Publicatiedatum: 2 juli 2015
Smart ForFour
Autotest

Smart ForFour

For ComFour

Autotest - Waarom een Smart? Vanwege het slimme concept en het hippe imago. Zo heeft de vierpersoons Smart ForFour een compleet andere opzet dan andere kleine auto's en is daardoor ruim en dynamisch. Bovendien is de Smart ForFour luxueuzer en comfortabeler. En om het comfort te vergroten is de Smart er nu ook met automaat.

Een automaat? Oh, nee! Was dat niet de achilleshiel van de Smart ForTwo? Inderdaad! De vorige generatie van de Smart ForTwo was vanwege ruimtegebrek standaard voorzien van een automaat. Er was domweg geen ruimte voor alle kabels en hendels die nodig zijn voor een handgeschakelde versnellingsbak.

Maar helaas waren de elektronica en de motor niet goed op elkaar afgestemd, waardoor de automaat op het verkeerde moment schakelde. Het gevolg was dat de auto inhield tijdens het schakelen of juist een sprong maakte na het kiezen van een andere versnelling.

Smart ForFour

Daarom hebben de technici zich tot het uiterste ingespannen bij het ontwikkelen van de nieuwe Smart ForTwo en ForFour en is een handgeschakelde versnellingsbak nu standaard. En die verstaat zijn werk goed. Maar... de Smart ForFour wordt gepresenteerd als luxe auto onder de kleine auto's. Een automaat past daar goed bij, want een goede automaat schakelt onmerkbaar en maakt het leven makkelijker.

Twinamic: Theorie

Maar wat is een goede automaat? Smart had de keuze uit vele technieken. Een traditionele automaat heeft een "koppelomvormer" om soepel te schakelen, maar dit verhoogt het verbruik. Dan is er de gerobotiseerde handbak die zuinig is, maar soms wat houterig kan schakelen. Een "continu variabele transmissie" schakelt helemaal niet, maar kan de overbrengingsverhoudingen traploos varieren en is daarmee zowel zuinig als comfortabel.

Smart ForFour

Toch koos Smart voor een andere oplossing: de doorgaans kostbare automaat met "dubbele koppeling". Dat is namelijk de techniek die moederbedrijf Mercedes-Benz in de grote auto's toepast en daarom was alle benodigde kennis op dit gebied al in huis.

Deze automaat is bij Mercedes-Benz bekend onder de naam DCT ("dual clutch transmission") en dat wijst op twee versnellingsbakken: één voor de even en één voor de oneven versnellingen. Terwijl de ene versnellingsbak daadwerkelijk vermogen overbrengt, kiest de andere alvast een hogere of lagere versnelling (afhankelijk van het rijgedrag). Omdat de volgende al klaar staat, hoeft vervolgens alleen maar van koppeling te worden gewisseld. Om die techniek iets toegankelijker te maken noemt Smart dit "Twinamic".

Smart ForFour
Smart ForFour

Twinamic: Praktijk

Tegelijk met de nieuwe automaat is de eerder beloofde extra sterke motor met 90 pk / 132 Nm (standaard motor: 71 pk / 91 Nm) beschikbaar gekomen. In combinatie met de Twinamic automaat maakt dat van de Smart ForFour een compleet andere auto!

De 90 pk turbomotor presteert met veel meer gemak dan de basismotor. Vanuit stilstand komt de ForFour daarmee soepler op gang. Tussenacceleraties worden kordater neergezet. Tenminste, als de automaat eenmaal door heeft wat de bedoeling is. Zelfs wanneer plotseling plankgas wordt gegeven, duurt het minstens een volle seconde voordat de Twinamic terugschakelt en de motor aanzet tot maximaal presteren. Dat geldt niet alleen in de economische modus, maar ook wanneer de "sport"-stand is geselecteerd.

Smart ForFour

Eenmaal op snelheid valt op dat de versnellingsbakverhoudingen van de (6-traps) Twinamic beter bij de motor passen dan die van de (5-traps) handbak. De motor loopt daarom op buitenwegen stiller en soepeler. De automaat zou de ForFour op papier een fractie zuiniger moeten maken, maar in de praktijk komt daar niets van terecht. Het beloofde verbruik van 4.2 liter per 100 km kon tijdens de testrit bij lange na niet gehaald worden.

Smart ForFour

Comfort

De meerwaarde van de automaat is daarom vooral het toegenomen comfort. Bovendien maakt de ForFour ook op vele andere punten zijn belofte als "premium" auto of "life style" auto onder de kleintjes waar. Zo is het lijnenspel speels, maar maakt de hoog opgetrokken neus de auto toch stoer en zelfverzekerd. Zelfs in het geel zorgt de specifieke tint ervoor dat de auto niet kinderachtig, maar juist dapper is.

Het interieur van de testauto is uitgevoerd in stemmig zwart, maar dit kunnen ook levendige tinten zijn. Op enkele details na zijn de gebruikte materialen van bovengemiddelde kwaliteit. Zo is de middentunnel gemaakt van veel eenvoudiger "plastic" dan de andere kunststof delen. Dat geeft een wat rommelige indruk! Ook raar: op het knopje voor de bediening van het optionele zonnedak staat een afbeelding van een Smart ForTwo...

Smart ForFour

Met de juiste opties, is de ForFour zeer rijk aan te kleden. Denk daarbij aan een volwaardig audio-, navigatie- en communicatiesysteem, een DAB+ tuner, LED dagrijverlichting, een spoor-assistent (waarschuwing bij onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek), een uitgebreide boordcomputer, een volwaardig klimaatcontrolesysteem en zelfs een achteruitrijcamera. Bijzonderheden op het gebied van veiligheid zijn de knie-airbags en de zijwind-assistent (maakt stuurcorrecties door zijwind overbodig).

De ruimte voorin laat weinig te wensen over; zelfs grote volwassenen zitten hier prima. De beenruimte achterin is matig (en let op dat de achterste zijruiten niet geheel kunnen worden geopend ("klapraampjes")). De bagageruimte is met 185 liter slechts gemiddeld voor dit segment.

Smart ForFour
Smart ForFour

Rijeigenschappen

Echter: de ForFour behoort tot de kleinste auto's in zijn soort en dat heeft als voordeel dat de Smart wendbaarder is. Omdat de motor niet voor- maar achterin is geplaatst kunnen de voorwielen verder insturen en is de draaicirkel kleiner (8 meter 65). Dat klinkt misschien triviaal, maar in de stad en in parkeergarages is het een uitkomst!

Nog een voordeel: omdat de motor de achterwielen aandrijft, wordt het gevoel in de besturing nooit verstoord door de aandrijfkracht van de motor. Ook in dat opzicht voelt de Smart ForFour als meer dan zomaar een klein autootje.

Smart ForFour

Conclusie

Smart presenteert de ForFour als "premium model" onder de kleine auto's. Dat kwam al tot uiting in de vormgeving, de aankleding en de uitrusting. En voortaan staat er ook een automatische versnellingsbak op de optielijst.

Bij het ontwikkelen daarvan is Smart de lessen uit het verleden niet vergeten. Dankzij een dubbele koppeling schakelt de nieuwe automaat vlot en soepel. Echter, vanwege de kleine motor gebeurt het nog steeds een enkele keer dat de automaat op het verkeerde moment schakelt en de auto inhoudt of juist een sprongetje vooruit maakt.

Ook nieuw is de 90 pk sterke benzinemotor, die dankzij het extra vermogen met meer gemak presteert dan de basismotor. Het is vooral de combinatie van de sterkere motor en de automaat die de ForFour een nog volwassener karakter geeft.

plus
  • Zeer wendbaar
  • Premium-gevoel
  • Prima prestaties 66 kW motor
min
  • Stevige prijs
  • Niet zo zuinig als beloofd
  • Achterste zijruiten niet volledig te openen