Seat Ibiza (2008 - 2017)
Groen licht
Het is even schrikken. De vertrouwde Seat Leon valt al bij de eerste blik bij eenieder in de smaak, terwijl deze nieuwe Ibiza de nodige gewenning vraagt. De Ibiza is vormgegeven volgens "Arrow Design". Kenmerkend daarvoor zijn de strakke, rechte lijnen. Een scherpe vouw die loopt vanaf de koplampen tot de achterwielen is kenmerkend voor "Arrow Design". Zoals de naam al suggereert geeft het de Ibiza iets van een pijl die vooruit wijst.
Het geeft de Ibiza een onmiskenbare dynamiek, maar gevoelsmatig kloppen de verhoudingen niet helemaal. Op zeer korte termijn volgt een driedeurs variant, die verhoudingsgewijs beter in balans is dan de hier gereden vijfdeurs.
Interieur
Ook het interieur is volgens de nieuwe stijl vormgegeven. Het verschil met de auto's van moederbedrijf Volkswagen is daarom groter geworden. De standaard Volkswagen-componenten zijn minder gemakkelijk te herkennen, wat de Ibiza een meer eigen karakter geeft. De afwerking van deze Seat is minstens zo strak als bij VW, maar sportiviteit staat voorop. In vergelijking met de vorige Ibiza geeft deze nieuwe generatie een meer volwassen en solide gevoel.
Ten opzichte van de vorige Ibiza is de nieuwe generatie flink gegroeid, maar dat komt niet terug in de binnenruimte. Voorin hebben bestuurder en bijrijder weinig te klagen. De hoofd- en beenruimte is prima, alleen de diepe sportstoelen bieden te weinig steun aan de onderrug. Dat is op lange ritten vervelend.
De ruimte op de achterbank is beneden gemiddeld voor een auto van deze omvang. Dat zou logischerwijs betekenen dat er meer ruimte voor bagage is, maar ook hier scoort de Ibiza niet meer dan gemiddeld (292 liter).
Nieuw, maar niet vernieuwend
Wanneer de Ibiza wordt vergeleken met de directe concurrenten valt nog iets op. Seat heeft veel aandacht besteed aan emotie en uitstraling, en met succes. Maar de nieuwe Ibiza is niet vernieuwend. Gezien de prijs is de uitrusting compleet. Alle knoppen zitten waar ze moeten zitten en de bestuurder voelt zich direct thuis. Het "black panel" audiosysteem weet raad met CD-ROMs met daarop MP3-bestanden en Seat voorziet in een aansluiting voor een externe MP3-speler (inclusief handig vakje waar een iPod precies in past).
Op de optielijst staan alle verplichte nummers zoals meesturende koplampen, Bluetooth telefoonkoppeling en een helling-assistent. Met al die voorzieningen is de Ibiza zonder twijfel een moderne auto, maar geen baanbrekende. De nieuwe generatie Seats introduceert geen technische innovaties of geniale ergonomische vondsten waarmee het merk zich echt weet te onderscheiden van de rest. De Ibiza is ook goed, maar niet beter. Ook biedt de Ibiza geen voorzieningen die tot voor kort alleen waren voorbehouden aan een hoger segment.
Emotie
Gelukkig weet de Ibiza zich des te beter te onderscheiden als het gaat om de rijeigenschappen. Het onderstel van de hier gereden "Sport-Up" is extra stevig geveerd (25% stuggere dempers) en geeft vanaf de eerste meter het sportieve gevoel dat kenmerkend is voor Seat. De besturing is niet te licht, zodat de bestuurder daadwerkelijk gevoel heeft met de auto.
De nieuwe Ibiza weegt minder dan de oude en dat komt het weggedrag ten goede. Al vanaf de eerste bocht daagt de Ibiza uit om voluit te gaan. Wie dat doet, wordt beloond met een prima wegligging en heel veel rijplezier. Op de snelweg is de nieuwe Ibiza stabieler en rustiger dan de voorganger, op bochtige wegen juist scherper en dynamischer.
Diesel
Seat stelde als doel: "meer emotie, minder emissie". Dat is in het geval van de hier gereden diesel geslaagd. Na een koude start is de 1.9 TDi duidelijk hoorbaar. Eenmaal warmgereden nemen de motorgeluiden snel af en zijn alleen nog rolgeluiden van de banden hoorbaar. Mede dankzij de hoekige vormgeving zijn de geluiden van rijwind minimaal.
De 105 pk sterke diesel (met roetfilter) presteert prima en levert ongeacht het toerental veel kracht. Daarom is het mogelijk om het toerental laag te houden en, zoals Seat belooft, zeer zuinig te rijden. Met een kalme rijstijl is een gemiddeld verbruik van slechts 4,1 liter per 100 km realistisch.
Het nieuwe groene karakter gaat niet ten koste van de sportiviteit. Wanneer het mag, leent de Ibiza zich maar wat graag voor een feestje en laat de turbodiesel z'n spierballen zien. De vijfbak schakelt vlot en trefzeker. Dankzij het forse koppel (240 Nm) levert de Ibiza TDi indrukwekkende tussen-acceleraties. De dieselmotor is levendig en gretig, waardoor de Ibiza opnieuw een sportiever karakter aan de dag legt dan de meeste tegenstrevers.
Conclusie
De Ibiza is de eerste van een geheel nieuwe generatie Seats. Dat begint met een geheel nieuwe ontwerptaal, zowel voor het exterieur als het interieur. De ruimte en uitrusting zijn precies zoals mag worden verwacht van een auto als deze, maar vernieuwend of baanbrekend is de Ibiza niet.
Het punt waarop de Ibiza zich weet te onderscheiden van de concurrentie is het sportieve karakter. De wegligging is uitstekend, tegelijkertijd is ook het comfort sterk verbeterd. De prestaties van de hier gereden dieselmotor zijn prima, terwijl het verbruik aangenaam laag blijft. De nieuwe Ibiza doet wat Seat belooft: meer emotie, minder emissie. Kortom: groen licht voor de nieuwe Ibiza!
- Nette prijs
- Vlotte, zuinige dieselmotor
- Sportief karakter / prima wegligging
- Matige ruimte achterin
- Banden duidelijk hoorbaar
- Nieuw, maar niet vernieuwend