Skoda Rapid Spaceback
Verstand komt met de jaren
Want de Skoda Rapid behoort tot de meest nuchtere, praktische en verstandige auto's die er op dit moment te koop zijn. De Skoda Rapid biedt namelijk alles wat nodig is, en niets meer dan dat. Echter, "alles wat nodig is" is een relatief begrip. De Rapid is geïntroduceerd in 2012 en inmiddels worden ook aan een functionele auto als deze andere eisen gesteld. Daarom heeft de Rapid een facelift ondergaan voor modeljaar 2017.
Facelift
Omdat het hier niet om een nieuwe maar om een vernieuwde auto gaat, is het concept achter de Rapid gelijk gebleven. De Rapid is groter dan een C-segment auto (Volkswagen Golf, Ford Focus) maar kleiner dan één uit het D-segment (Volkswagen Passat, Ford Mondeo). Daarmee is de Rapid even groot als de eerste Skoda Octavia. Omdat de Octavia meegroeide om te concurreren met andere merken, vervult de Rapid nu de functie van meest uitgekiende Skoda.
De vernieuwde Rapid is te herkennen aan een nieuw front. De koplampen hebben nu LED-dagrijverlichting. Dankzij een sierstrip in de onderbumper (afhankelijk van het uitrustingsniveau) oogt de Rapid breder. De achterlichten van de hier gereden Rapid Spaceback kregen een zwarte achtergrond. Dat past goed bij de achterruit die nu doorloopt tot net boven de kentekenplaat. Met name dit laatste geeft de Spaceback een meer verfijnde uitstraling en bij een auto waar het simplisme bijna vanaf straalt, is dat een welkome aanvulling.
Ruimte en uitrusting
De echte winst zit echter in de uitrusting. Het infotainment-systeem is sterk gemoderniseerd en ondersteunt nu Apple CarPlay en Android auto. Ook biedt Skoda eigen online diensten ("Skoda Connect") aan, maar die bieden in de praktijk geen enkele functionaliteit boven een smartphone. Wel heel handig zijn de twee extra USB-aansluitingen achterin, zodat ook de achterpassagiers hun mobiele toestellen onderweg kunnen opladen.
Skoda kondigt trots aan dat de Rapid voortaan is voorzien van een "licht assistent"; dit betreft een lichtsensor die de koplampen ontsteekt bij donker en het grootlicht automatisch bedient zonder tegenliggers te verblinden. Ook heel zinnig is de bochtverlichting, waarbij de mistlampen kortstondig worden ontstoken in de bocht. De nieuwe sensoren zorgen er ook voor dat de Rapid voortaan zelfstandig kan remmen voor gevaar.
Het sterkste punt van de Rapid blijft de riante binnenruimte. De ruimte voorin is bovengemiddeld. Met de ruimte achterin kan de Rapid (Spaceback) wedijveren met veel grotere gezinsauto's en MPVs! Ook de bagageruimte is met zijn 415 liter bovengemiddeld groot.
Daarbij maakt Skoda het dagelijks leven aangenamer met vele kleine vindingen die de auto wel slimmer, maar nauwelijks duurder maken. Zo is de vloer van de bagageruimte omkeerbaar met aan de ene kant een zachte stof en aan de andere kant makkelijk afwasbaar kunststof. Andere "slimply clever" voorzieningen zijn een parapluhouder onder de bijrijdersstoel, een verwijderbaar prullenbakje en een houder voor een tablet-computer achterin.
Weggedrag
Voor modeljaar 2017 is het onderstel van de Rapid niet aangepast. Wel is de Rapid 10 kg lichter dan voorheen dankzij kleinere motoren (waarover later meer) en dat komt het weggedrag ten goede.
Daarbij is het belangrijk om op te merken dat de gewone Rapid ("sedan") en de hier gereden Spaceback een iets andere afstemming van het onderstel hebben; houd hierbij rekening met het maken van een proefrit.
De Rapid Spaceback biedt het nodige comfort op slecht wegdek en tegelijkertijd voldoende communicatie naar de bestuurder. De Rapid voelt daarom als een capabele en vertrouwenwekkende auto. Wanneer een bocht snel wordt genomen wordt dat vertrouwen niet beschaamd, maar leuk of uitdagend is de Rapid allerminst.
1.0 TSI
Een verstandige auto is niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in gebruik. Daarom is de 1.2 liter benzinemotor vervangen door een 1.0 liter motor. Alhoewel de verschillen gering zijn, liggen het verbruik en de CO2-uitstoot (was 116 gram CO2 per kilometer, is nu 101 gram CO2 per kilometer) iets lager.
Afhankelijk van de gekozen uitvoering levert de "1.0 TSI" 95 of 110 pk, en dat is meer dan het vermogen van de motor die hij vervangt. Op het moment van schrijven is alleen de 95 pk sterke variant te combineren met een automatische versnellingsbak. Dat is een "DSG" versnellingsbak, ofwel een automaat met dubbele koppeling.
Terwijl deze combinatie in de regel zuiniger is dan een versie met handgeschakelde versnellingsbak, is de "1.0 TSI DSG" minder zuinig dan de handbak. Echter, het extra comfort is niet te versmaden! De nieuwe motor en de automaat zijn welhaast perfect op elkaar ingespeeld en tillen de rijeigenschappen naar een hoger plan.
Met zijn 95 pk is de Rapid zeker geen snelle auto, maar wel snel genoeg. Nooit krijgt de bestuurder het gevoel dat de auto vermogen tekort komt en nooit hoeft de motor zo hard te werken dat de bestuurder het gevoel heeft een budget-auto te rijden. Ook rijden in de bergen (of met volle belading) is geen enkel probleem voor deze instap-motor.
Desondanks is ook een proefrit gemaakt met de 110 pk sterke krachtbron. In de praktijk zijn de prestaties nauwelijks beter, maar reageert de sterkere motor wel alerter op het gaspedaal en wordt het vermogen vervolgens sneller opgebouwd. Echter, voor een auto waarbij alles draait om de functionaliteit is de 95 pk sterke 1.0 TSI de meest verstandige keuze.
Conclusie
Wie kiest voor Skoda, kiest voor een functionele auto die heel veel waar voor zijn geld biedt. Iedere Skoda biedt alles wat nodig is, minus de pracht en praal van andere merken. Maar er is een Skoda die nóg verstandiger en nóg praktischer is dan de andere modellen en dat is de Rapid.
Toch kon ook de Rapid vijf jaar na zijn introductie een opfrisbeurt gebruiken. De uitrusting is rijker geworden, waarbij met name de betere integratie met smartphones een welkome aanvulling vormt. De nieuwe 1.0 TSI motor maakt de Rapid zuiniger, zonder in te leveren op prestaties. Daarmee is de verstandigste Skoda vanaf 2017 nog slimmer!
- Ruim en praktisch
- Prima rijeigenschappen
- Uitstekende prijs/prestatie verhouding
- Sorry, voor deze prijs niets te klagen!