Seat Cordoba (1993 - 2002)
Geen daden maar woorden
Voor wie de Seat Ibiza kent, is de Cordoba een feest der herkenning. De Cordoba heeft dezelfde fijne stevige stoelen, hetzelfde ergonomisch verantwoorde dashboard met hetzelfde centraal geplaatste informatiedisplay. Op dat display zijn de stand van de klimaatregeling (standaard airconditioning), instelling van het audiosysteem en de tijd te zien. Het klokje is gekoppeld aan de RDS ontvanger van de radio zodat het zichzelf gelijk zet. Het audiosysteem bestaat standaard uit een radio/cassette-speler, voor cd moet extra worden betaald.
Over het algemeen geldt dat dieselmotoren prettiger en zuiniger rijden als er meer kilometers mee zijn afgelegd. Het zou dus in het nadeel werken dat de testauto slechts 12 KM levenservaring had alvorens door Autozine onder handen genomen te worden.
De verbazing was dan ook groot dat deze kersverse krachtbron al bovengemiddeld presteert. De hagelnieuwe motor loopt direct na het starten al prachtig rond en pakt bij ieder toerental gewillig op. Zodra de turbo wakker wordt, is een portie extra kracht beschikbaar zodat de Cordoba vlot meekomt met het overige verkeer. Zulke prestaties beloven veel goeds als de motor eenmaal is ingereden.
De remmen en het onderstel passen niet goed bij de wat bruuske rijstijl waar de auto toe uitnodigt. De Cordoba deelt het onderstel van de Ibiza maar is zwaarder en langer. Bij stevig remmen duikt de auto behoorlijk voorover en ook op golvend wegdek begint de auto al snel te deinen. Op slecht wegdek geven de zachte veren juist veel comfort. In bochten is de auto voorspelbaar en veilig.
Conclusie
Er is niets mis met de Cordoba, behalve dat het ding "Ibiza Sedan" had moeten heten. Nu laat Seat de koper denken dat de Cordoba boven de Ibiza staat, terwijl het niets meer is dan een Ibiza met verlengstuk. Voor een meerprijs van ongeveer fl. 2.000,- biedt de Cordoba 205 liter meer bagageruimte, twee extra deuren en een conservatief jasje.
De ruimte op de achterbank is niet toegenomen terwijl dat juist voor een gezinsauto van belang is. Ook het onderstel en de wielbasis zijn nauwelijks aangepast terwijl er wel een grotere koets op staat. Dat maakt de Cordoba comfortabeler op slecht wegdek, zodat de Ibiza favoriet blijft als het gaat om sportief rijden bij Seat.
- Heerlijke motor
- Nette afwerking
- Vriendelijke prijs
- Matig onderstel
- Geen achterruitenwisser