Skoda Superb (2015 - 2023)
Superber
Wat maakt een Skoda Superb "superb"? De prijs! De Skoda Superb kost grofweg hetzelfde als populaire zakenauto's zoals de Volkswagen Passat en Ford Mondeo. Maar de Superb is even groot als chique reisauto's zoals de BMW 5-Serie en Mercedes-Benz E-Klasse.
En dat geldt ook voor de nieuwe Superb. De nieuwe generatie is even lang als het voorgaande model, maar dankzij een langere wielbasis (+8 cm) en kortere overhang (-6 cm) zijn de verhoudingen veel harmonieuzer geworden. Ook de grotere wielkasten en de vlakker liggende achterklep zorgen ervoor dat de Superb er gelikter uitziet dan voorheen.
Ruimte
De binnenruimte is gelijk gebleven en is nog altijd overweldigend. De bagageruimte meet 625 liter. Dat neemt toe tot 1.760 liter door de achterbank op te klappen. Ter illustratie: de Superb biedt daarmee meer ruimte dan een Audi A8, Mercedes-Benz S-Klasse of BMW 7-Serie!
De ruimte achterin is ook vergelijkbaar met die van een echte limousine. De rechter voorstoel is vanaf de achterbank verstelbaar en dat duidt er op dat de Superb ook bedoeld is als auto met chauffeur. Echter, de achterbank is niet verstelbaar en de zitting is op de lange afstand te kort.
Bovendien zit er een enorme "bult" in de vloer tussen de linker en rechter zitplaats. Bij uitvoeringen met vierwielaandrijving loopt hier een aandrijfas door. Omdat deze schacht bijdraagt aan de stevigheid van de auto, worden ook de voorwielaangedreven exemplaren er door geplaagd.
Uitrusting
Als het om de uitrusting gaat, maakt Skoda een eenvoudige keuze: de Superb is voorzien van alle luxe en veiligheidstechniek die het merk in huis heeft.
Op twee punten floot moederbedrijf Volkswagen de dochter terug. De Volkswagen Passat, waarop de Superb technisch gezien is gebaseerd, moest namelijk meerwaarde houden. Daarom is er wel een achteruitrijcamera, maar zijn er geen camera's rondom. Een elektronisch stabiliteits programma ("ESP") is uiteraard standaard, maar de Superb is niet voorzien van eenzelfde systeem om aanhangers te stabiliseren (echter: wie heeft een aanhanger nodig met zoveel binnenruimte?).
Op deze details na, ontbreekt het de Superb-rijder aan niets. Zo zijn adaptieve cruise-control (automatisch afstand houden), "traffic jam assist" (automatisch file rijden), drie zone klimaatcontrole, automatisch grootlicht (altijd grootlicht, zonder tegenliggers te verblinden), dodehoek-detectie (waarschuwing voor een object in de dode hoek van de buitenspiegel) allemaal beschikbaar.
Als het gaat om koppeling met de mobiele telefoon, heeft Skoda een eenvoudige keuze gemaakt. Men kiest niet voor MirrorLink óf Apple CarPlay óf Android Auto, maar biedt ze alle drie aan! Bovendien kan met de "Smart Gate" app iedere rit worden geanalyseerd om de rijstijl te verbeteren. Het optionele "Canton" audiosysteem verdient een bijzondere vermelding. De klank ervan is zo goed (helder, detailrijk, krachtig en ruimtelijk) dat het een meervoud van de prijs waard is.
Simply clever
Onder de noemer "Simply Clever" biedt de Superb diverse kleine, eenvoudige vindingen die de auto nauwelijks duurder maken, maar het leven met de Superb wel een stuk aangenamer maken.
De belangrijkste daarvan zijn paraplu-houders in alle portieren, USB- en 230-volt stopcontacten achterin, flessenhouders (1,5 liter) in alle deuren, een uitneembare zaklamp in de bagageruimte en een systeem waarmee het tanken van de verkeerde brandstof onmogelijk wordt. Om achterin een tablet-computer te kunnen gebruiken, biedt Skoda een houder aan die in een uitsparing van de hoofdsteunen van de voorstoel en in de achterste armsteun past.
Weggedrag
Om aan uiteenlopende wensen te kunnen voldoen, is de Superb voortaan leverbaar met een adaptief onderstel. In de standaard-modus is de Superb daarmee al zachter geveerd dan gebruikelijk in dit segment. In de comfortabele stand gaat dat nog een stap verder en deint de Superb als een klassieke limousine.
Wanneer wordt gekozen voor de sportieve modus, rijdt en stuurt de Superb zoals de gemiddelde auto in dit segment. In kritieke situaties (uitwijkmanoeuvre / onderschatte bocht) reageert de Superb goedmoedig en veilig.
Benzine
Bij dit slimme alternatief voor een limousine horen ook slimme motoren. Zo is eerst gereden met de 1.4 TSI ACT". Deze turbomotor levert een vermogen van 150 pk / 250 Nm. Wanneer weinig vermogen wordt gevraagd, worden twee van de vier cilinders uitgeschakeld. Dit verloopt onmerkbaar en onhoorbaar, maar zou tot 1 liter per 100 km besparen.
Deze relatief kleine motor maakt veel makkelijker toeren dan de grotere motoren die veelal in auto's als deze worden geleverd. Daarbij is de 1.4 TSI sterk afhankelijk van de turbo. Als het toerental tot onder de 1.500 tpm daalt, kan de auto bijna stilvallen. Boven de 4.000 toeren is de vermogenstoename juist zo overweldigend, dat goed in het stuurwiel is te voelen hoe de aandrijfkrachten de besturing verstoren.
Aanvankelijk voelt de 1.4 TSI daarom als een motor die te veel of te weinig vermogen levert, maar uiteindelijk leert de bestuurder de balans te vinden en is het juist heel prettig om zo'n levendige auto te rijden. Bovendien is de 1.4 TSI in de praktijk zeer zuinig. Zelfs op een zeer veeleisend parcours kwam het testverbruik uit op 6.1 liter per 100 km.
Als alternatief voor de 1.4 TSI is de grotere 1.8 TSI benzinemotor leverbaar. In de praktijk zit het verschil niet in het grotere vermogen (180 pk / 320 Nm), maar is het vooral de rust waarmee de grotere krachtbron overtuigt. De 1.8 TSI is niet alleen stiller, maar is ook soepeler bij lage toeren en bijt op hoge snelheid nog beter door.
Diesel
De eenvoudigste dieselmotor op de prijslijst is de "1.6 TDI". Het vermogen van 120 pk / 250 Nm is voldoende om moeiteloos mee te komen met de verkeersstroom, maar daar blijft het bij. Zodra meer wordt gevraagd in de bergen, bij vlot invoegen op de snelweg, of bij rijden met volle belading moet deze lichtste dieselmotor zo hard werken dat dit ten koste gaat van het comfort (en het verbruik!).
De "2.0 TDI" (190 pk / 400 Nm) is de meerprijs daarom zeker waard. Deze diesel levert al vanaf een laag toerental heel veel vermogen en dat geeft het superieure gevoel dat hoort bij een auto als deze. En omdat de krachtbron met zo veel gemak presteert is het makkelijker om zuinig te rijden (testverbruik: 5.4 liter per 100 km).
Het kan allemaal nog mooier in combinatie met een DSG automaat. Dankzij de dubbele koppeling schakelt deze sneller en soepeler dan een chauffeur dat kan. Het comfort staat dan op een nog hoger niveau en dan is de Superb op zijn best: een limousine tegen de prijs van een middenklasser.
Conclusie
De Superb is het topmodel van Skoda. Voorheen combineerde de Superb de ruimte van een limousine met de nuchtere aanpak van Skoda. De nieuwe Superb kiest voor een heel andere insteek: de Superb biedt het beste wat Skoda in huis heeft.
Daarmee lijkt de fabrikant zijn doel voorbij te streven, maar ondanks alle verbeteringen blijft het prijskaartje onverminderd scherp. Tegelijkertijd is het nog lastiger om aan te wijzen waar Skoda heeft bezuinigd om tot zo'n scherpe prijs te komen. Het lijstje minpunten beperkt zich tot enkele "futiliteiten", terwijl de opsomming van de pluspunten te lang is voor deze conclusie. Kortom: het topmodel van Skoda is nog "superber" geworden.
- Ruim als een limousine
- Prima rijeigenschappen
- Sublieme prijs/prestaties verhouding
- Dashboardkastje onhandig klein
- Matige akoestiek audiosystem achterin
- Storende bult in midden vloer voor achterbank