Smart City Coupe
Klein venijn
Een goed begin is het halve werk. Als uitgangspunt nam Digi-Tec daarom de Smart Limited One. Deze speciale editie van de City Coupé is standaard voorzien van glazen dak, airconditioning, automaat en lederen bekleding. Daarbij is de testauto aangekleed met een frontspoiler, sideskirts, twee dikke uitlaten met daartussen een op maat gemaakt aluminium rooster en geslaagde bestickering met zwart-wit geblokt patroon op de deuren.
De eerste reactie van zowel redacteur als velen die de Smart tijdens de testrit tegen kwamen was: wie denk je daarmee voor de gek te houden? Het antwoord: bijna iedereen, want de aanpassing van deze auto hield niet op met alleen uiterlijk vertoon.
Spierballen
De eerste stap om de Smart spierballen te geven is chiptuning (fl. 1.575,-). Door de computer die de motor en de versnellingsbak bedient aan te passen, wordt al veel bereikt. Zo limiteert de computer de maximumsnelheid normaal gesproken tot 135 km/u, terwijl iedere Smart best harder zou kunnen. Behalve het afschaffen van de limiet, wordt de timing van de motor aangepast om tot een agressiever karakter te komen.
Een aanpassing aan de bediening van het schakelmechanisme zorgt ervoor dat de automatische koppeling 30% sneller werkt. Bij auto's die zijn uitgerust met Soft Touch automaat herkent de automaat agressief rijgedrag en doet daar dan gretig aan mee. Na de chiptuning belooft Digi-Tec een vlottere acceleratie en een maximum snelheid van 160 km/u. De Smart-rijder moet de tuner op zijn woord geloven, want de schaalverdeling van de snelheidsmeter eindigt bij 140 km/u. Daarom past Digi-Tec op verzoek ook de snelheidsmeter aan (fl. 750,-) zodat deze door loopt tot een optimistische 200 km/u.
Het resultaat van de chiptuning is dat de Smart precies levert wat voorheen bij hoge snelheid ontbrak. Nu kan de auto ook op de snelweg vlot invoegen en is het geen probleem mee te komen met de snelle leaseauto's op de linker rijbaan. Het is natuurlijk nog leuker diezelfde leaseauto's eens op hun nummer te zetten!
Om dat te realiseren moeten ingrijpendere maatregelen worden getroffen. Door het vervangen van het luchtfilter (fl. 149,-), de uitlaat (fl. 1.799,-) en de turboslang (fl. 750,-) neemt het vermogen uiteindelijk toe van de originele 50 pk tot 78 pk. Dat lijkt misschien niet indrukwekkend, maar het betekent een toename van 56%. Het maximum koppel is toegenomen van 80 Nm tot 120 Nm, daarom is de auto in de stad merkbaar soepeler en kan langer in een hoge versnelling door worden gereden. Leuke bijkomstigheid is dat het toegenomen vermogen ook kan worden gebruikt om zuiniger te rijden, maar daar is de aanpassing natuurlijk niet voor bedoeld.
Bij het verkeerslicht schiet de Smart nu nog sneller weg dan voorheen en is het leuk zowel andere Smarts als het overige verkeer te verbazen. Op de snelweg kan de Smart Digi-Tec echt z'n tanden laten zien. Snelheden tot ongeveer 150 km/u zijn gemakkelijk haalbaar. Als de auto de ruimte krijgt, verschijnt met veel moeite de beloofde 170 km/u op de teller.
Omdat de City Coupé hoog zit, is die snelheid niet beangstigend. De eerste generatie Smarts is bovendien spijkerhard geveerd, zodat de bestuurder het gevoel heeft nog steeds controle over de auto te hebben. Als een grote auto de Smart eindelijk voorbij komt, is de reactie steeds dezelfde: een duim omhoog en lachende passagiers die onder de indruk zijn van de racedwerg.
Conclusie
In de eerste test van de Smart City Coupé stond de uitspraak: "als stadsauto een tien". De Smart Digi-Tec zorgt ervoor dat de City Coupé nu ook op de buitenweg een dikke voldoende scoort. Verwacht echter geen GTi-killer of strepentrekker. Na de complete ingreep van chiptuning en diverse mechanische aanpassingen, heeft de auto nog steeds 12.9 seconden nodig om de 100 km/u te halen (was 17.2 sec.) en ligt de topsnelheid iets boven de 170 km/u (was 135 km/u). De City Coupé is vooral beter handelbaar geworden en geeft nooit meer het gevoel iets tekort te komen.
Of het allemaal verstandig is, is een tweede. Smart heeft de auto nooit ontworpen voor dergelijke snelheden. Bovendien zijn de standaard gemonteerde banden, remmen en het stabiliteitsysteem niet berekend op dergelijke snelheden. Leuk is de Smart Digi-Tec echter wel.
- Nog leuker dan voorheen
- Garantie blijft behouden
- Ook te gebruiken om zuiniger te rijden
- Banden niet aangepast
- Remmen niet aangepast