor zeer zwaar terrein (of voor extreem zware belading!) is lage gearing beschikbaar.
Alleen de basisuitvoering is voorzien van tweewielaandrijving. In dat geval worden de achterwielen aangedreven. Op slecht wegdek is dit heerlijk te misbruiken en is deze Actyon Sports eenvoudig te verleiden tot driften. Laat de baas het maar niet horen...
Conclusie
SsangYong wil klanten die een uiterst praktische auto zoeken, verleiden tot de aanschaf van een pick-up-truck. Daarom is de "Actyon Sports" minder groot, comfortabeler en verfijnder dan de concurrentie. Een proefrit leert dat SsangYong al die claims waarmaakt.
Juich echter niet te vroeg. Alhoewel deze SsangYong meer personenauto is dan de meeste andere pick-ups, wil dat niet zeggen dat de Actyon Sports op het niveau staat van een personenauto. De prestaties zijn matig en het verbruik (te) hoog. Ook de meeste SUV's bieden meer comfort, meer veiligheid en een lager verbruik.
SsangYong zet daar echter drie sterke troeven tegenover: ongekende praktische mogelijkheden (de open laadbak is aan iedere situatie aan te passen), serieuze capaciteiten in het terrein (ondanks de eenvoudige techniek komt de Actyon Sports verder dan menig SUV) en een vriendelijke prijs.
- Praktische laadbak
- Stil als een personenauto
- Comfortabel als een personenauto
- Fors verbruik
- Matige prestaties