Spyker
Spyker schilderijen van Araun Gordijn onthuld
Door de fusie in 1915 met de NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek produceerde Spyker enkele jaren zowel auto's als vliegtuigen. De luchtvaartinvloeden en de enorme kennis van aërodynamica waarover Spyker beschikte, zijn terug te vinden in de C1 Aerocoque uit 1919. Het ontwerp van deze auto met zijn welvende spatborden en vliegtuigstaart is vooral het werk van Jaap Tjaarda van Sterkenburg. Voor Tom Tjaarda was de onthulling van het schilderij van bijzondere betekenis, want de auto is door zijn oom Jaap in 1919 ontworpen.
Tom Tjaarda is sinds de jaren zestig van de vorige eeuw één van de meest invloedrijke onafhankelijke auto-ontwerpers. Hij was onder andere verantwoordelijk voor de Fiat 124 spider, de Ferrari 365 California en 330 GT, de DeTomaso's Pantera, Deauville en Longchamp en de Ford Fiesta. Behalve Jaap werkte ook zijn Tom's vader Johan - de broer van Jaap - bij Spyker. Johan emigreerde in 1923 naar Amerika en werd daar beroemd als ontwerper van de Lincoln Zephyr. Tom Tjaarda heeft zelf ook voor Spyker getekend. In 2002 ontwierp hij de Spyker C10, waarvan een 1:4 model op het Concours in Apeldoorn aanwezig was.
Door de vele luchtvaartpioniers die in de jaren twintig van de vorige eeuw bij Spyker werkten, ontstond er een sportieve wedijver tussen de mannen van Spyker en hun vrienden bij de pas opgerichte KLM. Dat leidde tot een serie ambitieuze recordpogingen. Van 27 november 1920 tot 2 januari 1921 reed een Spyker C4 met als bijnaam 'Tenax' (Latijn voor taai) in 36 etmalen tussen Nijmegen en Sittard dertigduizend kilometer en verbrak daarmee het afstands- en snelheidsrecord, dat op naam van Rolls Royce stond.
Het schilderij dat Araun Gordijn van Tenax maakte werd op het Concours in Apeldoorn onthuld door Hans van Rennes, vice-president marketing & communications van Spyker. Van Rennes is een onvermoeibare ambassadeur van Spyker en reist de hele wereld over voor motorshows, lezingen en marketingactiviteiten. Hij geeft demonstraties aan Chinese en Russische klanten en houdt tijdens de Grand Prix van Monaco tijdelijk kantoor in Café de Paris. Spyker pakt na het faillissement van Saab de draad weer op en toont daarmee aan even taai als Tenax te zijn.